شناخت صنعت سرب و روی ایران؛

جایگاه ایران در صنعت سرب و روی جهان

جایگاه ایران در صنعت سرب و روی جهان

تاکنون در ایران بیش از 600 کانسار و نشانه سرب و روی شناخته شده است، ولی تا به حال کار اکتشافی سیستماتیک برای شناخت غالب آنها صورت نگرفته و روند کانی‌زائی سرب و روی و ایالت‌های متالوژی آنها بصورت مطلوب شناسایی نشده است.

 

   

 ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ ماده معدنی سرب و روی در آسیا بعد از چین، قزاقستان و هند است. همچنین از نظر تولید شمش روی جایگاه ششم و از نظر تولید سرب جایگاه پنجم را در آسیا دارا است. بر طبق گزارشات گروه بین­المللی مطالعات سرب و روی مصرف سرانه روی در ایران 1.14 کیلوگرم است که این میزان معادل مصرف سرانه روی در آمریکای جنوبی است. متوسط مصرف سرانه در اروپای غربی 5.9 کیلوگرم و در آمریکای شمالی 3.4 کیلوگرم است. در چین متوسط سرانه در حدود 2.5 کیلوگرم است. این مطلب نشان می دهد که ایران دارای پتانسیل قابل ملاحظه­ای در جهت افزایش تقاضای روی بخصوص در صنایع گالوانیزاسیون و زیرساخت ها دارد.

تاکنون در ایران بیش از 600 کانسار و نشانه سرب و روی شناخته شده است، ولی تا به حال کار اکتشافی سیستماتیک برای شناخت غالب آنها صورت نگرفته و روند کانی‌زائی سرب و روی و ایالت‌های متالوژی آنها بصورت مطلوب شناسایی نشده است. بیشترین شناخت ما از ذخایر سرب و روی ایران منحصر به کارهای اکتشافی بر روی چندین کانسار (حدود بیست کانسار) است که از جمله آنها می‌توان به کانسارهای انگوران و آهنگران، لکان- کوشک، ایرانکوه، نخلک، مهدی‌آباد و دونا اشاره کرد.

در حوزه سرب نیز چشم انداز روشنی در خصوص افزایش تقاضا در ایران وجود دارد. در اروپای غربی متوسط هدف سرانه سالانه 4 کیلوگرم است. در چین متوسط مصرف سرانه 1.7 کیلوگرم و در هند 0.15 کیلوگرم است. در ایران متوسط سرانه 0.93 کیلوگرم است. باطریهای سرب، اسید مصرفی در اتومبیلها، موتورهای برقی، برق جانشین (UPS) در شبکه کامپیوتر و مخابرات میتواند بازار عمده ای در ایران بوجود آورد.

 

اهم نکات سرب و روی در ایران

·         صنعت سرب و روی به طور کامل متعلق به بخش خصوصی است.

·         ظرفیت تولید کشور 450 هزار تن شمش روی در سال است.

·         ظرفیت عملی موجود در سال گذشته 160 هزار تن بوده است.

81  واحد فعال در این صنعت مشغول به فعالیت هستند که بزرگترین آنها شرکت کالسیمین است.

·         اشتغال زایی مستقیم این صنعت در سطح کشور در حدود 20 هزار نفر را شامل می شود.

·         با توجه به اینکه در حدود 80 درصد محصولات تولیدی این صنعت صادر می شود، این صنعت یک صنعت ارز آور برای کشور محسوب می شود.

·         این صنعت 7 شرکت فعال در بازار بورس را در اختیار دارد.

·         مجموعا هلدینگ توسعه معادن روی به تنهایی دارای 150 هزار سهامدار است و نزدیک به 4000پرسنل شاغل در این هلدینگ در نقاط مختلف کشور به خصوص استان زنجانمشغول به فعالیت هستند.

·         برای استفاده از ظرفیت ها، خوراک مورد نیاز برای این 81 واحد، 3 میلیون تن برآورد می شود.

·         در حال حاضر شرکت ها با 32 درصد ظرفیت مشغول به کار هستند.

معادن عمده سرب و روی

   بر طبق نتایج آمارگیری مرکز آمار ایران از کل تعداد ۱۹۵ معدن فلزی کشور ، ۲۸ معدن ( 14.4 درصد معادن فلزی و 0.7 درصد کل معادن کشور ) سرب وروی وجود دارد که ۱۷ معدن فعال و۱۰ معدن غیرفعال ویک معدن درحال تجهیزاست که از این تعداد ۵ معدن ( ۱۸ درصد ) در اختیار بخش دولتی و ۲ معدن ( ۷ درصد ) تعاونی و ۲۱ معدن ( ۷۵ درصد ) بهره بردار خصوصی دارد و در سال ۱۳۸۴ بیش از یک میلیون و پانصد هزارتن (۱۵۳۷۸۰۸ تن ) استخراج واقعی داشته وکل ذخیره احتمالی (سرب و روی) این ۲۸ معدن نزدیک به ۲۰۳ میلیون تن بوده است. بنابر نظر شرکت ملی سرب و روی ایران شمار معادن (و کانسارها) شناسایی شده 160 عدد،‌ ذخایر ثابت شده سنگ معدن سرب 62 میلیون تن (2.6 میلیون تن فلز سرب همراه) و جمع ذخایر قطعی و احتمالی 110میلیون تن (4.2 میلیون تن فلز سرب همراه) بصورت اکسیده و سولفوره برآورد شده است.

 

کانسارهای سرب و روی در چندین محور یافت می شوند

1-      کانسارهای سرب و روی در محور ملایر- اصفهان 

2-      کانسارها و نشانه‌های معدنی محور ملایر- اراک (کوه قصر قجر- کوه کوله قاضی)           

3-      سرب و روی در ایران مرکزی                                                

4-      کانسارهای سرب و روی در زون البرز                                                   

5-      کانسارهای سرب و روی در خاور ایران                                                                  

6-      کانسارهای سرب و روی زون کویر- سبزوار   

7-      کانسارها و نشانه‌های معدنی آذربایجان                                                                          

8-      کانسارهای سرب و روی در زون ارومیه- دختر                                                                        

9-      ذخایر سرب و روی در زاگرس                                                                                           

 مهمترین معادن ایران و درصد ذخایر آنها

مهمترین معادن ایران در شکل زیر نمایش داده شده است

 

 ذخیره قطعی معدن سرب و روی انگوران، 9 میلیون تن و ذخیره احتمالی آن 13 میلیون تن گزارش شده است. عیار روی آن 25 تا 30 درصد است. معدن انگوران به دلیل عیار بالای فلز محتوی، از معادن کمیاب جهان است. معدن مهدی آباد یزد نیز با 20 میلیون تن ذخیره، دومین معدن دولتی است که از نظر ظرفیت ذخایر، بزرگ­ترین معدن کشور است، اما به دلیل پایین بودن عیار خاک آن که حدود 5 تا 6 درصد است، استفاده از آن برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد.

 

صادرات روی و سرب

 

در شکل زیر میزان صادرات روی به شکل وزنی و دلاری نشان داده شده است. صادرات ایران در سال 91 با جهشی بی سابقه به 134 هزار تن و 250میلیون دلار رسیده است که این مقدار از آمار سال های پیش از آن بیشتر بوده است. از سال 92 میزان صادرات روی بشدت کاهش یهفته و روند نزولی خود را تا نیمه اول سال 94 حفظ کرده است. کمترین میزان صادرات نیز مربوط به سالهای 87 و 88 است که مقارن با بحران سال 2008 است.

 
 
 

نرخ رشد شاخصهای مهم صنعت سرب ایران

 

همانطور که نمودار زیر نشان می دهد سرمایه گذاری در بخش سرب بیش از 177 درصد رشد داشته است، در حالیکه در فاصله سالهای 85-90 اشتغال این بخش تنها 81 درصد رشد داشته است. میزان تولید نیز همچون فلز روی تغییر خاصی نداشته است اما ارزش افزوده صنعت رشدی 21 درصدی را تجربه کرده است.

 
 

بنگاه های فعال صنعت سرب و روی

هم اکنون 63 واحد تولیدی در زمینه تولید روی و 32 واحد فعال تولید کننده سرب هستند. مهمترین واحدهای فعال سرب و روی به شرح جدول ذیل است:

 
 

 بررسی ها نشان می دهد که قیمت فلز سرب در چند وقت اخیر با کاهش قیمت جهانی مواجه شده است و روند رو به نزولی را طی می کند. در کوتاه مدت با توجه به سیاست های دولت نسبت به کنترل نرخ ارز در قیمت های کنونی و رکود حاکم بر فضای اقتصادی و کسب و کار کشور و همچنین جو انتظاری موجود نسبت به نزول بیشتر قیمت فلزات اساسی و کاهش خریدهای عمده، انتظار افزایش قیمت چندانی قابل تصور نیست. چه بسا حتی با توجه به روند نزولی بازارهای جهانی با کاهش قیمت نیز در کوتاه مدت مواجه باشیم. اما در بلندمدت پیش بینی می شود قیمت ها ثبات داشته باشند یا حتی افزایش قیمت ها برای سه ماهه چهارم میلادی قابل تصور است. ایران همیشه از بازارهای بین المللی تبعیت می کند یعنی اگر قیمت سرب کاهش یا افزایش پیدا کند در بازار ایران تاثیر گذار است. در کل ما به بازارهای جهانی وصل هستیم و تا حدی مسائل تعرفه و مسائل ارزی بر قیمت این فلز تاثیرگذار است. از عوامل مهمی که بر روی قیمت سرب تاثیرگذار هستند وضعیت تقاضا در چین،رشد اقتصادی چین، افزایش یا کاهش نرخ بهره در آمریکا،عرضه و تقاضا و همچنین موجودی انبارها در بورس فلزات لندن را می توان نام برد.

چالشهای صنعت سرب و روی کشور

   جدا بودن مالکیت صنعت و معدن (معدن در دست دولت و صنعت در بخش خصوصی)

·         تأخیرات پی در پی در واگذاری معدن انگوران و زیان شرکتها از این موضوع

·         عدم تأمین خاک برای شرکتهای فعال در صنعت (بزرگترین مشکل صنعت سرب و روی)

·         کاهش ظرفیت تولید شرکتها به دلیل ریزش دیواره معدن انگوران

·         تسهیلات گران قیمت، تأثیرات منفی قانون هدفمندی بر صنعت سرب وروی

·         تحریم­های بین­المللی و محدودیت­های ارزی

·         بعید بودن جا به جایی شرکت سرب و روی به علت آلودگی محیط زیست و هزینه 250 میلیون دلاری خرید ماشین آلات جدید

·         نبود حمایتهای دولتی و عدم اجرای مصوبات دولتی در استان زنجان

·         ظرفیت فعال 20 درصدی شرکت سرب و روی و وجود 300 نفر نیروی­کار مازاد

·         تحویل خاک بسیار نامرغوب و به واسطه آن افزایش اسید مصرفی

·         غیرمتعارف بودن قیمت ماده معدنی و قیمت گوگرد و به تبع آن اسید سولفوریک مصرفی و بستن عوارض 30درصدی که به صادرات شمش روی در بهترین شرایط بازار و از بین رفتن نقدینگی این صنعت (این مشکلات، طبق مصوبه کمیته سیاستگذاری صنعت سرب و روی در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت حل شده اما اجرای آن به تأخیر افتاده)

·         وجود 25 کارخانه تعطیل، 25 کارخانه نیمه‌فعال و 5 کارخانه فعال در صنعت سرب و روی کشور

 بررسی رشد و پوشش سود گروه سرب و روی
 

در پیش بینی 9 ماهه فسرب زیان اعلام کرده است و کیمیا بیشترین سود را برآورد کرده است هم چنین زنگان برساس عملکرد 9 ماهه خود بیشترین درصد پوشش را داشته است . با مقایسه سود هریک از نماد یا سال مالی قبل می توان به این نتیجه رسید که فسرب، فاسمین عملکرد ضعیف تری نسبت به سال گذشته و درمقابل کیمیا،کروی زنگان وکاما عملکرد بهتری نسبت به سال گذشته خود داشته اند.

 
 

با مقایسه صورت گرفته می توان به این نتیجه رسید که کاما در 6 ماه سال مالی 94 بیشترین فروش و سود ناخالص را داشته است. هم چنین سود عملیاتی هریک از نمادها در مقایسه با فروش که داشته اند قابل محسوس نیست.

 

مقایسه ترازنامه گروه سرب و روی سال94

 
 
 

با مقایسه ترازنامه 6 ماه سال مالی 94 هریک از نمادها نتایج زیر حاصل می شود:

فاسمین بیشترین وجه نقد را داراست

موجودی مواد و کالا کیمیا از سایر نمادها بیشتر است.

 مبلغ سرمایه گذاری کوتاه مدت زنگان و کروی در مقایسه با سایر نمادها محسوس است.

فاسمین علاوه بر اینکه دارای بیشترین وجه نقد است بیشترین حساب های دریافتنی را نیز دارا است.

 

منبع: شرکت مشاورسرمایه گذاری ابن سینا مدبر( اماکو)  http://emaco.pro/



 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا