دور زدن ممنوعیت قضایی برای تولید برق

دور زدن ممنوعیت قضایی برای تولید برق

در حالی که معاون وزیر نیرو در گفت‌وگو با سایت رسمی وزارت نفت از ممنوعیت قضایی استفاده از سوخت مایع در نیروگاهها خبر داده بود، امروز وزیر نیرو از میسر نبودن استفاده کامل از سوخت گاز برای زمستان امسال در نیروگاه ها خبر داد.

 دولت در سال 92 از برنامه حذف سوخت مایع از سبد سوخت نیروگاههای کشور خبر داده بود. از اینرو مقرر شده بود که در زمستان سال 94، میزان سوخت گاز تحویلی به نیروگاههای حرارتی به حجمی برسد که دیگر شاهد مصرف سوخت مایع در نیروگاهها نباشیم.

تسنیم دو روز پیش خبر داده بود که وزارت نفت برای تحقق این وعده باید روزی 170 میلیون مترمکعب گاز طبیعی فقط به بخش نیروگاهی کشور تحویل دهد اما زمستان سال جاری این امر محقق نخواهد شد. حمید چیت‌چیان در حاشیه دومین کنفرانس منطقه‌ای و یازدهمین کنفرانس تونل ایران در خصوص اقدام‌های وزارت نیرو در مواجه با پدیده "ال‌نینو" و همچنین تامین سوخت نیروگاه‌ها برای فصل زمستان گفت: سوخت معمول نیروگاه‌های کشور گاز طبیعی است، ولی به دلیل افزایش مصرف گاز در فصل زمستان و بخش مسکونی امکان تامین تمام نیاز نیروگاه‌ها به سوخت فسیلی و گاز طبیعی میسر نیست، لذا تمام نیروگاه‌ها دارای مخازن سوخت مایع هستند تا در صورت کمبود گاز بتوانند از سوخت‌های مایع از جمله گازوئیل برای نیروگاه‌ها استفاده کنند.

چیت‌چیان در خصوص پیش‌بینی‌های هواشناسی در خصوص تغییراتی آب و هوای ایران گفت: این تاثیر می‌تواند به‌صورت افزایش بارش‌ها و افزایش برودت هوا باشد و به شرکت‌های آب و برق و نیروگاه‌ها هشدار داده شد تا در ذخیره‌سازی سوخت برای فصول سرد دقت بیشتری داشته باشند.

حدود یک هفته پیش سایت رسمی وزارت نفت در گفت‌وگویی با معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از قول این مقام مسئول نوشت: "وضع گازرسانی به نیروگاههای کشور در شرایط خوبی قرار دارد اما به دلیل منع استفاده از سوخت مایع از سوی سازمان محیط زیست و مراجع قضایی امکان استفاده از این سوخت وجود ندارد و با توجه به این که در  فصل زمستان که شبکه گاز کشور تامین نیاز بخش خانگی را در اولویت قرار می دهد نیازمند همکاری برای تامین کامل سوخت نیروگاهها هستیم."

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، در اینصورت، دولت برای تأمین برق زمستانه در نبود گاز کافی مجبور به درنظر نگرفتن ممنوعیت قضایی استفاده از سوخت مایع در نیروگاهها شده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا