پربازده‌ترین شرکت‌های‌بورس از دید پیش‌بینی‌ها

پربازده‌ترین شرکت‌های‌بورس از دید پیش‌بینی‌ها

پیشنهاد کاهش نرخ سپرده‌های بانکی توجه‌ها را به سوی بازار سرمایه جلب کرده است، از نگاه برخی در این حالت سهم‌های دارای سود نقدی بالاتر دارای جذابیت بیشتری خواهند بود و شرکت‌هایی نیز دارای این شرایط هستند.

 بورس تهران در حالی به استقبال نیمه دوم سال رفته که گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها و پیش‌بینی‌های آنها از سود پایان دوره مالی در حال انتشار است. در میان تعجب سرمایه‌گذاران از رکود همه‌گیر صنایع از جمله فلزات اساسی و خودرو و کاهش سود آنها، شرکت‌هایی نیز گزارش‌های امیدوار کننده‌ای از میزان پوشش سود نقدی و پیش‌بینی خود ارائه کرده‌اند.

این گزارش‌ها در حالی منتشر شده که کاهش نرخ سود بانکی به منظور تقویت بازار سرمایه مطرح شده و در صورتی که این اتفاق رخ دهد، توجه به نمادهایی با سود نقدی بالاتر جلب خواهد شد.
 
ایرانول
بنابر آخرین پیش‌بینی منطبق بر عملکرد واقعی شش ماهه اول، این شرکت سود نقدی 2567 ریالی را در پایان سال مالی محقق خواهد ساخت. این در حالی است که بنابر قیمت در حدود 9200 ریال این شرکت، نسبت قیمت بر سود این شرکت 3.6 خواهد بود. این نسبت بیانگر سود نقدی 28 درصدی است.

این در حالی است که بر اساس عملکرد واقعی شش ماهه اول، تنها از رقم فوق تنها 925 ریال محقق شده که تنها این مبلغ 36 درصد از پیش‌بینی است. میزان سود شش ماهه اول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز کاهش 57 درصدی داشته، در صورتی که پیش‌بینی سود سال چاری تنها 27 درصد از عملکرد واقعی سال گذشته کمتر است. این افزایش ناشی از پیش‌بینی افزایش بهای نفت نسبت به ابتدا سال و همچنین تعمیق بازارهای صادراتی ناشی از برجام است. در صورت وقوع هریک از دو مورد، سود پیش‌بینی شده فوق دور از انتظار به نظر نمی‌رسد.

سیمان خوزستان
نکته قابل توجه حضور یک سیمانی در بین شرکت‌ها مدنظر است. پیش‌بینی سود این شرکت بر اساس گزارش‌های انتشار یافته برای انتهای سال مالی 94 رقم 941 ریال است. این پیش‌بینی در کنار قیمت 3200 ریال نسبت قیمت بر سود مناسب 3.4 را رقم زده است. در صورت محقق شدن این پیش‌بینی در قیمت فوق، سود 30 درصدی نصیب سهامداران خواهد شد.

از 941 ریال سود پیش بینی شده، 439 ریال آن در شش ماهه اول محقق شده که معادل 47 درصد کل سود است. مورد مهم ذکر شده در افزایش این سود پیش‌بینی شده نسبت به عملکرد متقارن شش ماهه اول، افزایش سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری شده توسط شرکت است.

در مورد فروش نیز 43 درصد از پیش‌بینی شرکت محقق شده است. در بخش سیمان 34 درصد و در بخش کلینکر 53 درصد این پیش‌بینی در شش ماهه اول به مرحله تولید رسیده است.

شرکت ارتباطات سیار(همراه اول)
یکی از کم ریسک‌ترین سهم‌ها در سبد افراد ریسک‌گریز از نگاه برخی همراه اول است. سهام ارزشمند تحت تاثیر ریسک‌های سیستماتیک و به خصوص ریسک‌های سیستماتیک نیست. در حال حاضر سود هر سهم همراه اول 6808 ریال است که با قیمت در حدود 29000 ریال، میانگین نسبت قیمت بر سود 4.5 را تشکل می دهد. این نسبت نوید دهنده یک سود 22.2 درصدی به نسبت مطمئن از نظر ریسک‌های این نماد است.

در موضوع تحقق سود پیش‌بینی شده نیز شرکت به طور تقریبی موفق عمل کرده است. از سود پیش‌بینی شده 47 درصد را که معادل 3163 ریال است را محقق کرده است. این مقدار بنابر صورت پرتفو و همچینین افزایش عرضه خدمات استفاده از اینترنت نسل سه و چهار دور از انتظار نخواهد بود.

لیزینگ ایرانیان
لیزینگی‌ها به دلیل کاهش فروش خودرو و کمپین نه به خودرو صفر، در شیب نزولی شدیدی قرار گرفتند. ولی ارائه صورت‌های مالی شش ماهه و پیش‌بینی سود نشان از عدم تاثیر این کمپین بر سود لیزینگ خودرویی‌ها دارد.

سود تحقق یافته این لیزینگ در شش ماهه اول نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنها یک درصد کاهش داشته و به رقم 398 هزار ملیارد ریال رسیده است. سود قابل تخصیص نیز در حاضر 76 ریال برای شش ماهه اول است. پیش‌بینی سود برای پایان دوره مالی این شرکت 271 ریال و نسبت قیمت بر سود این سهم در حدود 4.5 است که کمی بالاتر از سود 20 درصدی بانکی و در حدود 22 درصد در قیمت فعلی است. بنابر پیش‌بینی‌ها این سود قابل تحقق خواهد بود و دلیل آن افزایش فروش خودرو در زمستان و پر طرفدار تر شدن فروش لیزینگی است.

ایران دارو
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل ار اقتصاد، دارویی‌ها نیز از گروه‌های بدون ریسک بازار سرمایه به شمار می‌آیند. ایران دارو نیز از این امر مستثنی نیست. این شرکت در شش ماهه اول 441 ریال سود قطعی محقق کرده است. پیش‌بینی سود این شرکت برای پایان دوره مالی بر اساس گزار پیش‌بینی سود، 908 ریال است و تحقق این رقم دور از انتظار نیست.

در برابر قیمت 3800 ریالی این سهم در حال حاضر، نسبت قیمت بر سود این سهم 4.2 خواهد بود که سود نقدی آن در حدود 24 درصد در قیمت فعلی است. این پیش‌بینی به دلیل افزایش مصرف محصولات دارویی در شش ماهه دوم به نظر می‌رسد قابل دسترس باشد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا