احتمال عملکرد درخشان طلا چه میزان است؟

احتمال عملکرد درخشان طلا چه میزان است؟

قیمت طلا پس از نوسان های محدود در هفته اخیر، روز جمعه بیش از یک درصد افزایش یافت، زیرا نه تنها شاخص های مالی در بازارهای بزرگ آسیا و اروپا کاهش پیدا کردند بلکه ارزش دلار در برابر یورو و ین کاهش یافت.

 

در روزهای اخیر قیمت طلا تحت تاثیر چند عامل قرار داشت و تا اواسط هفته آینده که نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار می شود، بازار طلا تحت تاثیر داده های اقتصادی از این کشور که بر ارزش دلار و شاخص های مالی موثر هستند قرار دارد. روز دوشنبه، جانت یلن رییس، بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی خود گفت بانک مرکزی باید به شکلی تدریجی نرخ های بهره را بالا ببرد. اما او جدول زمانی برای این برنامه ارائه نکرد. لحن سخنان او تحلیلگران را به این نتیجه رساند که امسال بانک مرکزی دو بار نرخ های بهره را بالا می برد اما در نشست هفته آینده تغییری در نرخ ها داده نخواهد شد.
سخنرانی جانت یلن پس از گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا انجام شد. در آن گزارش به ایجاد تنها ۳۸ هزار فرصت شغلی در بخش غیرکشاورزی آمریکا در ماه گذشته اشاره شده بود. این گزارش ممفی احتمال افزایش نرخ های بهره در هفته آینده را به صفر رساند و این عاملی برای حمایت از قیمت طلا بود.
طی روزهای اخیر تاثیر گزارش وزارت کار کمتر شده زیرا واقعیت این است که اکثر گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بوده و شرایط اقتصاد این کشور در حال بهتر شدن است. به تدریج توجه سرمایه گذاران به موضوع افزایش نرخ های بهره در ماه آینده میلادی معطوف خواهد شد و این عاملی برای فشار بر قیمت طلاست.
افزایش نرخ های بهره از جذابیت طلا می کاهد زیرا طلا سود ثابت به سرمایه گذاران نمی دهد و هنگامیکه هزینه استقراض بالا می رود هزینه فرصت نگهداری طلا بیشتر می شود.
با توجه به اینکه اکثر تحلیلگران معتقدند هفته آینده نرخ های بهره در آمریکا بالا برده نخواهد شد و شاخص دلار کاهش یافته است، انتظار می رود قیمت طلا در روزهای آینده حمایت شود. البته هر گاه قیمت ها رشد می کنند فروش برای شناسایی سود عاملی برای فشار بر قیمت هاست. همچنین اگر داده های اقتصادی از آمریکا مثبت باشد عملکرد طلا خوب نخواهد بود.
اما پس از نشست هفته آینده بانک مرکزی آمریکا، شرایط بازار طلا چگونه خواهد بود؟ واقعیت این است که برای پیش بینی وضعیت بازار طلا در ماه های آینده، تمرکز صرف بر تصمیم بانک مرکزی آمریکا در خصوص نرخ های بهره صحیح نیست. در ماه های آینده وضعیت بازار طلا عمدتا از شرایط کلی اقتصاد جهان تاثیر خواهد پذیرفت. اگر ضعف ادامه یابد قیمت طلا حمایت می شود.
بانک جهانی در گزارش جدید خود پیش بینی نرخ رشد اقتصاد آمریکا و برخی دیگر از اقتصادهای بزرگ در سال جاری میلادی را کاهش داده اما نهادهای تحلیلگر معتقدند ضعف اقتصاد جهان در سه ماهه اول امسال ادامه پیدا نخواهد کرد. از پیش نشانه هایی از بهبود تدریجی وضعیت اقتصادی در چین، منطقه یورو و آمریکا نمایان شده است.
بدین ترتیب کند شدن رشد اقتصاد جهان خیلی نمی تواند به رونق بازار طلا کمک کند. و نکته مهم دیگر اینکه پیش بینی شده ارزش دلار رشد خواهد کرد. در مجموع، عملکرد بازار طلا در ماه های آینده درخشان نخواهد بود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا