ایران سهم خود را از بازار نفت اروپا پس می گیرد

ایران سهم خود را از بازار نفت اروپا پس می گیرد

بازگشت نفت ایران به بازار اروپا سبب شده است روسیه وادار شود برای حفظ بازار، نفت خود را ارزانتر بفروشد.



به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، بازگشت نفت ایران به بازارهای بین المللی سبب شده است صادرات نوع اصلی نفت خام روسیه آسیب ببیند و روسها وادار شوند شدیدترین تخفیفها را در دو سال اخیر ارائه کنند.
به گفته برخی معامله گران، کسری قیمت شاخص نفت خام اورالز روسیه نسبت به شاخص برنت، اکنون به دو دلار و ٤٠ سنت برای هر بشکه رسیده که شدیدترین کسری از ماه ژوئن سال ٢٠١٤ میلادی تا کنون به شمار می آید.
شاخص نفت خام اورالز که مشابه شاخص نفت خام اصلی صادراتی ایران است، بیشترین سود را از تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا به دست آورده بود. به گفته چهار منبع بازار نفت، پس از پایان تحریمها مطلوبیت شاخص اورالز آسیب دیده است.
آبیشک دشپانده، تحلیلگر مؤسسه ناتیکسیس، گفت: صادرات نفت ایران تحسین بر انگیز بوده و به پالایشگران اروپایی گزینه هایی گسترده تر برای تأمین خوراک ارائه کرده است.
اختلال در یکی از پایانه های نفتی ایتالیا و اعتصاب در پایانه های نفتی فرانسه نیز از عوامل مؤثر در کاهش قیمت شاخص اورالز بوده اند.
توربیوئرن کیوس، تحلیلگر مؤسسه دی ان بی مارکتس، گفت: با توجه به بازگشت نفت ایران همزمان با اختلال در چند پایانه نفتی اروپایی که به تقاضای نفت آسیب زده، تحول قیمت شاخص اورالز طبیعی است.
طبق اعلام آژانس بین المللی انرژی، ایران برای پس گرفتن سهم خود از بازارهای جهانی فرصت را از دست نداده و صادرات این کشور در ماه گذشته میلادی به دو میلیون و ١٠٠ هزار بشکه در روز رسیده که نزدیک به سطح پیش از تحریمهاست.
اطلاعات کشتیرانی نشان می دهد که در ماه مه سال جاری میلادی، صادرات نفت ایران به اروپا به ٣٥٥ هزار بشکه در روز می رسید، در حالی که این رقم در ماه آوریل سال جاری میلادی ٣٣٠ هزار بشکه در روز بود.
آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: ایران برای پس گرفتن مشتریان اروپایی خود، سرعت عمل نشان داده است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا