مسببان کاهش قیمت نفت خود بیش از همه دچار آسیب می‌شوند

مسببان کاهش قیمت نفت خود بیش از همه دچار آسیب می‌شوند

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: کشورهایی که با تصمیمهای غیر سازنده بازار نفت را با چالش قیمتی مواجه کردند بیش از همه و ایران صدمه خواهند دید.

 

حسین گروسی، درباره تحولات بازار جهانی نفت، اظهار کرد: اتخاذ تصمیمهای غیرمنطقی در بازار جهانی نفت سبب صدمه به کشورهای تولیدکننده نفت اوپکی و غیر اوپکی شده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به عرضه نفت، بیش از تقاضای جهانی از طرف عربستان افزود: این‌گونه تصمیمها به همه زیان وارد می‌کند و در این میان سعودیها نیز از پیامدهای منفی آن مصون نخواهند بود و لطمه بزرگ را آنها می بینند.
وی تصریح کرد: شاید تبعات منفی کاهش قیمت نفت در کوتاه‌مدت متوجه کشوری مانند عربستان نشود اما به‌ یقین در بلندمدت پیامدهای منفی این چالش برای آنها بروز می‌کند.
این نماینده مجلس نهم، درباره لزوم بازپسگیری سهم ایران در بازار جهانی نفت نیز گفت: ایران در این زمینه به رایزنی می‌پردازد و پیگیری می‌کند، البته هم‌جهت با این مسئله، راهبرد کاهش خام فروشی نیز دنبال می‌شود.
عضو کمیسیون صنایع بابیان این‌که کاهش خام فروشی درگرو برنامه‌ریزی و گذر زمان است، افزود: هم‌اکنون باید برنامه‌ریزی‌ها سمت‌وسوی رویکرد کاهش فروش داشته باشد؛ زیرا ارزش اقتصادی ناشی از صادرات نفت خام در مقایسه با فرآورده‌های نفتی بسیار کمتر شده است.
وی، واریز ٢٠ درصد از درآمدهای نفتی رابه صندوق توسعه ملی در قانون از مواد مترقی ارزیابی کرد و گفت: این منابع در چارچوب سازوکار صندوق توسعه ملی به اشتغال و تولید کمک می‌کند.
گروسی گفت: سالانه درصد مشخصی به مقدار پایه، برای واریز به صندوق توسعه ملی افزوده می‌شود.
عضو کمیسیون صنایع به برجام و رفع تحریمها نیز اشاره کرد و گفت: باید از فرصت استفاده کرد و در کنار ظرفیتهای داخلی از سرمایه‌گذار خارجی نیز بهره‌مند شد.
 ایران پیوسته اعلام کرده است از هرگونه تلاشی که سبب تنظیم بازار جهانی نفت شود حمایت می کند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا