رئیس انجمن لوازم خانگی و سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس:

۱۰۰ کارخانه لوازم خانگی تعطیل است/ تدوین استراتژی صنایع در وزارت صنعت

۱۰۰ کارخانه لوازم خانگی تعطیل است/ تدوین استراتژی صنایع در وزارت صنعت

رئیس انجمن لوازم خانگی از تعطیلی ۱۰۰ کارخانه لوازم خانگی به دلیل شرایط موجود خبر داد و سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس هم اعلام کرد وزارت صنعت درحال تدوین استراتژی صنایع الکترونیک خودرو و لوزام خانگی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،محمدرضا دیانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری اظهار داشت: درحالی ۱۰۰ کارخانه لوازم خانگی به دلیل شرایط موجود تعطیل شده که بیش از ۵۰۰ واحد صنعتی فعال در زمینه لوازم خانگی بزرگ و الکترونیک نیز با ظرفیت 20 تا 60 درصدی مشغول فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه واردات لوازم خانگی سال 92 در مقایسه با سال 71 کاهش و واردات قطعات لوازم خانگی به شدت افزایش یافته ، افزود:‌ 65 درصد بازار لوازم خانگی در اختیار شرکت های خارجی و 55 درصد آن در انحصار دو شرکت کره ای است. همچنین 13درصد از 20 میلیارد دلار قاچاق کالا مربوط به قاچاق لوازم خانگی است.

وی افزود: قانون رفع موانع تولید،قانون بسیار خوبی است اما در بدنه دولت دچار مشکل می شود و نیازمند دستورالعمل و آیین نامه های اجرایی مناسب است. در این میان اگر قوانین و دستورالعمل های مناسب به طور کامل اجرا شود تولید کنندگان لوازم خانگی کشور قابلیت رقابت با رقای خارجی را خواهند داشت.

رمضانعلی سبحانی فر سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس هم گفت: 132 رشته صنعتی در دنیا تعریف شده و در کشورهای توسعه یافته روی 10 تا 15 رشته آن متمرکز هستند اما در ایران استراتژی صنعتی و معدنی مشخصی نداریم.

وی افزود: وزارت صنعت در حال تدوین استراتژی مشخص در صنایع الکترونیک خودرو و لوزام خانگی است که امیدواریم با تدوین آن راهبرد اساسی کشور در صنعت مشخص شود.

محمدرضا مرتضوی دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت:‌ برقراری تعرفه ها درچارچوب حمایت از تولید کنندگان کشور نیست بلکه راهی برای جبران ناکارامدی اقتصاد و فضای نامناسب کسب و کار در کشور است.

وی افزود: نبود استراتژی مشخص روزمرگی و ایجاد تغییرات سریع از جمله مشکلات اقتصاد ایران است که از فساد اداری و ناکارامدی دولت ها سرچشمه می گیرد.تولید کنندگان ایرانی محصولات خود را 50 درصد گرانتر از رقبای خارجی تولید می کنند درصورتی که اگر در شرایط برابر با آنها باشند قابلیت رقابت با تولید کنندگان خارجی را هم دارند.

علی اکبر  پور احمدنژاد نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت:‌ ناامن کردن بازار از جمله تدابیر این ستاد برای مبارزه با کالای قاچاق است.

وی با بیان اینکه 7.5 درصد مجموع قاچاق به کشور را لوازم خانگی به خود اختصاص می دهد افزود:‌انحراف در ترانزیت کالا باعث حجم زیاد قاچاق لوازم خانگی می شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا