دیانت در گفت‌وگو با ماین نیوز مطرح کرد:

تشریح آخرین وضعیت برنامه‌ها و پروژه‌های ایراسکو

تشریح آخرین وضعیت برنامه‌ها و پروژه‌های ایراسکو

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیر پروژه‌های ایراسکو معتقد است: در پسابرجام شرکت‌های بسیاری آمادگی ورود به ایران و سرمایه‌گذاری در کشورمان را دارند اما باید روابط بانکی تسهیل و مشکلات پیشرو حل شود.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، ناصر دیانت درباره فعالیت‌های شرکت ایراسکو اظهار کرد: با احداث این شرکت پیش‌بینی بر آن بود که ایراسکو خود را برای اجرای پروژه‌های EPC در ایران آماده کند در نتیجه این تصمیم، اولین پروژه این شرکت، پروژه کوره پاتیل برای فولاد مبارکه بود که پس از آن نیز 4 طرح دیگر در مبارکه همچون قفسه هفتم نورد، کوره‌های پیش گرم و ... توسط ایراسکو انجام شد.

به گفته وی، ایراسکو به دنبال حضور در پروژه‌ها به صورت EPCF است. در همین رابطه بحثی در ایریتک درباره پروژه مگامدول فولاد خوزستان با ظرفیت یک میلیون و 600 هزار تن مطرح شد و ایریتک از ایراسکو درخواست داشته در قالب EPCF در اجرای این پروژه حضور داشته باشد.

خبرنگار ماین نیوز با ناصر دیانت، مدیر پروژه‌های ایراسکو گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

به عنوان اولین سوال کمی درباره شرکت ایراسکو توضیح دهید؟

ایراسکو در سال 1995 میلادی جایگزین دفتر جنوا فولاد مبارکه شد. در آن زمان با توجه به شرایط، 51 درصد سهام آن به آسکوتک و 49 درصد آن به ایریتک تعلق گرفت. با احداث این شرکت پیش‌بینی برآن بود، ایراسکو خود را برای اجرای پروژه به صورت EPC در ایران آماده کند در نتیجه این تصمیم، اولین پروژه این شرکت، پروژه کوره پاتیل برای فولاد مبارکه بود که پس از آن نیز 4 طرح دیگر در مبارکه همچون قفسه هفتم نورد، کوره‌های پیش گرم و ... توسط ایراسکو انجام شد. پس از آن ایراسکو توانست به اتفاق ایریتک به پروژه‌های EPC ورود پیدا کرده و در چند پروژه احیای مستقیم و چند پروژه در حوزه‌های فعالیت ایریتک همچون نفت و گاز، متالورژی و ... حضور یابد. از سوی دیگر در چند پروژه معدن مانند معدن مکانیزه طبس و پروژه مس سرچشمه نیز ورود پیدا کرد. البته این شرکت در پروژه‌های فولادسازی همچون فولاد خراسان، قائنات، هرمزگان و طرح توسعه‌های مبارکه حضور فعالتری داشت بطوریکه در پروژه‌های احیای مستقیم، اولین پروژه ایراسکو احیای مستقیم 1 خراسان بود. پس از آن خراسان 2، غدیر، ارفع، شهید خرازی، احیای قائنات و ... را نیز اجرایی کرد که تقریبا تمامی موارد یادشده راه‌‌اندازی شده‌اند. البته در مورد پروژه احیای قائنات در حدود 50 درصد تجهیزات خارجی خریداری شده اما سایر تجهیزات به دلیل کمبود منابع مالی باقی مانده است. این موضوع منجر به توقف عملیات اجرایی در این پروژه شده است اما در حوزه نفت و گاز نیز، ایراسکو 3 پروژه با ایریتک انجام داده است که اولین آن پروژه بزرگ و ملی "آماک" بود که راه‌اندازی شده اما دو بخش آن همچنان باقی مانده است که در حال حاضر مراحل نهایی این دو بخش در دست اجرا قرار دارد تا بتوان هرچه سریعتر آنها را راه‌اندازی کرده و تحویل کارفرما داد. همچنین در این حوزه پروژه "بینک" نیز تمام و تحویل کارفرما شده است. البته با توجه به اینکه راه‌اندازی آن مصادف با اجرای تحریم‌ها بود، کاشناسان خارجی برای راه‌اندازی در پروژه حضور نداشتند در نتیجه ایریتک خود این پروژه را راه‌اندازی کرد اما در حال حاضر حضور کارشناسان خارجی برای راه‌اندازی رسمی پروژه در دستور کار قرار گرفته است. پروژه خارک به دلیل مشکلات بسیار و برخورد با تحریم‌ها و عدم اختصاص فاینانس نیز نیمه متوقف بوده و منتظر مشخص شدن وضعیت فاینانس هستیم. البته کارفرمای این پروژه تمایلی به ادامه عملیات اجرایی آن ندارد به همین دلیل ایراسکو در حال آماده کردن گزارشی از پیشرفت کارها است تا با ارائه آن به کارفرما تصمیم نهایی برای ادامه پروژه گرفته شود.

در حوزه معدن و صنایع معدنی آیا پروژه جدیدی از سوی ایراسکو کلید خورده است؟

پروژه الکترود گرافیتی اردکان که قرارداد آن در سال 2004 منعقد شد به دلیل تحریم‌ها متوقف بود اما امروز با توجه به رفع تحریم‌ها این پروژه فعال شده است. زمانی که تحریم‌ها علیه کشور وضع شد، کارفرمای پروژه تمایل داشت ادامه کار از طریق چین یا هند دنبال شود؛ به همین دلیل طی توافق‌نامه‌ای تعهدات ایراسکو به ایریتک انتقال یافت. حال با رفع تحریم‌ها ایراسکو آمادگی بازگشت به این پروژه را در اختیار دارد زیرا پروژه الکترود گرافیتی اردکان EPCF است در نتیجه برای بخش F (فاینانس) در حال مذاکره با ساچه و دریافت تائیدیه آن هستیم تا فاینانس آن‌را از بانک‌های ایتالیایی یا اروپایی تامین کنیم. با ورود فاینانس خریدهای خارجی پروژه از طریق ایراسکو و خریدهای داخلی از طریق ایریتک دنبال می‌شود. همچنین پروژه احیای مستقیم دنا در اختیار ایریتک به دلیل نبود منابع مالی چند سال متوقف بود اما به تازگی ایریتک به ما اعلام کرده است که برای تامین فاینانس این پروژه نیز اقدام کرده تا بتوانیم پس از دریافت تائیدیه از سوی ساچه فاینانس این پروژه را نیز تامین کنیم. در مورد پروژه مکران نیز ایراسکو با کمک‌های خود در حوزه کاریابی باعث برنده شدن ایریتک در این پروژه شد اما با توجه به مشکلات موجود و قرار داشتن در زمان تحریم‌ها قرارداد از سوی ایریتک منعقد شد در نتیجه این پروژه نیز از طریق ایریتک دنبال می‌شود.

به عنوان بازوی ایریتک آیا در کشورهای دیگر نیز فعالیت بازاریابی برای ورود به پروژه‌های دیگر را انجام می‌‌دهید؟

ایریتک در نمایشگاه ترکمنستان حضور داشت که ایراسکو نیز آن‌را همراهی می‌کرد. در همین زمینه موضوع طرح گندله‌سازی در ترکمنستان مطرح شده و صحبت‌هایی برای حضور در این پروژه به صورت کنسرسیومی مطرح شده است. البته هنوز موضوع قطعی نشده و باید مذاکرات بسیاری با کارفرما انجام شود.

در بحث فاینانس نیز به عنوان EPCF عمل خواهید کرد؟

ما به دنبال این موضوع هستیم تا به صورت EPCF وارد پروژه‌ها شویم. در همین رابطه بحثی در ایریتک درباره پروژه مگامدول فولاد خوزستان با ظرفیت یک میلیون و 600 هزار تن مطرح شد و ایریتک از ما درخواست داشت به صورت EPCF در اجرای آن حضور داشته باشیم. با توجه به برخوردهای ساچه، احساس ما بر این است مخالفتی صورت نگیرد. البته ساچه تنها اختلاف حسابی با ایمیدرو دارد که در صورت حل آن کارها روان‌تر انجام می‌شود اما با توجه به اینکه کارفرما در این پروژه فولاد خوزستان است امکان تامین فاینانس وجود دارد.

آینده ایران را در پسابرجام چطور ارزیابی می‌کنید؟

شرکت‌های خارجی آمادگی حضور در ایران و سرمایه‌گذاری در کشورمان را دارند زیرا بازار موجود در ایران را بازاری بکر و آماده جهش می‌دانند اما در کنار آن باید روابط بانکی تسهیل و مشکلات پیشرو حل شود.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا