شرط کاهش نرخ سود بانکی

شرط کاهش نرخ سود بانکی

رئیس کانون بانک‌ها و موسسات خصوصی کشور گفت: در صورتی که مشکلات بانک‌ها کاهش یابد و ابزارها و امکانات آنها بهتر شود، خدمات بهتری به مردم و تولیدکنندگان ارائه خواهد شد.

دکتر کوروش پرویزیان در پاسخ به این پرسش که آیا امکان کاهش نرخ سود بانکی بیشتری در سال 95 وجود خواهد داشت، گفت: شبکه بانکی کشور از سال 92 پیشگام کاهش نرخ سود بانکی بوده و از طریق کاهش نرخ تورم، شرایط را برای کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی و شبکه بانکی فراهم کرده است. وی با اشاره به مسائل پولی و مالی در سال گذشته، گفت: شاهد نرخ تورم بالای 30 درصد، نوسان نرخ ارز و بازار دارایی و... بودیم و در نتیجه نرخ سود بانکی، سپرده‌ها و تسهیلات به سمت بالا حرکت کرد. وی افزود: در بازارهای خارج از بانک‌ها، نیز شاهد نرخ‌های سود بالا در ارتباط با اوراق مشارکت، اوراق خزانه، اوراق بازار سرمایه و... هستیم و از جمله اوراق مشارکت با نرخ سود 20 درصدی عرضه شد، نرخ برخی اوراق بین 22 تا 26 درصد تعیین شد و براین اساس، انتظار بازار، صاحبان منابع و پول را به این سمت سوق داد که نرخ سود سرمایه‌گذاری و سپرده‌گذاری باید بالای 20 درصد باشد.

براین اساس، روشن است که بانک‌ها با رقابتی ویژه در بازار سرمایه و سایر بازارها مواجه هستند که قادر به جذب نقدینگی با نرخ‌های بالاست و بانک نمی‌تواند با نرخ پایین برای سپرده‌ها با سایر بازارها رقابت کند، بنابراین باید همزمان با تلاش برای کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات در بانک‌ها، در سایر بازارها نیز نرخ‌های سود متناسب با شبکه بانکی باشد.

پرویزیان افزود: از سال 92 همزمان با کاهش نرخ تورم، بانک‌ها نیز اقدامات مختلفی را برای کاهش نرخ سود انجام داده و در چند مرحله نرخ سود را کاهش داده‌اند و اکنون نرخ سود بازار بین بانکی نیز به 19 درصد کاهش یافته و به کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات و کاهش هزینه پول کمک کرده است. پرویزیان در پاسخ به این پرسش که چه زمان تولیدکنندگان می‌توانند انتظار داشته باشند که شبکه بانکی نرخ مورد انتظار آنها را ارائه دهد تا هزینه پول و نرخ سود به‌گونه‌ای باشد که تولید‌کنندگان احساس سودآوری داشته باشند، گفت: اقتصاد مقاومتی، یعنی کاهش هزینه تولید از طریق بهبود بهره‌وری و کارآیی و این موضوع در شبکه بانکی باید از طریق تلاش برای کاهش نرخ سود بانکی و کاهش هزینه تولید تحقق یابد، اما در جهت افزایش منابع بانک‌ها و عرضه پول و جذب منابع به بانک‌ها نیز باید اقداماتی انجام شود و نمی‌توان انتظار داشت که بانک‌ها بدون حمایت و اقدامات مورد نیاز، نرخ سود را کاهش دهند. وی تاکید کرد: چنانچه شرایطی فراهم شود که بازار غیرمتشکل پولی وموسسات غیرمجاز کنترل و منابع بیشتری جذب بانک‌ها شود، بدهی دولت به بانک‌ها و نیز مطالبات معوق بانکی کاهش یابد، شاهد افزایش سرمایه بانک‌ها باشیم، دارایی مازاد بانک‌ها در بازار سرمایه و بورس کالا و... عرضه شود، باعث افزایش منابع بانک‌ها خواهد شد و در نتیجه افزایش عرضه پول باعث کاهش قیمت آن یعنی کاهش نرخ سود بانکی و کمک به تولید و کاهش هزینه تولید‌کنندگان می‌شود و قطعا سود آنها افزایش خواهد یافت. به‌عبارت دیگر، اقتصاد به‌صورت زنجیر‌وار به هم متصل است و برای کمک به کاهش نرخ سود بانکی و اقتصاد مقاومتی و مقاوم‌سازی شبکه بانکی و تولید، باید اصلاحات در ساختار بودجه دولت، تکالیف بانکی، قاچاق، تعرفه‌ها و... داشته باشیم تا به اصلاح عملکرد بانک‌ها نیز کمک کند. رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی با اعلام این خبر که در سال 95 نیز کاهش نرخ سود اتفاق خواهد افتاد، گفت: در کنار موضوع نرخ سود، باید به بحث‌های جانبی بازار پول و اقتصاد نیز توجه شود. باید به بانک مرکزی و بانک‌ها کمک شود تا منابع بیشتر و ارزان‌تری در اختیار داشته باشند.







منبع:الف

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا