توسط انتشارات بورس منتشر شد؛

کتابی دربرگیرنده مفاهیم و ساختارهای راهبری شرکتی

کتابی دربرگیرنده مفاهیم و ساختارهای راهبری شرکتی

راهبری شرکتی (مفاهیم و موردکاوی)، مجموعه‌ای متشکل از مفاهیم و ساختارهای راهبری شرکتی و نیز ارائه چارچوبی برای تجزیه و تحلیل چالش‌های اخیر در زمینه راهبری شرکتی است.


 

 

مخاطب اصلی راهبری شرکتی (مفاهیم و موردکاوی) مدیرانی هستند که مایلند خود را برای کار یا خدمت در هیات‌مدیره آماده کرده و به دنبال گسترش چشم‌انداز خود از تمرکز صرف بر مدیریت شرکت به تمرکز بر راهبری و اداره شرکت در کل هستند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، راهبری شرکتی (مفاهیم و موردکاوی)، به قلم بیتا مشایخی و مهین شاکری در سه قسمت سازمان یافته است: مفاهیم راهبری شرکتی، موردکاوی‌هایی در راهبری شرکتی و ضمائم.

 

قسمت اول، "مفاهیم راهبری شرکتی"، در سه بخش اصلی و یازده فصل به بحث و بررسی در خصوص مفاهیم بنیادی راهبری شرکتی می‌پردازد. بخش اول کتاب که شامل چهار فصل است، به اداره امور شرکت‌ها از منظر کلان پرداخته و ساختار و اهداف راهبری شرکتی را مورد موشکافی قرار می‌دهد. در فصل نخست، با اشاره به سیستم راهبری شرکتی در برخی کشورهای قاره‌ای و ایران، به موجی از رسوایی‌های راهبری و بحران‌های مالی که در ابتدای قرن بیست‌و‌یکم رخ داد، اشاره می‌کند. فصل دوم به کنکاش عمیق‌تری در خصوص مفاهیم فلسفی مالکیت و پاسخ‌گویی می‌پردازد و به دنبال پاسخ به این پرسش بنیادی است که «صاحب اصلی شرکت کیست؟» که در جهت پاسخ به این پرسش، موضوع تضاد بین تئوری سهامداران و ذی‌نفعان مورد تحلیل قرار می‌گیرد. فصل سوم با تمرکز بر نقش هیات‌مدیره در راهبری شرکتی، روند تغییرات در ترکیب، ساختار و رهبری هیئت‌مدیره را طی سال‌های اخیر بررسی می‌کند. فصل چهارم کتاب نگاهی موشکافانه به اصلاحات انجام‌شده در ساختار راهبری شرکتی طی دهه اخیر دارد. این بررسی نشان می‌دهد که چطور اثربخشی راهبری شرکتی به توازن قدرت در میان سهامداران، اعضای هیات‌مدیره، مدیران اجرایی و قانون‌گذاران بستگی دارد و چگونه همسو کردن منافع و علایق این گروه‌ها به افزایش پاسخ‌گویی، شفافیت و رعایت اصول اخلاقی در شرکت‌ها منجر می‌شود.

 

بخش دوم کتاب، از دیدگاه خرد به مسأله اداره و راهبری شرکت می‌پردازد و در قالب شش فصل که هریک بر بخشی از مسئولیت‌های عمده هیئت‌مدیره تمرکز دارند، این دیدگاه را بسط می‌دهد. در فصل پنجم موضوع انتخاب مدیرعامل و برنامه‌ریزی جایگزینی آن مطرح می‌شود. فصل ششم به نقش هیئت‌مدیره در رعایت، نظارت و مدیریت ریسک می‌پردازد. فصل هفتم بر نقش هیات‌مدیره در تدوین استراتژی‌های سازمانی تأکید دارد و فصل هشتم در رابطه با موضوع ارزیابی عملکرد مدیر‌عامل حقوق و مزایای مدیران اجرایی است. در فصل نهم، چالش‌های هیات‌مدیره در خصوص رویارویی با رویدادها و بحران‌های غیر‌منتظره و نیز راهکارهایی جهت مقابله با این وقایع بیان می‌شود و در نهایت، موضوع چگونگی تشکیل یک هیات‌مدیره اثربخش و نیز یکی از پرچالش‌ترین موضوع پیش روی هیات‌مدیره یعنی «خود‌ارزیابی» در فصل دهم مطرح می‌شود.

 

بخش سوم در این قسمت از کتاب که شامل فصل یازدهم است، به چشم‌انداز راهبری شرکتی و چالش‌های پیش روی آن در سال‌های آتی می‌پردازد. در این فصل، موضوع همگرایی راهبری شرکتی در سطح جهانی، الزامات و شیوه‌های انجام آن مورد بحث قرار می‌گیرد؛ به چشم‌انداز اصلاحات لازم در زمینه راهبری شرکتی در کشورهای دنیا و خصوصاً ایالات متحده اشاره می‌شود؛ و در پایان، پیمانی جدید که بین جامعه و شرکت‌ها ایجاد می‌شود، مورد بحث قرار می گیرد.

علاقه‌مندان می‌توانند راهبری شرکتی (مفاهیم و موردکاوی) را با مراجعه به فروشگاه انتشارات بورس واقع در تهران میدان ونک، خیابان ملاصدرا، پلاک 25، تلفن: 88648192 یا از سایت بورس پاب تهیه کنند.


بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا