اثرات مثبت واگذاری بزرگترین معدن کشور به گوهر زمین بر "کگل"

اثرات مثبت واگذاری بزرگترین معدن کشور به گوهر زمین بر

گروه معادن - شرکت صنعتی و معدنی گل گهر ۳۰ درصد، "ومعادن" ۲۰ درصد، "وامید" ۲۷ درصد و "وغدیر" ۲۲ درصد از سهام گوهر زمین را در اختیار دارد از محل افزایش دارایی های گوهر زمین قطعاً منتفع خواهد شد، اما نکته مهمی که در این بین برای اهالی تالار شیشه ای اثر این امر بر سهامداران این مجموعه، بسیار حائز اهمیت می باشد. در همین راستا به سراغ یک کارشناس حوزه سنگ آهن و معدن رفتیم تا تأثیر گذاری این موضوع را بر سودآوری شرکتی همچون "کگل" شفاف کنیم.

به گزارش ماین نیوز، محمود سیدی در همین ارتباط گفت: اگر این واگذاری در قالب یک قرارداد استخراج و فروش بین گوهر زمین و ایمیدرو باشد، طبق تبصره 10 قانون بودجه سال 93، 94 و لایحه بودجه 95 که در حال حاضر در مجلس در حال بررسی می باشد، شرکت گوهر زمین الزامی برای پرداخت بهره مالکانه 30 درصدی ندارد و تنها این مجموعه باید حق بهره برداری از معدن که طبق مصوبه هیأت دولت 7.5 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان می باشد را به دولت پرداخت کند.

وی در ادامه افزود: قانون این اجازه را به شرکت هایی می دهد که قرارداد استخراج و فروش را منعقد کرده اند، ولی اگر این واگذاری در قالب چنین قراردادهایی نباشد علاوه بر حق بهره برداری، گوهر زمین حق مالکانه 30 درصدی را نیز باید پرداخت کند. اما نکته مهم آنجاست که ضریبی که این مجموعه پرداخت می کند نباید عدد بزرگی باشد چرا که بهره برداری از معادن با ضریب انتفاع بالا انگیزه سرمایه گذار بخش خصوصی را از بین می برد،زیرا سود چندانی به دست نمی آورد که از آن طریق بتواند حق انتفاع را به دولت پرداخت کند.

سیدی تصریح کرد: به نظر می رسد فی ما بین دولت و گوهر زمین در رابطه با این واگذاری تفاهم هایی در خصوص پرداخت حق انتفاع و قرارداد استخراج و فروش انجام شده باشد.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: در هر صورت این واگذاری از جنبه افزایش ارزش دارایی ها اثرات مثبتی بر کگل خواهد داشت.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا