یک تحلیلگر بازارهای مالی:

دیروز کمترین حجم معاملات بازار ۹۵ ثبت شد/ علت سریال نزولی شاخص

دیروز کمترین حجم معاملات بازار ۹۵ ثبت شد/ علت سریال نزولی شاخص

یک تحلیلگر بازارهای مالی با بررسی وضعیت دیروز از ثبت کمترین حجم معاملات بازار در سال جاری خبر داد و اعلام کرد کاهش های اخیر شاخص دلیل خاصی نداشته و عمدتا" ناشی از دلایل تکنیکالی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روزبه معین‌زاده درباره شرایط دیروز بازار سهام که با ادامه روند نزولی قیمت ها و شاخص همراه بود با ارایه مطلبی به روزنامه شرق اعلام کرد در حالی شاخص‌های بورس در هفته جاری با کاهش شدیدی روبه‌رو شدند که دیروز هم، شاخص قیمت با ٤٢‌ واحد و شاخص کل با ١١٧ واحد کاهش روبه‌رو شد.

به نظر نمی‌رسد این کاهش‌ها دلیل خاصی داشته باشد. گرچه قیمت کالاهای پایه‌ای در هفته‌های اخیر کاهش داشته اما در هفته اخیر کمی از آن را جبران کرده است. همچنین خبرهای خوبی از کاهش دوباره سود بانکی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی به گوش می‌رسد اما به خاطر اینکه اخبار مثبت قطعی نشده، افرادی که به سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت تمایل دارند، صبرشان لبریز شده و به عرضه سهام روی آورده‌اند و این ریزش می‌تواند دلایل تکنیکالی داشته باشد.

ارزش معاملات دیروز به ١٥٤‌ میلیارد تومان رسیده که کمترین حجم معامله را از ابتدای سال داشته است. صنعت خودرو بیشترین حجم معامله را انجام داده است که حدود ٢٧ درصد حجم کل بازار را تشکیل می‌دهد ولی به یک‌ششم دوران طلایی خود رسیده است.

محصولات فلزی به لطف معاملات آذرآب با حجم ١٧‌میلیارد تومانی رتبه دوم صنایع بورسی را در گردش معاملات به دست آورده است. گروه سرمایه‌گذاری به‌خاطر بازگشایی سرمایه‌گذاری سایپا توانست با حجم ١٦,٧‌ میلیارد تومان در رتبه سوم گروه‌های بورسی قرار گیرد.

سرمایه‌گذاری سایپا با معامله 7 میلیارد تومان، در آستانه دو مجمع سالانه و فوق العاده بازگشایی شد. شرکت سود هر سهم خود را از ٦٥ ریال به ١٤٣ ریال افزایش داد؛ اما به نظر می‌رسد این تعدیل برای سرمایه‌گذاران کافی نبوده و با کاهش ٨.٨ درصدی قیمت روبه‌رو شد. افت قیمت این سهم، ٢٦ واحد بر شاخص، تأثیر منفی داشت. شرکت اغلب در سهام خودرویی سرمایه‌گذاری کرده است و در نظر دارد در مجمع هفته آینده ٧٥درصد از محل سود انباشته افزایش سرمایه بدهد.

دیروز همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی فجر،پتروشیمی شازند، کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی، گروه دارویی البرز و صنایع شیمیایی فارس پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بازگشایی شدند که فقط دو نماد موفق به قیمت‌گذاری شدند. پتروشیمی اراک با تقسیم ٨٤درصدی از سود هر سهم معادل ٣٤ درصد قیمت سهم، مجمع خوبی را برای سهام‌داران خود برگزار کرد بااین‌حال در بازگشایی با کاهش ٤.٥درصدی قیمت سهم نسبت به قیمت معادلی شرکت، شیرینی سود تقسیم‌شده را برای سهام‌دارانش تلخ کرد.

به نظر می‌رسد بازگشایی در روزهای راکد بازار چنین نتایجی را برای سهام‌های بازگشایی در پی دارد. هلدینگ البرز هم با تقسیم ٩٨درصدی سود شرکت توانست مجمع خوبی را برگزار کند اما در بازگشایی با کاهش تقریبا یک‌درصدی مواجه شد. دیروز همچنین نماد معاملاتی شرکت فنرسازی زر با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شد.

انتهای پیام

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا