گزارش روز 20 اردیبهشت 95؛

تازه وارد پرتقاضا

تازه وارد پرتقاضا

در گروه محصولات کاغذی ، نماد تازه وارد فرابورسی صنایع کاغذ پارس در صدر تابلوی معاملاتی این گروه از بیشترین حجم تقاضا برخوردار بود . چکاپا در قیمت ۱۵۷ تومان بالغ بر 110 میلیون نیز صف خرید داشت .


 

در بازار امروز نماد ومعادن، اخابر و همراه بیشترین تاثیر مثبت و در کنار آنها خودرویی ها بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، به نقل از کارگزاری مهرآفرین، روز گذشته در ساعات میانی بازار با بسته شدن نماد خساپا به دلیل تعدیل مثبت، موج مثبت شدیدی در خودرویی ها ایجاد شد و دوباره امید را به این گروه بازگرداند ولی امروز با ثبت سهام ناشی از افزایش سرمایه خزامیا و قابلیت معامله آنها جو منفی سنگینی در خودرویی ها ایجاد شد.

درگروه سیمانی تنها نمادهای سپاها و سبهان با افزایش قیمت روبرو شدند در حالی که بقیه نماد ها با کاهش قیمت باعث شدند تا شاخص این گروه با نزول روبرو شود.

گروه رایانه امروز را با معاملات بسیار کم حجمی پشت سر گذاشت بطوریکه که تنها نماد مثبت در این گروه نماد افرا بود در حالی که بقیه نماد ها در حاشیه قیمتی صفر ومنفی مورد معامله قرار گرفتند.

در گروه بانک ها و موسسات اعتباری، پایانی های مثبتی داشتند ولی در آخر بازار قیمت تابلوی منفی داشتند و پست بانک و اقتصاد نوین تا منفی کامل و تشکیل صف فروش پیش رفتند. در حالی که کلیه نمادهای گروه بانکی به استثنای سمایه،وکوثر،وپارس،وبصادر،وتجارت،وپاسار و حکمت همگی در حاشیه منفی دادوستد شدند. بیشترین حجم معاملات این گروه متعلق به بانک ملت بود که در حاشیه یک درصد منفی معامله شد . نمادهای وکوثر و سمایه نیز به صف خرید رسیدند که نماد وکوثر پس از عرضه صف خرید مجددا با حمایت سهامداران حقیقی خود صف خرید کوچکی در قیمت ۱۵۱ تومان تشکیل داد .

در گروه شیمیایی تک سهم های کوچک چون وپترو و شلعاب و شتوکا مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفتند.  همچنین نماد شپارس تحت تاثیر رفع گره معاملاتی با رشد ١٥.۴ درصدی مواجه شد . شلعاب نیز در همین گروه در قیمت ۲۴۶ تومان صف خرید حدود 6 میلیون سهمی تشکیل داد . صنایع پتروشیمی کرمانشاه نیز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و تقسیم سود نقدی 600 ریالی ، در قیمت 340 تومان با رشد 2 درصدی بازگشایی شد .

در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی که امروز با تقاضای خوب خریداران مواجه شده بود در نماد های غدشت،غاذر،غگل،وبشهر،غالبر و غمارگ با افزایش قیمت روبرو شده و نماد های غمینو،غسالم،غشهد،غپاک،غمهرا،غچین و غبشهر با کاهش قیمت باعث تعادل در این صنعت شدند.

در گروه فلزات اساسی که در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهانی، قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر کاهش یافت و  قیمت طلا با 4 دلار کاهش در سطح 1288 دلار قرار گرفت. رشد شاخص های مالی در بازارهای آسیایی و افزایش ارزش دلار دو دلیل اصلی کاهش قیمت طلاست. قیمت نقره در سطح 17.41 دلار در نوسان است. در این گروه که با استقبال خوب سرمایه گذاران امروز را با افزایش قیمت اکثر نماد ها پشت سر گذاشت ، نمادهای فپنتا ، فنورد ، فروس ، ارفع و فولاژ،فولای،فخوز و هرمز با تشکیل صف خرید و معاملات مثبت کامل و با اقبال بیشتر خریداران  متوقف شدند . در این گروه معاملات بلوکی در درصدهای مثبت در نماد وتوکا سبب تشکیل صف خرید حدود 26 میلیون سهمی و دادوستد پر حجم در این نماد شد.

در گروه استخراج کانه های فلزی امروز شاهد افزایش تقاضا و رشد قیمتی در اکثر نمادهای این گروه بودیم، در این بین نمادهای کبافق ، ومعادن ،کگل و کنور با صف خرید مواجه شدند . کچاد و تکنار تنها نمادهای  منفی این گروه به شمار می آمدند.

درگروه خودرویی با توجه به اضافه شدن حق تقدم های افزایش سرمایه به پرتفوی سهامداران با افزایش عرضه ها مواجه شدند ، در این میان نماد خزامیا از فشار فروش به مراتب بالاتری برخورار بود . همچنین در نیمه دوم معاملات امروز و با افزایش فشار فروش ها بخصوص درپی صف فروش شدن نمادهای خگستر، خاور و عدم شفاف سازی نماد خساپا ، شاهد منفی شدن اکثر نمادهای گروه خودرویی بودیم. نماد ایران‌ خودرو پس از جابجایی نزدیک به ۴۰ میلیون سهم، صف فروش تشکیل داد. خودرو در قیمت ۳,۵۴۹ ریال نزدیک به ۱۰ میلیون نیز صف فروش داشت . ایران‌ خودرودیزل هم تشکیل صف فروش داد.

در گروه فرآورده های نفتی که با حجم پایینی معاملات خود را پشت سر گذاشت تنها نماد های شپاس،شراز،شرانل و شتران با افزایش قیمت جزیی و همچنین نماد های شبریز،شسپا،ونفت،شاوان و شپنا با کاهش قیمت روبرو شدند. در این گروه نماد معاملاتی پالایش نفت تهران در پایان معاملات امروز جهت برگزاری مجامع عمومی فوق العاده و عادی بطور فوق العاده صاحبان سهام در روز چهارشنبه 22 اردیبهشت 95 متوقف شد.

گروه قند و شکر با توجه به خبری که در باره افزایش قیمت شکر و چای به اندازه  ۱۰ درصد در بازار منتشر شد این گروه نیز نسبت به روز های گذشته با اقبال بیشتری برای خرید مواجه شد.

در گروه محصولات کاغذی ، نماد تازه وارد فرابورسی صنایع کاغذ پارس در صدر تابلوی معاملاتی این گروه از بیشترین حجم تقاضا برخوردار بود . چکاپا در قیمت ۱۵۷ تومان بالغ بر 110 میلیون نیز صف خرید داشت . چکاوه دیگر هم گروهی چکاپا ، در ادامه روند صعودی روزهای گذشته خود امروز نیز پرتقاضا ظاهر شد و در قیمت ۵۱۳ تومان ، بیش از ۷ میلیون نیز صف خرید را تجربه کرد .اکثر کارشناسان دلیل اقبال بازار نسبت به نماد چکاوه را اینکه موضوع سرانه مصرف کاغذ در ایران 28 کیلوگرم است در حالی که سرانه مصرف در دنیا 56 کیلوگرم است. با توجه به رابطه بین مصرف کاغذ و رشد اقتصادی، با توجه به گشایش های اقتصادی ایجاد شده ناشی از برجام و پیش بینی رونق اقتصادی کشور، انتظار می رود مصرف کاغذ در کشور با رشد فزاینده ای روبرو شود.

شاخص کل بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات امروز ، با ۶۰ واحد رشد در رقم ۷۷,۱۰۶ واحدی جای گرفت . حجم معاملات بورس به استثنا معاملات بلوکی به ۸۵۶ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۲۰۵.۹ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۳۳۵ هزار میلیارد تومان رسید.

شاخص کل فرابورس نیز در پایان معاملات امروز ، با ۵ واحد رشد در رقم ۸۰۱ واحدی جای گرفت . حجم معاملات فرابورس به استثنا معاملات بلوکی به ۱۱۹ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۳۴.۱ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۵۵ هزار میلیارد تومان رسید.

بیشترین اثر مثبت بر رشد شاخص نیز توسط نمادهای همراه ، اخابر ، کگل ، ومعادن رقم خورد ، و در مقابل نمادهای خودرو ، رمپنا و فولاد با افت خود باعث افت بیشتر شاخص شدند . در پایان معاملات روز جاری، سه صنعت خودرو و ساخت قطعات ، فلزات اساسی و سایر محصولات کانی غیر فلزی به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری مهرآفرین است اما این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش  بر عهده نخواهد گرفت.

 

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا