در پاسخ به ایرنا؛

ترکان: ماموریت ما تبدیل مناطق آزاد به کریدور صادرات است

ترکان: ماموریت ما تبدیل مناطق آزاد به کریدور صادرات است

تهران- ایرنا- دبیر شورایعالی مناطق آزاد با بیان اینکه بحث صادرات و واردات در مناطق آزاد برای نخستین بار، در ابتدای دولت یازدهم مطرح شد، افزود: ماموریت ما تبدیل دوباره مناطق آزاد به کریدوری برای صادرات است.

«اکبر ترکان» در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر برخی انتقادها از افزایش حجم واردات در مناطق آزاد و دور شدن این مناطق از هدف اولیه تاسیس خود، گفت: وقتی به این جمع بندی رسیدیم که مناطق آزاد به جای دالان صادرات به دالان واردات تبدیل شده است، تصمیم گرفتیم این مسیر را تغییر دهیم و مناطق آزاد را به روی ریل خود بازگردانیم.
ترکان تصریح کرد: در اسفند ماه 1392 برنامه ریزی مناطق آزاد حول این محور دنبال شد و پس از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی، توسعه صادرات مد نظر قرار گرفت و پروژه هایی تاکنون تعریف، در دست احداث و یا افتتاح شده است.
دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با اشاره به این که در بسیاری از مناطق آزاد کشور همچون چابهار صادرات مجدد داریم، افزود: 22 سال تجربه مناطق آزاد نشان می دهد ضمن دستاوردهایی که داشته ایم باید اشکالات را شناسایی و رفع کنیم.
وی با اشاره به اینکه بحث توسعه صادرات و تامین زیر ساخت ها در اولویت برنامه های مناطق آزاد قرار گرفته است، افزود: به عنوان نمونه، پایانه صادراتی شلمچه و تامین زیرساخت های آن با سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی احداث شده است. سال گذشته نیز یک میلیارد و 200 میلیون دلار صادرات به عراق داشتیم. پایانه ماکو یک ماه پیش برای تسهیل صادرات به ترکیه و اروپا به بهره برداری رسید.
مشاور رئیس جمهوری افزود: پایانه ارس نیز در حال آماده سازی است. در منطقه آزاد بندر انزلی بندر کاسپین با هدف صادرات به حوزه خزر و روسیه در دست احداث است و بخش خصوصی با احداث اسلکه در داخل موج شکن با سرمایه گذاری سه هزار میلیارد ریالی کار ساخت آن را برعهده گرفته است و رئیس مجمع تشخیص مصلحت این طرح را کلنگ زنی کرد.
ترکان در ادامه از پایان کار فرودگاه هندورابی و برنامه‌ریزی برای ساخت فرودگاهی در چابهار و اتمام آن در 18 ماه آینده خبر داد و گفت: برای ممانعت از قاچاق، توافقنامه‌ای بین مناطق آزاد و گمرک ایران برای دسترسی این دو سازمان به شبکه اطلاعاتی مشترک به امضا رسیده است. به طور کلی کالایی مفهوم قاچاق دارد که در سیستم گمرک ایران و گمرک منطقه آزاد ثبت نشده باشد.
مشاور رئیس جمهوری اقدام دیگر در جهت توسعه صادرات را برپایی نمایشگاه های تجارت و صادرات عنوان کرد و گفت: نمایشگاه هایی پس از نوروز امسال در بندرانزلی و هفته گذشته در بندر چابهار افتتاح شد و قرار است شهریور ماه امسال در ماکو گشایش یابد.
پیش تر «محمد معزالدین» معاون اقتصادی و سرمایه گذاری مناطق آزاد در گفت و گو با ایرنا؛ انتشار اخباری مبنی بر افزایش حجم واردات از مناطق آزاد را غیرواقعی دانست و افزود: چیزی فراتر از واردات ملی در سرزمین اصلی نداریم و مجموع واردات سالانه از محل توسعه مناطق آزاد نیز فقط سه میلیارد دلار است.
وی با تاکید براینکه واردات از مناطق آزاد افزایش نیافته است، افزود: افرایش یا کاهش
واردات در این مناطق مفهومی ندارد؛ منطقه آزاد، یک راه و معبر است که واردات ملی از آن می گذرد؛ از مجموع واردات ملی به ما اجازه داده اند حداکثر در سقف سه میلیارد دلار کالا وارد کنیم.
وی با تاکید بر اینکه درآمدهای ما از طریق واردات کاهش پیدا کرده است، گفت: در حالیکه واردات ما از اسکله کاوه به یک سوم رسیده و حجم واردات کشور نیز حدود 17 درصد کاهش پیدا کرده؛ چگونه می گویند واردات در مناطق آزاد افزایش پیدا کرده است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد عصر یکشنبه در یک نشست خبری با تشریح جزئیات نخستین نشست رییسان مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند «آیوراـ iora» که قرار است سی ام و سی و یکم اردیبهشت ماه در چابهار برگزار شود؛ به پرسش های خبرنگاران نیز پاسخ گفت.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا