گذرگاه هاي متفاوت در بازار فولاد

گذرگاه هاي متفاوت در بازار فولاد

گروه صنایع معدنی >فولاد - در بازار فولاد هنوز هم روند پيشين يعني رشد جسته و گريخته قيمت ها ادامه دارد؛ هرچند که هنوز هم جو غالب بازار به افزايش قيمت ها متمايل است. به عبارت ساده تر بازار هر چند که به رشد قيمت ها اميدوار بوده ولي برخي واقعيت هاي دروني، تاکنون اجازه رشد فراگير نرخ ها را نداده و البته ترس از بازگشت مجدد قيمت ها نيز هراس پيشين را در ذات بازار زنده نگه داشته است.

به گزارش ماین نیوز، در هر حال روز گذشته در بازار فولاد شاهد رشد قيمت ها بوديم تا جايي که حتي در ساعات پاياني فعاليت بازار نيز بسياري از کانال هاي فروش قيمت هاي خود را به نسبت ابتداي فعاليت و نرخ هاي اوليه خود افزايش داده اند که احتمال رشد بيشتر قيمت ها را تقويت خواهد کرد. اين در حالي بود که از ابتداي فعاليت بازار در روز گذشته قيمت ها با تاييد مجدد و حتي به صورت موردي اعلام شده بود که نشان دهنده ذهنيت افزايشي فعالان بازار به شمار مي رفت.

رشد قيمت انواع مصنوعات نوردي در بازار داخلي فولاد، حفظ سطوح قيمتي پيشين در بازار شمش و تلاش بسياري از توليدکنندگان اين کالابراي رشد بيشتر قيمت ها، کاهش حجم توليد در اغلب واحدهاي نوردي، پايين بودن موجودي انبارها، ترس از عقب نشيني بيشتر تقاضا، وجود سفارش هاي خريد در بازار در حالي که خريداران اصلي نيز نگران افت نرخ هستند، تلاش برخي از فروشندگان بزرگ براي افزايش حجم فروش حتي به قيمت کاهش نرخ ها، بهبود واقعي تقاضا هرچند که هنوز هم در زير پوست بازار در جريان است و اما و اگرهاي قيمت شمش که به افزايش نرخ هاي ميلگرد نوردي کمک کرده و نهايتا ادامه ابهامات پيشين در بازار فولاد را مي توان از مهم ترين ويژگي هاي بازار در روزهاي اخير به شمار آورد که همچون گذشته تحليل اوضاع را دشوار ساخته است. در روزهاي اخير قيمت انواع ميلگردهاي نوردي در بازار افزايش يافته و حتي در ساعات مياني فعاليت بازار نيز شاهد افزايش قيمت برخي از واحدهاي نوردي بوديم. با توجه به اين وضعيت مي توان ميلگردهاي نوردي را پرچمدار رشد قيمت ها در بازار فولاد به شمار آورد که بر بسياري از مصنوعات فولادي ديگر نيز کم و بيش تاثيرگذار بوده اند.
به تجربه ثابت شده است که در بازار ميلگردهاي نوردي نوسان قيمت هاي بيشتري را شاهد هستيم زيرا از يکسو هزينه توليد آنها به نسبت قيمت شمش متغير بوده و از سوي ديگر توان مالي و نقدينگي آنها نيز محدودتر بوده است بنابراين تلاش بيشتري براي حفظ سطوح قيمتي و رشد نرخ ها به کار خواهند گرفت. از سوي ديگر در شرايط سخت پيشين و قيمت هاي بالاي شمش، حجم توليد اين قبيل واحدها نيز پايين آمده که به تضعيف عرضه به بازار داخلي انجاميده است. از طرف ديگر و با توجه به کاهش حجم توليد و همچنين نوسان قيمت ها در بازار، موجودي انبارهاي توليدکنندگان يا انبارهاي تهران و شهرستان هاي کوچک و بزرگ نيز کاهش يافته که تاکنون به پتانسيلي براي رشد قيمت ها تبديل شده است.
نکته ديگر را بايد در قيمت شمش جست وجو کرد زيرا به رغم وجود موجودي انبارها از شمش هايي که در گذشته توليد شده، هنوز هم بهاي اين محصول مياني بالاست و حتي در روند قيمت ها در روزهاي گذشته نيز کاهش چنداني را شاهد نبوديم. اين وضعيت که در کنار رشد قيمت ميلگردهاي نوردي، شتاب مضاعفي گرفت تا جايي که قيمت ها به بيش از 1300 تومان رسيده هرچند که مي توان از هم اکنون شمش با پايه قيمتي 1300 تومان را نيز اعلام کرد. در صورت گسترش بيشتر قيمت شمش فولادي در پايه 1300 تومان شايد ديگر نتوان به کاهش محسوس قيمت ميلگردهاي نوردي در کوتاه مدت اميدوار بود.
نکته ديگر را بايد انتظار بازار براي کاهش تقاضاي موثر در ماه رمضان دانست هرچند که اوج ضعف بازار را بايد در اواسط ماه رمضان جست وجو کرد ولي باز هم سيگنالي خواهد بود براي عميق تر شدن ترس در بازار. با توجه به رفتار فعالان بازار در روزهاي اخير بايد اين گونه استناد کرد که ترس از کاهش قيمت ها يا عقب نشيني بيشتر خريداران همچون گذشته قدرت نمايي نمي کند زيرا شواهدي از افزايش حجم فروش در دسترس بوده هرچند که به تمامي بازار قابل تعميم نيست. در صورت صحت اين طرز فکر بايد احتمال رشد بيشتر قيمت ها را بيش از پيش مد نظر قرار داد يعني ممکن است تا اواسط ماه رمضان رشد قيمت ها ادامه يابد. نکته ديگر را مي توان موقعيت هاي جغرافيايي معاملات دانست زيرا نوسان قيمت ها نشان مي دهد که در تمام بخش هاي کشور شرايط مشابهي حکمفرما نيست و هزينه حمل ونقل به عنوان فاکتور مهمي براي تعيين نرخ در بازار به شمار مي آيد. به عنوان مثال حتي در بازار تهران شاهد ادامه رشد بهاي توليدات فولاد خراسان (ميلگرد نيشابور) نيستيم که نشان مي دهد حوزه شمال شرقي کشور وضعيت چندان مطلوبي از لحاظ تقاضا نداشته ولي بازار تهران اوضاع بهتري دارد. اين مطلب را بايد جدي گرفت زيرا مي تواند به چندگانگي قيمت ها در بازار فولاد کمک کرده هرچند که عدم رشد جدي قيمت ميلگرد نيشابور را بايد در رقابت بين کانال هاي فروش مختلف نيز جست وجو کرد اما با توجه به جايگاه قدرتمند اين توليدکننده، نمي توان به سادگي از کنار اين واقعيت گذشت. البته بايد گفت که اين وضعيت حال فراگيري ندارد زيرا با توجه به رشد قيمت ميلگرد ذوب آهن اصفهان، باز هم ميل به رشد قيمت ها را مي توان از وضعيت کلي بازار استنباط کرد.
البته بايد به اين نکته نيز اشاره داشت که جهت گيري کلي قيمت ها در بازار فولاد وضعيتي مستمر داشته و دارد يعني رشد قيمت ها از زمان آغاز خود تا کاهش مجدد زمانبر بوده و بازار تلاش داشته و دارد تا شرايط پيشين را حفظ کند يعني ادامه رشد قيمت ها از اين منظر چندان هم دور از ذهن نخواهد بود ولي تنها از اين لحاظ نمي توان دورنماي قيمت ها را تخمين زد هرچند که موثر خواهد بود.
درخصوص بهاي تيرآهن هم بايد گفت که به رغم نوسان نرخ ها در بازار ميلگرد، شاهد ثبات نسبي قيمت تيرآهن ذوبي در بازار تهران بوديم که از يکسو نشانه بالابودن موجودي انبارهاست و از سوي ديگر حکايت از جايگاه قدرتمند اين کالادر بازار دارد. مديريت خاص بازار تيرآهن و انسجام کانال هاي فروش و همچنين عدم نوسان تقاضا و ثبات کلي اين بازار را مي توان از ويژگي هاي بازار تيرآهن دانست. البته عدم رشد قيمت اين کالاو ثبات نسبي بهاي آن يک ذهنيت ديگر را نيز در بازار فولاد ايجاد مي کند که شايد فروشندگان اصلي تيرآهن به رشد قيمت هاي فعلي در بازار اعتقادي نداشته و بازار منسجم خود را با اين قبيل بازي ها دستخوش تغيير نمي کنند هرچند که اين مطلب فقط يک احتمال است. نکته پاياني را بايد روند کاهشي قيمت هاي جهاني دانست هرچند که از شتاب آن کاسته شده ولي هنوز هم در مسيري نزولي گام برمي دارد. به نظر مي رسد اين شرايط در ماه رمضان ادامه داشته و ممکن است سيگنال ها و تاثيرات آن بر بازار داخلي نيز تاثير گذارده و در صورت ادامه اين وضعيت و همچنين بالاماندن قيمت ها در بازار آزاد ممکن است شاهد رشد واردات مصنوعات فولادي به کشور باشيم.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا