12 طرح اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت به بهره برداری رسید

12 طرح اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت به بهره برداری رسید

تهران- ایرنا- وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: از 36 طرح صنعتی- معدنی ابلاغ شده از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور، تاکنون 12 طرح به بهره برداری رسیده است.

به گزارش ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، انتظار می رود 24 طرح باقیمانده تا پایان امسال تکمیل و بهره برداری شود.
پیش بینی شده است با بهره‌برداری از همه این طرح ها 133 هزار میلیارد ریال در آنها سرمایه‌گذاری صورت گیرد و برای 13 هزار و 300 نفر نیز به طور مستقیم شغل ایجاد شود.
برپایه این گزارش، این طرح ها در بخش های مختلف زنجیره ارزش صنعت و معدن با هدف افزایش صادرات غیرنفتی کشور، تامین مواد اولیه برای زنجیره پایین دستی هر یک از طرح‌ها، ارتقای نسبی درونزایی و فراهم‌سازی برونگرایی بیشتر راه اندازی می شود.
کاهش نیاز به واردات محصولات تولیدی این طرح‌ها، جلوگیری از خام فروشی، تکمیل زنجیره ارزش و فراهم‌سازی امکان بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع پایین دستی نیز از دیگر اثرهای اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی است.
همچنین با راه اندازی این واحدها ظرفیت تولید در صنایع و زیرمجموعه‌های صنعتی و معدنی کشور افزایش می یابد؛ به طوری که در بخش برق دو میلیون و 300 هزار دستگاه الکتروموتور و ترانسفورماتور قدرت، 184 هزار دستگاه خودرو و قطعات خودرو، 150 هزار دستگاه لوازم خانگی، 105 هزارتن صنایع غذایی، چهار میلیون و 500 هزار تن سیمان، 165 هزارتن مواد سلولزی، سه هزار و 500 تن محصولات دارویی و 28 هزارتن تولیدات شیمیایی به توان تولید کشور افزوده می شود.
بر اساس این گزارش، در زنجیره فولاد 19میلیون و 200 هزار تن (10 میلیون تن گندله، پنج میلیون و 450 هزار تن آهن اسفنجی، دو میلیون و 720 هزار تن شمش و یک میلیون و 60 هزار تن نورد) به ظرفیت تولید اضافه می شود.
همچنین میزان افزایش تولید در بخش های زنجیره مس 27 هزار تن (17 هزار تن کنسانتره و 10 هزار تن مس کاتد) و نفت و پتروشیمی دو میلیون و 600 هزار تن (دو میلیون و 310 هزار تن متانول و 300 هزار تن پلی‌اتیلن سبک) پیش بینی شده است.
به گزارش ایرنا بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در 6 ماهه نخست امسال 12 میلیون و 825 هزار تن کالای صادراتی از بخش معدن و صنایع معدنی به ارزش 576 میلیون دلار به کشورهای هدف فرستاده شد که از نظر وزن وارزش نسبت به 6 ماه نخست پارسال به ترتیب 50 و 41 درصد رشد نشان می دهد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا