گزارش روز؛

در بازار امروز چه گذشت

در بازار امروز چه گذشت

عرضه صف خرید اکثر نمادهای گروه خودرویی و معاملات متعادل و منفی آنها را در شروع بازار نظاره گر بودیم اما در اواسط بازار با افزایش فشار فروش در اکثر نمادها بخصوص گروه خودرویی، با موج جدید عرضه ها و بازاری منفی مواجه شدیم که رنج های مثبت گروه خودرویی و به خصوص نماد خودرو و صف خرید آن نیز کارساز نبود و در نهایت بازاری متعادل و منفی را رقم زد.

 

عرضه صف خرید اکثر نمادهای گروه خودرویی و معاملات متعادل و منفی آنها را در شروع بازار نظاره گر بودیم اما در اواسط بازار با افزایش فشار فروش در اکثر نمادها بخصوص گروه خودرویی، با موج جدید عرضه ها و بازاری منفی مواجه شدیم که رنج های مثبت گروه خودرویی و به خصوص نماد خودرو و صف خرید آن نیز کارساز نبود و در نهایت بازاری متعادل و منفی را رقم زد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری آبان، در گروه حمل و نقل نمادهای حتاید و حفارس با صف خرید به کار خود پایان دادند و نمادهای هرمز و ذوب با معاملات پرحجم و صف خرید چشم نوازی کردند. شرکت کارخانجات کمک فنر ایندامین سایپا طی گزارش 12  ماهه منتهی به 29 اسفند 94 مبلغ (90) ریال زیان به ازای هر سهم محقق کرد این در حالی بود که شرکت برای سال مالی 94 مبلغ (99) ریال زیان به ازای هر سهم پیش بینی کرده بود. دبیر انجمن قطعه سازان خودرو گفت: کل بدهی معوقه خوردوسازان به قطعه ‌سازان در شش ماه گذشته دو هزار میلیارد تومان بود که ظرف سه هفته اخیر از طرف ایران خودرو و سایپا مجموعا 400 تا 500 میلیارد تومان از این بدهی‌ها پرداخت شده است. مدیرعامل سایپا دیزل از همکاری های سه جانبه با ولوو تراکس و شرکت ekn‌ سوئد برای کسب سهم بازار بیش از ۵۰ درصدی کامیون های ولوو خبر داد.

گروه های بانکی، بیمه ای و سرمایه گذاری علیرغم قرار داشتن در سطوح حمایتی همچنان کم فروغ و اکثراً منفی دنبال شدند که از دلایل آن ترکیب سهامداری متنوع و سهامداران عمده منفعل است. نماد ودی تحت تاثیر خریده های حقوقی فرهنگیان با جهش قیمتی و صف خرید مواجه شد.

با توجه به صف خرید نماد شدوص(از زیر مجموعه های شرکت وپترو) شاهد تحرکات مثبت و افزایش تقاضا در آن بودیم این در حالی بود که سایر هم گروهی ها در کنار گروه پالایشگاهی اکثرا منفی دنبال شدند. وال استریت ژورنال اعلام کرد: دو شرکت بزرگ نفتی ویتول و گلنکور سوئیس در آستانه خرید نفت از ایران قرار گرفتند. ایران خواستار تعیین مقصد نفت فروخته شده است. شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان به علت کاهش 55 درصدی هزینه های مالی با افزایش افزایش 15 درصدی سود و پوشش 118 درصدی بودجه طی گزارش 12  ماهه منتهی به29 اسفند 94 مواجه شد و مبلغ 351 ریال سود محقق کرد و متوقف شد.

علیرغم عرضه های بسیار پرحجم حقوقی در نماد ذوب همچنان شاهد اقبال، معاملات مثبت و صف خرید آن بودیم اما عرضه های مکرر و فروش های پرحجم می تواند روند صعودی کوتاه مدت سهم را با چالش همراه سازد. سایر هم گروهی ها اکثرا منفی بودند و تنها نمادهای هرمز، وتوکا، فولاژ و فولای مثبت پیگیری شدند. دیروز شاخص تولیدات صنعتی چین منتشر شد. نماد شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه نوبت دوم صاحبان سهام در روز سه شنبه مورخ 28 اردیبهشت 95، در پایان معاملات متوقف می شود. این شاخص وضعیت بخش های بزرگ صنعتی نظیر معدن و تولید و غیره را به جز ساختمان نشان می دهد. رشد این شاخص به رقم 6% اعلام شد در حالی که تحلیل گران برای ماه آوریل برای این شاخص رشدی 6.5% را انتظار داشتند که رقم محقق شده کمتر از انتظارها بود. این شاخص بر روی پیش بینی ها از رشد اقتصادی کشور تاثیر گذار است و از آنجا که چین بزرگترین کشور مصرف کننده در بازارهای کالایی است، افت این آمار در بازارهای کالایی تاثیر گذار خواهد بود و انتظار داریم در هفته ی جاری اثر منفی این شاخص را در بازارهای کالایی شاهد باشیم. موجودی ذخایر روی در لندن به 390 هزار و 375 تن رسیده که پایین‌ترین سطح از جولای 2009 بوده است. قیمت‌ها در سال جاری 17 درصد رشد داشته‌اند که این فلز را در صدر فلزات صنعتی قرار داده‌ است. سال گذشته روی افتی 26 درصدی را تجربه کرده بود.

بجز نمادهای بنیرو، تپمپی و بکاب که مثبت بودند سایر نمادهای گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی اکثرا متعادل و منفی دنبال شدند. تفاهم نامه ساخت پنج هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی صبح امروز(یکشنبه) بین شرکت تولید نیروی برق حرارتی و شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران(مپنا) با حضور حمید چیت چیان وزیر نیرو امضا شد.

در گروه های ساختمانی، سیمانی و کاشی و سرامیک که اکثرا منفی بودند نمادهای سدور، سخاش، ثفارس و ثاژن از اقبال بیشتری برخوردار بودند و نماد سخزر با رشد حدود 10 درصدی و صف خرید به گردونه معاملات بازگشت. شرکت سیمان خوزستان به علت کاهش 17 درصدی مبلغ فروش کاهش 14 درصدی بهای تمام شده با کاهش 33 درصدی سود خالص و پوشش 93 بودجه طی گزارش 12  ماهه منتهی به 29 اسفند 94 مواجه شد و مبلغ 628 ریال سود محقق کرد و متوقف شد.

صف خرید نماد چکاپا عرضه و مجددا صف خرید شد و با منفی شدن جو بازار شاهد مثبت شدن مجدد گروه قندی بودیم. شرکت تولید مواد اولیه داروئی البرز بالک به علت کاهش 97 درصدی سایر درآمد های عملیاتی و افزایش 38درصدی هزینه های مالی با کاهش 13 درصدی سود و پوشش 92 درصدی طی گزارش 12  ماهه منتهی به 29 اسفند 94 مواجه شد و مبلغ 685 ریال سود محقق کرد. نماد شرکت شیر پاستوریزه پگاه خراسان با توجه به لغو آگهی برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه با محدودیت نوسان قیمت و رشد حدود 2 درصدی به گردونه معاملات بازگشت.

در پایان معاملات نماد شرکتهای معدنی املاح ایران، سیمان فارس نو جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورتهای، شرکت شیشه و گاز جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده متوقف شدند.

در پایان معاملات امروز شاخص کل متاثر از معاملات منفی نمادهای کگل و کچاد با افت (275.39) واحدی به ارتفاع 75,863 واحدی رسید که در این میان نمادهای اخابر و خودرو بیشترین تاثیر مثبت را ایجاد کردند. با توجه به نحوه معاملات امروز و با توجه به احتمال شروع منفی فردای بازارهای جهانی در پی انتشار منفی آمار اقتصادی کشور چین، دادوستدهای متعادل و منفی را در بازار سرمایه فردا نظاره گر باشیم در این بین گروه های کوچک همچون قندی و تک سهام ارزنده ای همچون پلاسک، تپکو و ودی می توانند مورد توجه بیشتر فعالین بازار قرار گیرند.

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری آبان است اما این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش  بر عهده نخواهد گرفت.

 

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا