تاثیر تصمیمات کنگره چین بر بازارهای معدنی

تاثیر تصمیمات کنگره چین بر بازارهای معدنی ماین نیوز: از زمان نشست سالانه کنگره ملی چین که در مارس ۲۰۱۶ برگزار شد کمتر از یک ماه و نیم می‌گذرد و بررسی مفاد ۸ گانه مطرح شده در این نشست نشان می‌دهد این سیاست‌ها به مرحله اجرا درآمده است.

به عنوان نمونه از اصلی‌ترین مفاد این نشست تاکید بر حفظ محیط‌زیست بود که به مرحله اجرا درآمده و دولت حمایت خود را از صنایع سنگین و آلاینده به‌ویژه فولاد بسیار کاهش داده است. این نبود حمایت ضربات جبران‌ناپذیری به فولاد که مهم‌ترین و شاخص‌ترین بخش تولیدی کشور چین محسوب می‌شود وارد کرده است. به دنبال اجرایی شدن این ماده، بسیاری از کارخانه‌ها متحمل هزینه‌های سنگین و سردرگمی شدند، زیرا تولید آنها به شدت کاهش یافته و درنتیجه موجب افزایش قیمت‌های فروش شده است. از این رو تصمیم‌گیری در این‌باره که آیا در آینده با افزایش تولید، بازار به تعادل می‌رسد یا نه واقعا دشوار شده است. براساس آمار اعلام شده، تولید فولاد خام، چدن و فولاد ضدزنگ چین در ۳ماه نخست امسال میلادی به ترتیب ۱۲۱میلیون و ۷۰هزار تن، ۱۰۵ میلیون و ۳۹۰هزار تن و ۱۶۲میلیون و ۲۸۰ هزار تن بوده که این میزان نسبت به سال گذشته به ترتیب در هر بخش ۵/۷ درصد، ۷ درصد و ۲/۱درصد کاهش داشته است. گفته می‌شود براساس آمارها، در بخش صادرات فولاد نیز شاهد کاهش حدود ۱۳درصدی نسبت به سال گذشته بودیم.

این آمار نشان‌دهنده آن است که افزایش قیمت به دنبال کاهش تولید بوده و در ما آینده و پس از فروکش کردن تب بازار، به‌طور قطع قیمت‌ها نیز کاهش پیدا خواهد کرد. با توجه به روندی که بازار فولاد طی کرده، بیشتر شرکت‌های تولیدکننده چینی تمایل به سرمایه‌گذاری و مشارکت در بازارهای خارجی که دارای مواد اولیه و معدنی هستند پیدا کرده‌اند، در این‌باره خاورمیانه و ایران همیشه مورد توجه شرکت‌های چینی بوده‌اند. در همین زمینه، شرکت انستیل با قدمتی بیش از ۱۰۰ سال به‌عنوان نخستین تولیدکننده کشور چین و پنجمین شرکت فولادی جهان با تولید سالانه بیش از ۴۰میلیون تن، مذاکرات خود را در جهت انتقال فناوری و خطوط تولید به ایران آغاز کرده است. از این رو برخی شرکت‌های ایرانی فعال در چین نظیر شرکت پامچال با تجربه ۲۵ساله در بازار چین برنامه خود را در مرحله نخست شناسایی شرکت‌های راغب چینی برای سرمایه‌گذاری در کشورهایی همچون ایران و سپس هدایت سرمایه‌ها و فناوری آنها به سمت بازار ایران قرار داده‌اند. در نهایت معدن‌داران و فولادسازان می‌توانند از این فرصت در راستای برنامه‌های کشور برای تولید ۵۵میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ استفاده کنند.

گفتنی است، سیزدهمین دوره از طرح‌های ۵ساله حزب کمونیست چین در راستای مشاوره برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور در سوم مارس ۲۰۱۶ در پکن برگزار شد. ازجمله اهداف این دوره، افزایش خلاقیت، حمایت از محیط‌زیست، رشد سریع اقتصادی، بالا بردن کیفیت زندگی، بروز کردن فناوری و چگونگی بهبود بخشیدن به روند اجرایی برنامه‌ها در جهت به وجود آوردن جامعه‌ای بهتر بوده است. از سوی دیگر کم کردن اختلاف طبقاتی و از بین بردن فقر، بازاریابی در جهت نیاز بازار، توسعه کمربند جاده‌ای، اصلاح قانون همیاری، اصلاح قانون قضایی، حمایت از محیط‌زیست، مبارزه با فساد در سیستم اداری و دولتی کشور از دیگر مفاد هشتگانه‌ای بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به آن تاکید شد. می‌توان گفت، استراتژی داشتن دولتی سالم، اجرای سیاست‌های اخلاقی و ضمانت سیاسی محکم و مهم برای داشتن جامعه‌ای سالم در زمان روی کار آمدن شی جین پینگ پایه‌گذاری شده و در نشست سال جاری با جدیت پیگیری و بر اجرای آن تمرکز بیشتری شده است.

در واقع سال آینده در چین سالی است که مقامات بیشتر به دنبال رفاه مردم به‌ویژه مناطق حومه‌نشین و سالم‌سازی محیط‌زیست و مبارزه با فساد اداری هستند. پیش از این نیز گفته شد، به دنبال اهمیت دادن دولت چین به جاده ابریشم و نقش حیاتی آن در اقتصاد دولت‌ها و واقع شدن آن در خاورمیانه که کشور ما هم جزو آن است، می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی دقیق و اصولی و نگاهی درست به آینده از این فرصت در جهت رشد اقتصادی کشور استفاده کنیم.


امیر گفتاری 
کارشناس و اقتصاددان مقیم چین
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا