تسنیم گزارش می‌دهد

نمایشگاه اجباری که برای شرکت‌کنندگان هیچ نداشت

نمایشگاه اجباری که برای شرکت‌کنندگان هیچ نداشت

پس از یکسال وقفه پنجمین نمایشگاه راه و شهرسازی چند روز پیش برگزار شد، نمایشگاهی که به گفته شماری از شرکت‌کنندگان اجباری بوده و به جز هرینه‌های بالا دستاورد دیگری برای آنها نداشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در دو سالی که آخوندی سکان هدایت وزارت راه و شهرسازی را بر عهده گرفته دو نمایشگاه "راه و شهرسازی و صنایع وابسته" برگزار شده است؛ نمایشگاه چهارم و پنجم. پیش از آمدن وی به ساختمان دادمان سه نمایشگاه با همین عنوان برگزار شده بود.

نمایشگاه چهارم آذرماه سال 92 برگزار شد، یعنی سه ماه پس از آمدن آخوندی به وزارت راه و شهرسازی. این نمایشگاه از همان ابتدا با حاشیه آغاز شد، چراکه در آن زمان زمزمه‌هایی در خصوص نارضایتی وزیر راه و شهرسازی از برگزاری آن به گوش رسید. یکی از حاشیه‌های این نمایشگاه افتتاح آن بدون حضور آخوندی بود، وظیفه‌ای که به پورسیدآقایی و مجیدی به‌عنوان دو معاون وزیر راه واگذار شد. البته عجله مدیرعامل راه‌آهن (یا تاخیر مجیدی) باعث شد تا روبان چهارمین نمایشگاه وزارت راه و شهرسازی فقط توسط پورسیدآقایی قیچی شود.

یکی دیگر از حاشیه‌های نمایشگاه چهارم تکذیب اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی توسط وزیر بود. در سومین روز از برگزاری نمایشگاه چهارم احمد مجیدی معاون وزیر در امور دولت با اشاره به این‌که ساخت قطعات 2 و 3 آرادراه تهران-شمال حدود 8 هزار میلیارد تومان اعتباری می‌خواهد، گفته بود: به‌طودی این قطعات در رقابتی سالم واگذار می‌شود، حضور قرارگاه در این پروژه منتفی است ضمن آن که بنیاد مستضعفان در قطعات 2 و 3 حضور نخواهد داشت

وی تاکید کرد: بنیاد فقط تونل البرز قطعه 2 آزادراه را می‌سازد. این اظهارات اما به فاصله 24 ساعت بعد توسط عالی‌ترین مقام وزارت راه و شهرسازی تکذیب شد. آخوندی برخلاف مراسم افتتاحیه در آیین اختتامییه حضور یافت و گفت:‌تصمیمی برای بازنگری در شراکت آزادراه تهران-شمال اتخاذ نشده است.

وی با بیان این‌که در خصوص آزادراه دو بحث مطرح شده است، افزود: یکی فعال کردن وضع موجود و یکی هم این‌ککه بخواهیم نسبت به  مسائل حقوقی و بحث شراکت در این پروژه بازنگری کنیم. تاکنون در این زمینه هیچ تصمیمی نگرفته‌ایم و مذاکرات با شریک و پیمانکاران پروژه در حال انجام است و همزمان کارگاه‌ها هم فعال هستند.

اما شاید مهم‌ترین حاشیه نمایشگاه چهارم ادعای برخی از شرکت‌کنندگان آن بود. شماری از زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی تاکید کردند که به اجبار در این نمایشگاه حاضر شده‌اند و تمام تلاش خود را به کار می‌بندند تا در نمایشگاه بعدی (سال 93) حضور نداشته باشند. این در حالی بود که نمایشگاه پنجم در سال 93 برگزار نشد تا مشخص نشود آیا زیرمجموعه‌های وزارت راه می‌توانستند در آن حضور نیابند.

امسال پس یک دوره توقف پنجمین نمایشگاه راه و شهرسازی و صنایع وابسته از 6 تا 9 آبان برگزار شد.در این دوره به گفته یکی از مدیران وزرات راه و شهرسازی 168 شرکت کننده حضور داشتند؛ 9 استان،‌11 انجمن،‌5 دانشگاه، 95 شرکت، 16 زیرمجموعه وزارت راه از جمله حاضران در نمایشگاه مذکور بودند. آماری که با واقعیت‌های نمایشگاه همخوانی چندانی نداشت.

خبرنگار تسنیم از تعدادی غرفه‌داران نمایشگاه پنجم در خصوص علت حضور جویا شد که آنها مانند نمایشگاه چهارم "اجبار" را دلیل آمدن اعلام کردند. یکی از نکات قابل تامل اظهارات یکی از شرکت کنندگان بود که در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این‌که برگزاری نمایشگاه چه دستاوردی برای شرکت‌کنندگان دارد،‌گفت: «برای ما –شرکت‌کنندگان- فقط هزینه‌ای بین 50 تا 100 میلیون تومانی داشت، اما برای بعضی‌ها "نان" داشت.»

شرکت‌کنندگان حاضر در نمایشگاه بابت اجاره هرمتر 200 هزار تومان و تقریبا معادل همین مبلغ را نیز برای دکوراسیون پرداخت کرده‌اند. با توجه به این‌که 7496 متر در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفته حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای اجاره و معادل همان نیز صرف هزینه دکوراسیون شده است. یعنی مجموعا 3 میلیارد تومان برای غرفه‌داران نمایشگاه پنجم راه و شهرسازی آب خورده است، البته این تنها گوشه‌ای از هزینه‌های تحمیلی به شرکت‌‌کنندگان ناراضی است.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا