گزارش روز؛

عدم تعیین تکلیف عوامل موثر بر بازار

عدم تعیین تکلیف عوامل موثر بر بازار

امروز در ساعات ابتدایی معاملات، کمی از هیجانات و فشار فروش در روزهای گذشته کاسته شده بود و روند متعادل تری را در اکثر نمادها و گروه ها شاهد بودیم.


 

امروز در ساعات ابتدایی معاملات، کمی از هیجانات و فشار فروش در روزهای گذشته کاسته شده بود و روند متعادل تری را در اکثر نمادها و گروه ها شاهد بودیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، به نقل از کارگزاری مهرآفرین، در حالی که با نزدیک شدن به ساعات پایانی بازار و با بازگشایی تعدادی از سهم های متوقف شاهد معاملات منفی و حتی تشکیل صف های فروش شدیم. بطور کلی عدم تعیین تکلیف معافیت های مالیاتی در خصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، را می توان یکی از مهمترین عوامل سقوط بازار در این روزها دانست عاملی که اگرچه از نظر بنیادی، تاثیری در سودآوری تعداد زیادی از شرکت ها ندارد، اما از نظر روانی، میتواند روی صنایع لیدر خصوصاً  نماد های گروه خودرو موثر باشد.

گروه سیمانی امروز را منفی پشت سر گذاشت و همه نماد های این گروه با معاملات کم رمق و منفی متوقف شدند. نمادهای سدور، سبزوا وسیدکو تنها نمادهای سبز پوش این گروه بودند. بیشترین حجم معاملات این گروه متعلق به نماد سشرق بود و نمادهای سمازن ،سبجنو، سدشت،ساربیل، سیلام، سصفها وساروم بدون هیچ معامله ای به کار خود پایان دادند.

گروه رایانه که امروز مورد استقبال خریداران خود قرار گرفت و بجز نماد فن آوا بقیه نماد ها بصورت مثبت بکار خود پایان دادند . در این گروه نماد مداران با ثبت حدود 7 میلیون سهم بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص داد.

گروه خودرویی که معاملات امروز خود را متعادل شروع کردند، با گذشت زمان داد و ستدها بر فشار عرضه گروه خودرویی افزوده شد به طوری که اکثر نمادها در حاشیه منفی دادوستد شدند. امروز به گونه ای تقابل خریداران و فروشندگان بود و در نهایت قدرت فروشندگان به خریداران غلبه کرد و این گروه با معاملات منفی بکار خود پایان داد بطوریکه خلنت، ختراک و خمحور نمادهای بودند که با صف خرید همراه شدند. نماد معاملاتی فنرسازی زر با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم، متوقف شد. نماد معاملاتی ختراک پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و تقسیم سود نقدی ۴۵ ریالی ، در قیمت ۲۸۶ تومان بارشد ۸ درصدی بازگشایی شد .

در گروه خدمات فنی مهندسی دو نماد این گروه نیز خلاف جهت هم بکار خود پایان دادند. نماد رتکو پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه (تقسیم سود نقدی 1050 ریالی ) و عمومی فوق العاده مبنی بر اصلاح اساسنامه، با رشد 4.9 درصدی و با قیمت 829 تومان بازگشایی شد .

در گروه دارویی نمادهای این گروه معاملات به نسبت بهتری را نسبت به روز گذشته تجربه کردند. به طوریکه اکثر نمادهای این گروه در حاشیه مثبت دادوستد شدند . نمادهای درازک، دسیناو دتماد با استقبال سهامداران خود با صف خرید مواجه شدند .نمادهای دارو، دفارا، دلر، دابور و دپارس نمادهای منفی این گروه بودند. والبر پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و تقسیم سود نقدی 850 ریالی ، در حاشیه 2 درصد منفی و در قیمت 395 تومان بازگشایی شد.

در گروه بانک ها و موسسات اعتباری که امروز نیز همانند روز های گذشته با استقبال بسیار کم خریدارن و سرمایه گذاران بکار خود پایان دادند نماد های وپاسار،حکمت،وکوثر،سمایه، وسینا و وبصادر با افزایش ناچیز در قیمت خود سعی در جلوگیری از نزول شاخص این صنعت داشتند در حالی که نماد های ونوین، وپست، وبملت، وخاور، وپارس نیز در جهت عکس عمل کرده و با کاهش قیمت خود بر روند کاهش شاخص این صنعت افزودند. بانک گردشگری در دوره ۱۲ ماهه منتهی به 30 آذر 94 (حسابرسی شده) به ازای هر سهم ضمن به ثبت رساندن افزایش سرمایه 50 درصد مبلغ ۱۰ ریال سود محقق کرده است این در حالیست که در مدت مشابه سال قبل و بدون احتساب سرمایه جدید ۶۴ ریال زیان ساخته بود.  این شرکت براساس عملکرد ۱۲ ماهه آخرین پیش بینی سال مالی منتهی 30 آذر 94 را 100 درصد پوشش داده است.

گروه شیمیایی که اکثر نماد های آن در قیمت های منفی مورد معامله قرار گرفت تنها نماد های شپارس، شلعاب،شگل، پاکشو، شمواد، ساینا و پارسان با افزایش قیمت بکار خود پایان دادند. شاراک پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و تقسیم سود نقدی 1350 ریالی، در قیمت 299 تومان با صف فروش و افت 6 درصدی به گردونه معاملات بازگشت.

در گروه های فلزات اساسی و استخراج کانه های فلزی نماد های فروس،فپنتا،فرآور،فمراد،زنگان،فملی و فولاژ با استقبال خریداران مواجه شده و نماد های فسپا ،فسرب،فخوز،میدکو، فزرین و فنوال با کاهش قیمتی بکار خود پایان دادند همچنین نماد معاملاتی ذوب آهن که بدون اعلام پیام ناظر بازار ،در دقایق پایانی معاملات امروز به حالت ممنوع درآمد . دقایقی پیش در گزارش عملکرد 12 ماهه حسابرسی نشده منتهی به 29 اسفند 94 ، افزایش سرمایه 322 درصدی خود را از محل تجدید ارزیابی ها لحاظ کرده است. این شرکت به ازای هر سهم ۱,۴٢۲ ریال زیان محقق کرده است این در حالیست که در مدت مشابه سال قبل به ازای هر سهم ۱۶۴ ریال سود محقق کرده بود. این شرکت براساس عملکرد ۱۲ ماهه آخرین پیش بینی سال مالی منتهی به 29 اسفند 94 را ۱۲۰ درصد پوشش داده است.

در گروه سایر محصولات کانی غیر فلزی که معاملات امروز را بصورت متعادل پشت سر گذاشت نماد های کسرام،کفزا،کساپا،کپشیر و کسرا با کاهش قیمت بکار خود پایان دادند. نماد کفرا پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و تقسیم سود نقدی 360 ریالی ، با افت 4 درصدی و با قیمت 300 تومان بازگشایی شد .

در گروه فرآورده های نفتی، ونفت پس از جابجایی نزدیک به 19 میلیون سهم ، در قیمت ۲۵۹ تومان صف خرید 9 میلیونی تشکیل داد. سایر نمادها نیز در این گروه اکثراً منفی معامله شدند. به طوری که حتی با افزایش قیمت نفت در بازار های جهانی شاهد حرکت رو به بالای این گروه نبودیم و بجز نمادهای ونفت،شتران و شبندر بقیه نمادها با کاهش قیمت مواجه شدند.

در گروه قند و شکر که این روزها علی رغم اخبار مثبت پیرامون افزایش قیمت شکر، حال خوشی ندارد و بجز نماد قمرو، قلرست، قهکمت و قچار که با افزایش قیمت و معامله در رنج های مثبت مواجه شدند بقیه نمادها بدون استقبال خریداران و حتی با کاهش حداکثری به کار خود پایان دادند از جمله نماد هایی که با صف فروش به کار خود پایان دادند می توان به نماد های قشرین و قشهد اشاره کرد.

شاخص کل بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات امروز ، با 117 واحد نزول در رقم 74700 واحدی متوقف شد . حجم معاملات بورس به استثنای معاملات بلوکی به 624 میلیون سهم، ارزش معاملات به 135.9میلیارد تومان و ارزش بازار به 316 هزار میلیارد تومان رسید. بیشترین تاثیر مثبت در شاخص بورس : فملی ، پارسان ، فاراک و بیشترین تاثیر منفی در شاخص بورس را فارس ، وبملت ، وساپا ، وامید گذاشتند و بیش از 51 درصد از نمادهای بورسی امروز را با کاهش قیمت پشت سر گذاشتند.

شاخص کل فرابورس در پایان معاملات امروز ، با 0.70  واحد نزول در رقم 789 واحدی متوقف شد . حجم معاملات فرابورس به استثنای معاملات بلوکی به 101 میلیون سهم، ارزش معاملات به 27.5 میلیارد تومان و ارزش بازار به ۵4 هزار میلیارد تومان رسید. بیشترین تاثیر مثبت در شاخص فرابورس را نماد های  : شتران ، حسینا ، ارفع ، بمپنا و بیشترین تاثیر منفی در شاخص فرابورس را نماد های : میدکو ، مارون ، دماوند داشتند و بیش از 38 درصد از نمادهای فرابورسی امروز را با کاهش قیمت پشت سر گذاشتند.

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری مهرآفرین است. تاکید می شود این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش  بر عهده نخواهد گرفت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا