كش وقوس دو سناريوي فولادي

كش وقوس دو سناريوي فولادي

گروه صنایع معدنی >فولاد - افزايش قيمت ها در روز گذشته را مي توان چهره غالب بسياري از معاملات در بازار فولاد به شمار آورد. اين وضعيت تا جايي پيش رفت که شاهد افزايش قيمت ها در اغلب بازارهاي فولادي بوديم که نويد وضعيت بهتر را به بازار مخابره مي کند، هرچند که اين رشد قيمت ها در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان با اما و اگرهايي نيز همراه خواهد بود. پس از يک ماه کاهش مداوم قيمت ها در بازار داخلي، در روز دوشنبه با آغاز به کار جدي بازار در هفته جاري شاهد جهش محسوس قيمت ها بوديم تا جايي که قيمت ها چند پله رشد نرخ داشت.

به گزارش ماین نیوز، اين در حالي بود که در ساعات پاياني بازار حتي برخي از فروشندگان اعلام قيمت ها را به صورت موردي و البته با تاييد اعلام مي کردند که همگي از روند افزايشي نرخ ها حکايت داشته و اميد به ادامه اين روند صعودي را تقويت مي کرد. رکورددار رشد قيمت ها را مي توان تيرآهن سايز 18 ذوب آهن در بازار تهران دانست که توانست با رشدي بيش از 5/ 4 درصد گوي رقابت را از ساير مصنوعات فولادي بربايد و نرخ هايي نزديک به 367 هزار تومان را براي هر شاخه به ثبت برساند.

با توجه به عرف کلي قيمت گذاري در بازار فولاد آغاز اين روند افزايشي را بايد در روزهاي گذشته جست وجو کرد، زيرا برخي از فروشندگان و توليدکنندگان نوردي و همچنين بعضي از کانال هاي فروش مهم، عرضه خود را متوقف کرده و البته قيمت هاي بالاتري را نيز اعلام کردند. اين در شرايطي بود که در بازار نيمه تعطيل پنج شنبه و شنبه اين وضعيت باعث شد قيمت ها با افزايش رو به رو شوند، هرچند که برخي از فعالان بازار از نبود محسوس تقاضا از سوي مصرف کننده نهايي گله مند بوده و اعلام کردند که اين افزايش نرخ از پشتوانه بنياديني در بازار برخوردار نيست.
البته بايد به اين نکته اشاره کرد که کاهش ادامه دار قيمت ها از ابتداي ارديبهشت ماه تا انتهاي آن که موجب شد بهاي هر کيلوگرم ميلگرد از قيمت هايي بيش از 1800 تومان تا کمتر از 1500 تومان برسد در بازار تهران شرايطي را فراهم آورده تا بسياري از فعالان بازار از احتمال به کف رسيدن قيمت ها خبر داده و حتي نسبت به خريد با حجم هايي قابل توجه متمايل شوند ولي ادامه افت قيمت ها اين پتانسيل را از بازار دريغ مي داشت. حال با تغيير وضعيت قيمتي خريد در بازار آزاد جذابيت و امنيت بيشتري پيدا کرده بنابراين مي توان به رشد تقاضا از سوي مصرف کننده نهايي يا حتي از سوي فعالان بازار ( سفته بازي – معاملات انباري) نيز اميدوار بود. انتظار بهبود در بازار مسکن در روزهاي گرم سال، پايين بودن نسبي موجودي انبارها، کاهش حجم توليد، افت ادامه دار قيمت ها، اميدواري به بازگشت سرمايه ها به بازار فولاد در رکود اغلب بازارهاي رقيب، انتظار تزريق بودجه هاي عمراني در هفته هاي پيش رو، افزايش تلاش واحدهاي توليدي براي اخذ 9 درصد ماليات بر ارزش افزوده و همچنين خودداري بسياري از فروشندگان از فروش به هر قيمتي در کنار تلاش عرضه کنندگان اصلي براي مديريت بازار را مي توان از دلايل اصلي رشد نرخ ها در بازار فولاد دانست. همان گونه که در روزهاي گذشته به آن اشاره کرديم کاهش ممتد قيمت ها در بازار داخلي وضعيتي را پيش آورده بود که از احتمال به کف قيمت رسيدن بازار فولاد سخن گفتيم. اين احتمال در کمتر از چند روز محقق شد و با تثبيت نرخ ها رو به رو شده و روز گذشته نيز جهش شديدي به ثبت رسيد. در صورت پذيرفتن رخدادهاي فوق به عنوان مهم ترين عوامل موثر در بازار مي توان به ادامه رشد قيمت ها در بازار آزاد اميدوار بود هرچند که برخي انتقاد ها را نيز در بر دارد.
نکته ديگر را بايد در نوسان قيمت شمش جست وجو کرد، زيرا با افزايش بهاي ميلگرد، قيمت شمش نيز به شدت رشد کرده تا جايي که حتي قيمت 1300 تومان نيز پيشنهاد شد که تاثير مجددي بر رشد قيمت ها بر جاي گذاشت. بايد به اين وضعيت با دقت بيشتري بنگريم، زيرا براي يک واحد نوردي در صورت رشد نکردن بيشتر قيمت ها زياني محسوس را به همراه خواهد داشت.
اما رشد قيمت را مي توان در يک سناريوي ديگر نيز جست وجو کرد و آن شائبه بازارسازي از سوي برخي فعالان بازار است. اگر به آمار معاملات سال گذشته در بورس کالاي ايران نگاهي بيندازيم شاهد آن خواهيم بود که عرضه هايي که زمان تحويل آن پايان ارديبهشت ماه بوده رقم قابل توجهي است که هم اکنون زمان تحويل آن فرارسيده تا جايي که بايد حجم بزرگي از آن هم اکنون به بازار داخلي تزريق شده باشد. به عبارت ساده تر عرضه اين حجم از محصولات آن هم تنها از ذوب آهن اصفهان قطعا به بازاري براي جذب آن نياز دارد که البته در هفته ها و شايد يک ماه گذشته چنين پتانسيلي وجود نداشت. حال در اين شرايط که از سوي چند فروشنده خاص شاهد بسته شدن کانال فروش بوده و بازار به سمت رشد قيمت ها متمايل شد، شرايط براي جذب اين حجم از مصنوعات فولادي آماده شده که البته با رشد قيمت ها نيز توامان بوده است. البته اين قبيل اقدامات براي اولين بار در تاريخ معاملات فولاد در بورس و بازار رخ نداده بلکه بايد گفت سبقه تاريخي دارد. اگر نگاهي به تجربه سال هاي گذشته بيندازيم شاهد اين قبيل بازارسازي هاي دست ساخته خواهيم بود. به عنوان مثال در سال 92 و در پايان ارديبهشت ماه آن سال بازار فولاد با محوريت تيرآهن در مسير رشد قيمت شديدي قرار گرفت تا جايي که تيرآهن 16 و 22 ذوب آهن اصفهان در يک روز بيش از 4 درصد رشد نرخ داشتند هرچند که پس از آن کاهش قيمت هاي شديدي را تجربه کردند. با توجه به تجربه سال هاي قبل و همچنين ورود بيش از 260 هزار تن انواع مصنوعات فولادي تنها از مبدا بورس کالاو البته از توليدات ذوب آهن اصفهان، ممکن است اين قبيل بازارسازي ها باز هم در دستور کار برخي از فعالان بازار قرار گرفته باشد؛ البته آن دسته اي که توان ساکت کردن بازار را داشته باشند و بتوانند جهت گيري قيمت ها را افزايشي کنند. در نهايت بايد به اين نکته اشاره کرد که اين ادعا تنها يک احتمال است و نه چيز ديگري و ممکن است محقق نشود. با توجه به اين موارد و البته در کنار اميد به افزايش تقاضاي واقعي و همچنين بازگشت سرمايه ها به بازار فولاد، شايد بتوان از هم اکنون به رشد قيمت ها اميدوار بود ولي اين نکته نيز تنها يک احتمال است. در هر حال با توجه به نزديک بودن به ماه مبارک رمضان که کمتر از 2 هفته با آن فاصله داريم جهش شتابان قيمت ها تا حدودي مبهم به نظر مي رسد ولي در هر حال اميدواريم رشد قيمت ها ادامه يابد تا شايد تمامي بخش هاي بازار فولاد با بهبود حجم توليد و تقويت حجم معاملات وارد يک فاز بهبود بنيادين شود.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا