مدیرعامل شرکت راه‌آهن:

تولیدکننده داخلی شرایطی فراهم کند تا بخش خصوصی برای خرید واگن سراغ خارجی‌ها نرود

تولیدکننده داخلی شرایطی فراهم کند تا بخش خصوصی برای خرید واگن سراغ خارجی‌ها نرود

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت راه‌آهن ایران بابیان این که تولیدکننده داخلی باید شرایطی فراهم کند تابخش خصوصی برای خرید واگن باآنها قرارداد امضا کندو سراغ خارجی‌ها نرود؛ خوش‌قولی٬ ارتقای کیفیت و قیمت مناسب محصول را سه مولفه لازم برای اقبال بخش‌خصوصی حمل و نقل ریلی ازتولیدات داخلی عنوان کرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید محسن پورسیدآقایی با اشاره به این که شرکت راه‌آهن نقشی در واردات واگن ندارد، گفت: بخش خصوصی در امضای قرارداد با تولیدکننده داخلی یا خارجی مختار است، ما نقشی در این زمینه نداریم.
وی با تاکید براین که صنعت واگن‌سازی نباید به سرنوشت صنعت خودرو دچار شود، افزود: وقتی ما به عنوان بخش دولتی واگن وارد می‌کردیم، برخی تولیدکننده های داخلی واگن به ما تهمت می‌زدند که شرکت راه‌آهن پورسانت می‌گیرد، علاقه‌مند به سفرهای خارجی است، کیفیت تولید ما از خارجی‌ها بهتر است و استانداردهای روز دنیا را رعایت می‌کنیم اما بخش دولتی از ما خرید نمی‌کند.
این مقام مسئول افزود: اکنون سالهاست شرکت راه‌آهن خرید واگن ندارد و این بخش خصوصی است که واگن خریداری می‌کند ، بنابراین اگر بخش خصوصی به این نتیجه برسد که کیفیت واگن‌های داخلی بهتر از خارجی و قیمت آن ارزان‌تر است، به سراغ تولید داخلی می‌رود. اما اگر این اتفاق نیفتاده، معلوم می‌شود کیفیت‌ واگن های داخلی از وارداتی پایین‌تر و یا قیمت‌شان از خارجی‌ها بالاتر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: چطور می‌شود شرکت ریلی برود با وجود تعرفه واردات، از خارجی‌ها واگن بخرد اما همچنان ارزان‌تر و با کیفیت‌تر از واگن‌های داخلی باشد ، بنابراین تولیدکننده داخلی باید کیفیت محصول و شرایط فروش خود را مناسب تر کند.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن تاکید کرد، اینکه بگوییم هیچکس حق خرید از خارج ندارد و باید واگن تولید داخل را با هر قیمت و کیفیتی خریداری کرد، بخش خصوصی این کار را نمی‌کند. ما فقط می‌توانیم به شرکت‌های دولتی اجبار کنیم اما این کار را با شرکت‌های خصوصی نمی‌توان انجام داد.
پورسیدآقایی افزود: چرا تولیدکننده داخلی باید در ایران که هم از نظر قیمت انرژی، هم دستمزد کارگر و هم سوخت، ارزان‌تر از خارج است، درنهایت محصولی تولید کند که کیفیتی پایین‌تر و قیمتی بالاتر از کالای مشابه خارجی دارد و به مشتری بدهد.
وی درباره نحوه کمک شرکت راه‌آهن برای نوسازی ماشین‌آلات تولیدی کارخانجات واگن‌سازی نیز گفت: ما باید این کمک را ارائه دهیم، این وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت است. ما این کمک را به خریداران تولیدات واگن داخلی ارائه کرده‌ایم که اگر یک شرکت ریلی خصوصی از کارخانه‌های ایرانی واگن خریداری کند، ما هم در تامین بخشی از هزینه‌ها، کمک کنیم اما بعضی مواقع شرکت‌های ریلی خصوصی می‌گویند؛ ما عطای این کمک شما را به لقایش بخشیدیم و با این قیمت، شرایط و کیفیت، برایمان خرید از داخل به‌صرفه نیست.
پورسیدآقایی تاکید کرد: بدون فراهم کردن شرایط رقابتی، همان بلایی که سر خودروسازی داخل آمد، سر واگن‌سازی هم می‌آید. مردم باید خودرو را به دو برابر قیمت تمام شده بخرند آن هم با کیفیتی پایین‌تر و گران‌تر از خارج. یک بار این بلا سر صنعت خودروسازی آمد، دیگر نباید اجازه داد این بلا سر صنعت واگن‌سازی هم بیاید.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا