افزایش قیمت آهن متوقف می‌شود

افزایش قیمت آهن متوقف می‌شود

طی روزهای اخیر قیمت آهن آلات به یکباره افزایش یافت.هر کیلو آهن آلات حدود 500 تومان گران شد.این جهش قیمت در شرایطی است که سال گذشته قیمت محصولات فولادی به پایین ترین حد خود رسید و رکود هم باعث شد که افت قیمت بیش از گذشته در بازار رخ دهد.

 

طی چند سال اخیر به علت کاهش ساخت و ساز و کند شدن اجرای پروژه‌های عمرانی، تولیدکنندگان محصولات فولادی تولیدات خود را کاهش دادند و از پایین بودن تعرفه واردات گلایه کردند حال دولت از ابتدای سال جاری تعرفه‌ها را به بیش از 20 درصد رساند که به اعتقاد فعالان بازار منجر به کاهش واردات می‌شود.
لذا با توجه به افزایش جهانی قیمت آهن آلات  و رشد تعرفه واردات زمان آن رسیده است که تولید کنندگان داخلی تولید خود را با دو هدف تأمین بازار و افزایش صادرات بیشتر کنند. و از سوی دیگر با رشد تولید داخلی بخش‌های وابسته به آهن آلات مانند مسکن، خودرو، لوازم خانگی و... افزایش قیمت نخواهند داشت و آرامش در بازار کمک می‌کند که  رونق اقتصادی سریعتر اتفاق بیفتد.
به هر ترتیب از آنجا که چین در مقوله تولید آهن آلات کمرنگ شده است کشوری مانند ایران می‌تواند سهمی از کشورهای همسایه خود داشته باشد.در این باره با محمد آزاد رئیس اتحادیه آهن فروشان گفت‌و‌گویی انجام دادیم که در ادامه می‌آید.
چرا قیمت آهن طی هفته‌های اخیر افزایش داشته است؟
از ابتدای سال جاری تعرفه واردات آهن آلات از 20 به 26 درصد رسید و این به منزله آن است که 6 درصد بر قیمت نهایی محصولات وارداتی افزوده می‌شود.موضوع دیگری که باعث شد قیمت آهن آلات در بازار با رشد مواجه شود افزایش قیمت جهانی آن است.اسفند ماه سال گذشته قیمت آهن 235 دلار در هر تن بود ولی از اوایل اردیبهشت این قیمت به 385 دلار در هر تن رسید.در واقع شاهد رشد 150 دلاری قیمت جهانی آهن و فولاد بودیم.حال اگر 150 دلار را با توجه به نرخ دلار 3 هزار و 460 تومان بگیریم قیمت فولاد در مقایسه با اوایل اسفند در هر کیلو 519 تومان و در هر تن 519 هزار تومان افزایش داشته است.بر این اساس قیمت هر کیلو آهن آلات  که اسفند ماه  1150 تومان بود اکنون به 1650 تومان تا 1700 تومان رسیده است. لذا افزایش تعرفه واردات و رشد قیمت جهانی دو عاملی بودند که باعث شدند قیمت محصولات فولادی در بازار گران شود.
وضعیت عرضه آهن آلات با توجه به افزایش تعرفه واردات گمرک چگونه است؟
از آنجا که چین در مقوله تولید آهن آلات کمرنگ شده است کشوری مانند ایران می‌تواند سهمی از کشورهای همسایه خود داشته باشد. وی در ادامه افزود:
وضعیت عرضه خیلی خوب است و همچنان عرضه بیش از تقاضا است.اما اگر تقاضا از عرضه پیشی بگیرد با شرایط موجود قیمت‌ها گرانتر خواهد شد.رکود بازار باعث شد که تولیدکنندگان داخلی از میزان تولید خود بکاهند. لذا با رشد تقاضا توازن موجود از بین می‌رود. آن‌گونه که از شرایط بازار بر می‌آید تقاضا جهش گونه افزایش نخواهد یافت و رکود نسبی بر بازار حاکم خواهد بود.لذا بعید به نظر می‌رسد که قیمت دستخوش تغییر اساسی شود.
گفته شده فولاد مبارکه کاهش تولید داشته است و با توجه به اینکه تقاضا وجود دارد اما  برای رشد تولید برنامه‌ای ندارد.
فولاد مبارکه ظرفیت تولید 6 میلیون تن ورق فولادی که مورد مصرف خودروسازان، لوازم خانگی، لوله و پروفیل، بخاری،کولر و...است را دارد ولی سال گذشته به علت رکود موجود میزان تولید این مجموعه صنعتی به 5 میلیون و 200 هزار تن رسید.حال با آنکه تقاضا برای محصولات ورق وجود دارد ولی فولاد مبارکه برنامه‌ای برای افزایش تولید ندارد و این تصور ایجاد شده است که آنها می‌خواهند با افزایش تقاضا قیمت‌ها را بالا ببرند تا کاهش قیمت‌ها را که از سال گذشته رخ داده است جبران کنند.البته دولت نیز در راستای حمایت از تولید کنندگان تعرفه واردات ورق را از 4درصد به 20 درصد رساند و این افزایش 5 برابری قطعاً می‌تواند از واردات این محصول بکاهد.لذا در مقطع فعلی تولیدکنندگان داخلی باید تولید خود را افزایش دهند تا واردات کمتر شود.اگر تولیدکنندگان داخلی نتوانند نیاز بازار و مشتریان خود را تأمین کنند این احتمال وجود دارد که دولت در تعرفه واردات بازنگری کند. بخصوص در ورق فولاد که 80 کارخانه  مواد اولیه خود را از فولاد مبارکه تأمین می‌کنند.
از وضعیت بازار چه پیش‌بینی‌ای دارید و آیا احتمال افزایش قیمت وجود دارد؟
تصور می‌کنم قیمت‌ها در حدود فعلی باقی بماند و بازار شاهد افزایش قیمت مجدد نخواهد بود.قیمت جهانی آهن آلات  نوسانی نخواهد داشت و وضعیت کشور هم به ثبات رسیده است. در نتیجه چه در بحث داخلی و چه خارجی رشد قیمت پیش‌بینی نمی‌شود. در حال حاضر قیمت انواع تیرآهن کیلویی 1600 تومان،میلگرد کیلویی 1570 تومان و ورق 1900 تومان در هر کیلو است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا