رییس جمهوری چین:رشد 6،5 درصدی اقتصاد پکن کافی است

رییس جمهوری چین:رشد 6،5 درصدی اقتصاد پکن کافی است

رییس جمهوری چین امروز سه شنبه رشد 6،5 درصدی برای اقتصاد چین را به عنوان دومین اقتصاد برتر جهان برای نیل به اهداف توسعه این کشور کافی خواند.

'شی جین پینگ' رییس جمهوری چین امروز ضمن اعتراف به کاهش رشد اقتصادی کشورش اعلام کرد که اقتصاد این کشور با رشد سالانه 6،5 درصد نیز می تواند به اهداف توسعه ای خود دست یابد.
خبرگزاری فرانسه از پکن گزارش داد که وی در اظهارنظری پیرامون بیانیه حزب حاکم کمونیست به مناسبت یکصدمین سالگرد بنیانگذاری حزب برای طرح پنج ساله آینده توسعه این کشور خطاب به سرمایه گذاران، با اعلام اینکه در بیانیه حزب حاکم برای سرمایه گذاری ها سخنی از درصد رشد اقتصادی و سرمایه گذاری ها به میان نیامده است ؛ تاکید کرد که چنانچه چین بخواهد تولید ناخالص داخلی را در سال 2016 به دو برابر سال 2010 برساند، حتما نباید رشد اقتصادی را در سال 2016 از 6،5 درصد کمتر کند.
درعین حال خبرگزاری شین هوای چین نیز امروز به نقل از رییس جمهوری این کشور اعلام کرد که وی کف رشد اقصادی را همان 6،5 درصد تعیین کرد و گفت: توسعه چین صرفا نباید به سرعت رشد معطوف گردد بلکه باید به حجم رشد و بطور خاص به کیفیت رشد اقتصادی کشور توجه شود تا به نتایج مطلوب از برنامه های توسعه ای دست یافت.
اظهارات امروز رییس جمهوری چین درحالی منتشر شد که لی کچیانگ نخست وزیر این کشور روز یکشنبه پس از آنکه هفته گذشته رسانه های غربی از سقوط رشد اقتصادی این کشور به سبب بحران اقتصادی خبر داده بودند، اعلام کرد که دولت ضرورتی نمی بیند رشد اقتصادی کشور را امسال از 7 درصد فراتر ببرد.
وی در یک نطق درون حزبی (حزب حاکم کمونیست) گفته بود که اگرچه تولید ناخالص داخلی چین به عنوان دومین قدرت اقتصادی جهان در پایان سه ماه سوم امسال (میلادی) پس از شش سال رشد فزاینده، به 6،9 درصد خواهد رسید، اما دولت نیز ضرورتی به بالا بردن این درصد نمی بیند.
'لی' ضمن حفظ خوش بینی نسبت به آینده اقتصاد کشورش دراین خصوص افزود: اگرچه در ماه مارس پیش بینی کرده بودم که این رشد تا پایان سه ماه سوم به 7 درصد می رسد، اما 6،9 درصد همان 7 درصد است و دولت ضرورتی نمی بیند برای نیل به این درصد رشد ناچیز، کل اقصاد کشور و مردم را فدا کند.
بانک مرکزی چین نیز یکشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که برای برون رفت از مشکلات بازار اقتصادی به ناچار نرخ بهره بانکی را کاهش داده است.
این ششمین بار در سال جاری میلادی است که بانک مرکزی چین با انتشار بیانیه ای مشابه از کاهش نرخ بهره بانکی خبر می دهد، چرا که دولت این کشور امیدوار است با کاستن از بهره بانکی سپرده گذاران را مجبور کند هزاران میلیارد ثروت اندوخته شده در بانک ها را از سامانه بانکی خارج کرده و به کار بیاندازند تا کشور از این وضعیت اقتصادی نامطلوب رها شود.
تقاضای مردم چین درحال کاهش است و اگر سرمایه ها در بازار به گردش بیافتد افزایش تقاضا می تواند محرک خوبی برای بیرون کشیدن بخش تولیدی از افت موجود باشد.
کاهش نرخ بهره کشور در شرایطی صورت می گیرد که تنها چند روز قبل از این، بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی را 6.9 درصد اعلام کرد که پایین ترین رشد اقتصادی چین از سال 2009 میلادی بوده و حتی به 7 درصد پیش بینی شده هم نرسیده است.
حتی نخست وزیر این کشور نیز همین هفته در جمع بیش از دو هزار مقام ارشد این کشور گفت که به اهرم های سیاسی و اقتصادی بیشتری نیاز داریم تا وضعیت را از این شرایط خارج کنیم.
بانک مرکزی نرخ بهره را 25 واحد کاهش داد و به 4.35 صدم درصد رسانده است تا مردم چین که علاقه فراوانی به سپرده گذاری دارند کمتر به سراغ بانک ها رفته و سرمایه هایشان را در جاهای دیگر مورد استفاده قرار دهند.
اقدامی که اکنون بانک مرکزی صورت داده است با توجه به کاهش بهره بسیاری از بخش های سپرده دیگر در بانک ها، باعث خواهد شد تا نزدیک به 140میلیارد دلار سرمایه دیگر وارد بازار این کشور شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا