سهم حفر تونل در حوزه انرژی چقدر است؟

سهم حفر تونل در حوزه انرژی چقدر است؟

در حال حاضر 19 تونل آبی به طول 192 کیلومتر، 26 کیلومتر تونل در شبکه فاضلاب و 50 کیلومتر در چهار استان تهران، اصفهان، مشهد و شیراز برای انتقال برق اجرا و در حال بهره‌برداری است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حمید چیت‌چیان در دومین کنفرانس منطقه‌ای و یازدهمین کنفرانس تونل ایران با بیان این‌که امروزه تونل به یکی از المان‌ها و عناصر اصلی توسعه زیرساخت‌های جوامع تبدیل شده است، اظهار کرد: در این تونل‌ها عمدتا بر معادن و صنایع حمل‌ونقل مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

وی ادامه داد: این در حالی است که امروزه شاهد کاربرد‌های متفاوت تونل و فضاهای زیرزمینی هستیم به‌طوری که در بسیاری از صنایع از این سازه‌ها استفاده می‌شود و به نظر می‌رسد که در آینده کاربردهای بیشتری برای تونل‌ها تعریف شود.

وزیر نیرو با بیان این‌که امروزه برای انتقال آب، شبکه فاضلاب، مترو، تولید و انتقال برق به ویژه در نیروگاه‌های برق آبی، دفاع غیرعامل، ذخیره‌سازی نفت و گاز طبیعی از فضاهای زیرزمینی استفاده می‌شود، تصریح کرد: این مساله نشانه اهمیت روزافزون این صنعت است.

چیت‌چیان با بیان این‌که فضاهای زیرزمینی و انواع تونل‌ها عناصر مشترک فراوانی را به به لحاظ فنی و اجرایی دارند گفت: تاکید من بیشتر در موضوع حوزه آب و برق است و تقاضا دارم که کارشناسان این حوزه به مسائل و مشکلات تونل‌های مورد استفاده در صنعت آب و برق استفاده کنند.

وی با اشاره به وضعیت تونل‌ها در بخش آب گفت: در این حوزه به دلیل این‌که کشور با محدودیت منابع آب مواجه است، لذا ناچاریم که انتقال آب را در برنامه خود قرار دهیم.

به گفته وزیر نیرو با توجه به این‌که الگوی بارش کشور با تراکنش جمعیت و فعالیت‌های اقتصادی تطابق ندارد، لذا ملزم هستیم که به مساله‌ی انتقال آب توجه ویژه‌ای داشته باشیم و به نظر می‌رسد که نیاز به این موضوع روز‌به‌روز افزایش یابد.

19 تونل آبی در کشور حفر شده

چیت‌چیان با بیان این‌که یکی از عناصر پراهمیت در اقتصادی‌کردن انتقال آب و همچنین در مواجه با مسائل زیست محیطی حفر تونل است، ادامه داد: در حال حاضر 19 تونل آبی به طول 192 کیلومتر در کشور حفر شده است و علاوه بر این نیز 9 تونل به طول 314 کیلومتر در حال احداث است.

وی با بیان این‌که در آینده نیاز ما به حفر تونل بسیار بیشتر از این می‌شود، خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط تغییر اقلیم و کاهش منابع تجدید‌پذیر کشور ناچاریم که به سمت شیرین‌کردن آب دریاها از شمال و جنوب کشور به سمت مرکز پیش برویم.

شیرین‌سازی آب برای 16 استان

وزیر نیرو با اشاره به طرح شیرین‌سازی آب در ساحل خلیج فارس و دریای عمان عنوان کرد: در حال حاضر در وزارت نیرو طرحی با این عنوان در دست مطالعه است به‌طوری که بتوانیم آب را به 16 استان واقع در مرکز کشور و برای تامین نیاز 47 میلیون نفر انتقال دهیم.

چیت‌چیان با بیان این‌که در بخش‌های انتقال آب نیاز به حفر تونل داریم، گفت: در این قسمت لازم و ضروری است که کارشناسان و متخصصان تمامی موازین این مساله را مورد ارزیابی قرار دهند.

وی با اشاره به بخش فاضلاب کشور اظهار کرد: در حال حاضر 26 کیلومتر تونل غیر از خطوط لوله در شبکه فاضلاب به ابعاد دو در سه اجرایی شده است. علاوه بر این نیز قرار است 20 کیلومتر تونل به طول دو و سه متر حفاری شود.

وزیر نیرو با اشاره به حوزه برق کشور ادامه داد: در چند سال پیش کمتر به این مساله توجه می‌شد که بتوان برای تولید و انتقال برق از تونل استفاده کرد، اما باید به این نکته توجه کرد که با توجه به ظرفیت 11 هزار و 200 مگاواتی نیروگاه‌های برقی و نیاز این ظرفیت به حفر تونل دیگر چنین باوری وجود ندارد.

چیت‌چیان تصریح کرد: علاوه بر این با توجه به شرایط شهرنشینی و مشکلاتی که انتقال برق از نظر بهداشتی، زیست‌ محیطی و مبلمان شهری دارد، ما ناچاریم که انتقال و فوق توزیع برق را از طریق حفاری تونل انجام دهیم.

50 کیلومتر تونل برای انتقال برق

وی با بیان این‌که در حال حاضر 50 کیلومتر تونل در چهار استان تهران، اصفهان، مشهد و شیراز برای انتقال برق در حال بهره‌برداری است، اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از 10 کیلومتر برای کابل‌های انتقال برق در حال احداث است.

وزیر نیرو با اشاره به مسائل و مشکلاتی که تونل‌ها ایجاد کرده‌اند، گفت: علاوه بر این‌که تونل‌ها بخشی از معضلات زیست‌ محیطی را پاسخ می‌دهد، اما در عین حال خودشان مشکلات زیست محیطی را به وجود می‌آورد لذا باید برای این مساله تمهیداتی صورت بگیرد.

چیت‌چیان با بیان این‌که در بسیاری از جاهایی که تونل مترو ایجاد شده است، مردم با معضلات صدا‌ و لرزش روبه‌رو هستند، اظهار کرد: علاوه بر این مسائل معضلات ناشناخته دیگری در تونل‌ها وجود دارد که باید تمهیداتی برای آنها در نظر گرفته شود.

وی با بیان این‌که به‌کارگیری از فناوری‌های جدید موجب کاهش هزینه‌های حفر تونل می‌شود، گفت: کارشناسان و متخصصان در زمینه‌ی حفر تونل باید به بالا‌بودن هزینه این امر توجه داشته باشند.

به گفته وزیر نیرو مشکلات فنی تونل‌ها برای بهره‌برداران گویای این است که باید شناخت بهتر و بیشتری از زمین داشته باشیم به‌طور مثال در حفر تونل کوهرنگ به دلیل نبود شناخت کافی از زمین برای حفر تنها چند متر سه سال عملیات کار متوقف ماند.

چیت‌چیان با اشاره به مساله برخورد گسل‌ها و هجوم آب ادامه داد: در برخی از تونل‌ها که حفاری صورت گرفته این موضوع به عنوان یک مانع جدی مطرح بوده علاوه بر این نیز در زمان بهره‌برداری باید به روش‌های تعمیر، نگهداری و مدیریت تونل توجه شود، چرا که در برخی موارد نیز ریزش تونل موجب ایجاد سد و مانع می‌شود.

وی با بیان این‌که باید بتوان از تونل‌ها در کارایی‌های مختلف بهره‌گیری کرد، خاطر نشان کرد: در آینده باید بتوانیم از حفر یک تونل برای فاضلاب، انتقال برق و لوله گاز استفاده کنیم، لذا انتظار می‌رود که کارشناسان و دست‌اندرکاران این حوزه با توجه به این مسائل راهکارهای لازم را برای ارتقاء صنعت حفر تونل در نظر بگیرند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا