رایزن ایران در کشور کنیا:

شورای تجاری ایرانیان در شرق آفریقا تشکیل می‌شود

شورای تجاری ایرانیان در شرق آفریقا تشکیل می‌شود

اردبیل – رایزن ایران در کشور کنیا از تشکیل شورای تجاری ایرانیان در شرق آفریقا خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی دیلان بعدازظهر چهارشنبه در نشست مشترک اتاق بازرگانی استان اردبیل با رایزنان کشورهای همسایه و آفریقایی تصریح کرد: این شورا مختص شرف آفریقا است و باهدف توسعه روابط تجاری با کشورهای آفریقایی تشکیل می‌شود.

وی بابیان اینکه توسعه صادرات نباید صرفا محدود به کشورهای همسایه باشد، تأکید کرد: در حال حاضر کشور کنیا در شرق آفریقا با ۴۵ میلیون نفر جمعیت قطب اول گردشگری شرق آفریقا است و ظرفیت‌های قابل‌ توجهی برای مراودات تجاری دارد.

رایزن ایران در کشور کنیا بابیان اینکه این کشور پلیس گردشگر داشته و برخوردار از جاذبه‌های گردشگری متعدد است، تصریح کرد: باوجود اینکه ۵۰ درصد از مردم ساکن به کشاورزی اشتغال دارند در حوزه محصولات مکانیزه با کمبود مواجه است.

به گفته دیلان در اغلب ماه‌های سال در این کشور کشاورزی انجام می‌شود و دستگاه‌های سرمایه‌گذاری مطلوبی از جمله ایجاد امکان خرید انواع کالاهای سرمایه‌ای به نام سرمایه‌گذار در آن فراهم است.

وی متذکر شد: امنیت کنیا به دلیل استقرار سازمان ملل قابل‌ توجه است و با توجه به پتانسیل‌های متعدد استان اردبیل می‌تواند با ایجاد شرکت مدیریت صادرات نسبت به توسعه مراودات تجاری خود با این کشور اقدام کند.

رایزن ایران در کشور کنیا با اشاره به برگزاری نمایشگاه مواد پاک‌کننده، شوینده و بهداشتی در شش دسامبر خواستار معرفی تولیدات استان حتی در قابل بروشور و سی دی شد.

دیلان تصریح کرد: مسئولان استانی می‌توانند با صرف هزینه‌های اندک نسبت به معرفی محصولات خود در این کشور اقدام کنند.

پتانسیل قابل‌توجه زغال‌سنگ در نیجریه

در این نشست رایزن ایران در نیجریه نیز به‌ ضرورت توسعه مراودات تجاری با این کشور با توجه به ظرفیت‌های متعدد آن اشاره کرد.

رضا سلطانی دیزج بابیان اینکه این کشور چندان پیشرفته نیست اما عمده صادرات آن را نفت و گاز تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: سایر محصولات صادراتی آن از جمله کائوچو، چوب و کاکائو به‌صورت خام صادر می‌شود.

وی بابیان اینکه سال گذشته صادرات این کشور ۹۶ میلیارد دلار و واردات آن ۵۰ میلیارد دلار بوده است، تأکید کرد: در حال حاضر حجم مبادلات ایران با نیجریه رقم ناچیزی است و باید افزایش یابد.

وی به پتانسیل‌های چشمگیر معدنی در این کشور اشاره کرد و افزود: در بخش زغال‌سنگ، سنگ‌آهک و روی پتانسیل‌های قابل‌ توجهی جهت سرمایه‌گذاری وجود دارد.

تجار ایرانی آگاهانه تجارت کنند

درعین‌ حال رایزن ایران در جمهوری آذربایجان نیز به رشد قابل‌توجه صادرات و واردات در کشور آذربایجان اشاره کرد و افزود: از جمله مشکلات همکاری تجاری با این کشور ضعف آگاهی تجار است.

محمدابراهیم نقی زاده تصریح کرد: به‌منظور رفع این مشکل باید مجموعه‌های منسجمی در قالب هیئت‌های تجاری تشکیل‌ شده و از پتانسیل‌های موجود این کشور به شکل مطلوب استفاده شود.

وی با اشاره به شکل‌گیری اتحادیه سیب‌زمینی در استان اردبیل اضافه کرد: مشابه چنین مجموعه‌هایی باید در محصولات دیگر نیز تشکیل شود.

نقی زاده خواستار مراجعه پی‌درپی مسئولان استانی به باکو شد و تأکید کرد: چنین مراوداتی می‌تواند به توسعه روابط تجاری با کشور جمهوری آذربایجان کمک کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا