صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی را دریابید-جواد خوانساری*

صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی را دریابید-جواد خوانساری*

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت پیمانیر که شرکت متبوعش پس از حمله نیروهای متخاصم و ددمنش داعش در حادثه شهادت مهندسان ایرانی نیروگاه «دبیس» عراق در روز پایانی مهرماه متحمل خسارت های سنگین شده، خواستار توجه ویژه مسئولان کشور به این شرکت و فعالان بخش خصوصی ارایه کننده خدمات فنی و مهندسی در خارج کشور شد.

شرکت پیمانیر در سال ١٣٦١ تاسیس و فعالیت خود را به عنوان نخستین شرکت ایرانی در زمینه ساخت نیروگاه آغاز کرد. نخستین پروژه شرکت پیمانیر ساخت نیروگاه فارس بوده است.
عمده فعالیت های شرکت در زمینه ساخت نیروگاه، پست های فشار قوی و خطوط انتقال نیرو است.
شرکت پیمانیر به عنوان بهره بردار نیروگاه «الصدر» عراق فعالیت خود را در خارج از کشور شروع کرد.
پس از بهره برداری نیروگاه الصدر و آموزش به پرسنل عراقی و تحویل نیروگاه، در شمال کرکوک ساخت نیروگاه ٣٢٠ مگاواتی دبیس را شروع کرد، اما پس از یک سال و اندی فعالیت، به علت حمله گروهک تروریستی داعش، کارگاه تعطیل و این شرکت متحمل ضرر و زیان های هنگفتی شد.
با توجه به مشکلاتی که تعطیلی کارگاه به این شرکت تحمیل کرد که از آن جمله می توان به غارت ماشین آلات، تجهیزات و اموال شرکت، از دست دادن نیروهای متخصص و فنی و ... اشاره کرد، مجددا پس از حدود دو سال فعالیت ساخت نیروگاه را دوباره شروع کرد؛ این در حالی بود که به رغم مشکلاتی که از نبود حمایت های سیاسی و مالی مسئولان و همچنین حمایت نکردن کشور عراق ناشی می شد، این شرکت بیش از گذشته به چالش کشیده شد.
کمتر از 10 ماه از آغاز دوباره فعالیت شرکت، بار دیگر در ساعت 6صبح جمعه مورخ 30مهرماه 95 به دلیل نبود حفاظت مناسب، با حمله عوامل گروهک داعش به کارگاه و به شهادت رساندن چهار تن از پرسنل این شرکت و مجروح کردن تعدادی دیگر، مجددا شرکت مجبور به تعطیلی شد.
تعطیلی مجدد کارگاه و تحمیل بار سنگین مالی، حقوق پرسنل و بدهی های هنگفت به پیمانکاران و پرداخت صورت وضعیت ها در طولانی مدت توسط مسئولان کشور عراق از جمله مشکلات پیش رو شرکت است.
این در شرایطی است که حمایت نکردن مسئولان و ارگان های داخلی نظیر سازمان مالیاتی با تحمیل مبلغ 24 میلیارد ریال مالیات و سازمان تامین اجتماعی بابت عدم پوشش های لازم به پرسنل زحمتکش ایرانی شاغل در کارگاه، همه و همه دست به دست هم داد تا فشار مشکلات همچون گذشته تنها بر دوش شرکت سنگینی کند.
جای بسی تامل است شرکت هایی نظیر شرکت پیمانیر که فقط با تکیه بر دانش، داشته ها و منابع انسانی خود با توجه به مشکلات موجود در کشور، اقدام به ایجاد اشتغال و صدور خدمات فنی و مهندسی برای اعتلای نام مقدس کشور ایران می کنند، نه تنها توسط هیچ نهاد و ارگان های مربوطه مورد تقدیر واقع نشده اند، بلکه اصلا دیده نشده اند.
این بی توجهی در حدی بوده است که سفیر ایران در کشور عراق حتی برای یک بار پاسخی به دعوت مسئولان این شرکت نداده است.
نتیجه این نوع رفتارها نه فقط منجر به تعطیلی شرکت هایی نظیر شرکت پیمانیر که به هیچ عنوان حمایت و پشتیبانی توسط مسئولان نشده خواهد داشت، بلکه بزرگترین ضربه به روحیه و شجاعت و اعتقادات کارکنانی وارد می شود که بدون هیچ چشمداشتی در راه آبادی و افتخارآفرینی برای کشورشان از جان خود گذشته اند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا