معامله‌گران ارزی دست به عصا شدند

معامله‌گران ارزی دست به عصا شدند

دلار که روز یکشنبه با 20 تومان افزایش از کانال 3400 تومان عبور کرده بود،‌ روز دوشنبه هیجان افزایشی خاصی را تجربه نکرد تا با 5 تومان کاهش به قیمت 3505 تومان برسد.

به گفته فعالان،‌ عبور دلار از سطح 3500 تومان پس از 10 ماه در روز یکشنبه،‌ احتیاط معامله‌گران برای خرید ارز را در روز دوشنبه بالا برد. این امر موجب شد که روز گذشته این دسته در خریدهای خود بیشتر دست به عصا حرکت کنند. نبود تقاضا از بازار موازی سکه و معامله‌گران ارزی کشورهای همسایه نیز دو عاملی بودند که به کاهش شدت هیجان افزایشی بازار کمک کردند. این در حالی است که برخی فعالان، آغاز اقدامات هسته‌ای ایران بر اساس برجام را در کاهش قیمت موثر دانستند. همسو با کاهش دلار، قیمت سکه نیز در مسیر نزولی قرار گرفت و با 3 هزار تومان افت به قیمت 935هزار تومان رسید. پایین آمدن قیمت اونس در بازارهای جهانی دیگر عامل افت سکه بود.

شروع ملایم
در سومین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3507 تومان آغاز کرد که 3 تومان کمتر از قیمت بسته شده روز یکشنبه بود. در نتیجه، شروع بازار در سومین روز هفته ملایم و آرام تر از روز یکشنبه بود. این در حالی است که دلار در تاریخ 10 آبان معاملات خود را با قیمت 3510 تومان آغاز کرده بود که 20 تومان بالاتر از نرخ بسته شده روز پیش از آن یعنی شنبه بود. شروع کاهشی دوشنبه برخلاف روند کلی افزایشی روزهای گذشته صورت گرفت و موجب شد احتیاط در انجام معاملات بالا رود. این ارز که معاملات خود را با قیمت 3507 تومان آغاز کرده بود، تا ساعت 2 بعدازظهر به قیمت 3500 تومان رسید. با رسیدن دلار به این سطح قیمتی، معامله‌گران در برابر افت این ارز به زیر کانال جدید، مقاومت کردند و در نتیجه تقاضا مقداری بالا رفت. تلاش معامله‌گران در برابر کاهش نرخ دلار با این هدف صورت گرفت که سطح 3500 تومان به‌عنوان پایه جدید قیمت محکم شود.

با مقاومت معامله‌گران، قیمت این ارز مقداری افزایش یافت و نهایتا تا ساعت 3 بعدازظهر به نرخ 3505 تومان رسید. با این حال، ‌این نرخ نیز 5 تومان کمتر از قیمت بسته شده روز یکشنبه بود و موجب شد که اولین کاهش دلار از پنج‌شنبه گذشته ثبت شود. روز دوشنبه، بازیگران بازارساز نیز فروش‌های ارزی خود را ادامه دادند و در کاهش نوسان موفق عمل کردند. نرخ عرضه شده ارز توسط بازارساز در دومین روز هفته زیر 3500 تومان و در بسته‌های 50 هزارتایی بود. نهایتا تا ساعت 3 بعدازظهر،‌ نرخ فروش اعلام شده توسط مرجع رسمی عرضه ارز به حدود 3433 تومان رسید که نرخ عرضه و تقاضای عمده بازار بود. مدیریت نوسانات بازار و پاسخگویی به تقاضای واقعی از جمله هدف‌های عرضه‌کننده رسمی ارز بود که شواهد نشان‌دهنده تحقق این اهداف در روز دوشنبه بود. دلار نه تنها در سومین روز هفته نوسان چندانی را تجربه نکرد، بلکه در واقع از تاریخ 8 مهر نوسان بالای 20 تومان را تجربه نکرده است که نشان‌دهنده موفقیت سیاست‌گذاری ارزی در مدیریت نوسان قیمتی بازار است.

سنجش بازار
به گفته فعالان، افزایش احتیاط معامله‌گران ارزی، عمده‌ترین عامل کاهش قیمت دلار در روز دوشنبه بود. به اعتقاد حاضران در بازار، عبور دلار از سطح 3500 تومان پس از حدود 10 ماه، موجب شد که معامله‌گران ارزی سعی کنند پیش از اطمینان از سطح قیمتی جدید، معامله چندانی را انجام ندهند. دوشنبه، خرید و فروش‌های ارزی عادی بازار در جریان بود، ولی موج خریدار یا فروشنده خاصی در بازار وجود نداشت. به عقیده یکی از بازیگران باتجربه بازار، روز دوشنبه معامله‌گران در حال محک زدن سطح جدید قیمتی بودند و معاملات جدی تنها پس از اطمینان بیشتر از روند بازار صورت خواهد گرفت. در حالی که برخی فعالان، به ادامه افزایش قیمت امیدوارند، گروه دیگری انتظار دارند با انتشار خبر هرگونه پیشرفت عملی در توافق هسته ای، قیمت مسیر خود را تغییر دهد. روز دوشنبه تقاضای چندانی هم از سوی بازار سکه وجود نداشت. تغییرات جزئی قیمت اونس تا ساعت 3 بعدازظهر عاملی بود که موجب شد معامله‌گران سکه برای حمایت از دارایی خود و حفظ قیمت آن وارد بازار ارز نشوند. این در حالی است که این دسته در روز یکشنبه با خریدهای خود یکی از موثرترین عوامل برای عبور دلار از کانال 3400 تومان بودند. شنیده‌ها حاکی از آن است که سکه‌بازان از ساعت 6 بعدازظهر روز شنبه وارد بازار دلار شده بودند.

دوشنبه، معامله‌گران کشور همسایه نیز تقاضای چندانی برای خرید ارز نداشتند تا عامل دومی که در تحریک قیمت در روز یکشنبه تاثیر داشت،‌ در روز دوشنبه نقش خاصی را ایفا نکند. عامل آخری که به گفته فعالان در روند کاهشی قیمت در روز دوشنبه موثر بود، آغاز اقدامات هسته‌ای ایران بر اساس برجام بود. علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، در حاشیه سفرش به ژاپن در گفت‌وگو با خبرگزاری کیودو ژاپن اعلام کرد که «ایران اقدامات مقدماتی را آغاز کرده است.» اما جدا از کاهش نرخ دلار، روز دوشنبه قیمت ارزهای اروپایی کمی افزایش پیدا کرد. در سومین روز هفته یورو 10 تومان افزایش را ثبت کرد و به قیمت 3880 تومان رسید. پوند نیز با 5 تومان رشد به قیمت 5395 تومان رسید. اینها در حالی بود که بهای لیر ترکیه با 40 تومان افزایش به قیمت 1220 تومان رسید. نرخ رسمی این ارز نیز با 25 تومان افزایش به 1052 تومان رسید. افزایش لیر در بازار داخلی ناشی از رشد ارزش پول ترکیه در بازارهای جهانی پس از پیروزی حزب حاکم این کشور در انتخابات سراسری روز یکشنبه بود. لیره و بازارهای ترکیه پس از پیروزی حزب عدالت و توسعه که به ماه‌ها بن بست سیاست در این کشور پایان داد، صعود کردند.

صعود لیر ترکیه

دوشنبه لیره که در یک سال گذشته در میان ارزهای جهان یکی از بدترین عملکردها را داشت، بیش از 5 درصد صعود کرد و به حدود 76/ 2 دلار رسید. شاخص بورس استانبول 100 هم به میزان مشابهی افزایش داشت. رئیس هیات‌مدیره آک بانک ترکیه که در پی اعلام نتایج انتخابات ارزش سهامش 8 درصد افزایش داشت، پیش‌بینی کرد این نتایج آهنگ رشد اقتصاد ترکیه را که به دلیل بالا رفتن نرخ بیکاری و افت رشد تولید ناخالص داخلی کند شده است، شتاب خواهد بخشید. با این همه ترکیه همانند سایر بازارهای نوظهور در معرض ریسک‌های مربوط به تحکیم سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا قرار دارد.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، همچنین یکی از نگرانی‌های بزرگ، پیرامون استقلال بانک مرکزی ترکیه است که اوایل سال از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور به دلیل بالا نگه داشتن نرخ‌های بهره تحت‌فشار قرار گرفته بود. کسری حساب جاری ترکیه هم اگرچه نسبت به ماه‌های نخست سال 2013 کمتر است، اما همچنان بالا مانده است. اردم باشچی، رئیس بانک مرکزی ترکیه هفته گذشته اظهار کرد که از نظر وی این موضوع یک مشکل ساختاری است، اما می‌تواند با اجرای سیاست‌های مناسب حل شود. اقتصاددانان مشتاق هستند تا ببینند آیا دولت برنامه‌های جدیدی برای پشتیبانی از اقتصاد دارد. پیش‌بینی می‌شود اقتصاد ترکیه امسال حدود 3 درصد رشد کند که کمتر از هدف دولت برای رشد 4 درصدی است.

سکه در کانال 930 هزار تومان
روز دوشنبه، سکه تمام بهار آزادی، افزایش قیمتی که از روز یکشنبه آغاز کرده بود را ادامه نداد و با 3 هزار تومان کاهش به نرخ 935 هزار تومان رسید. به این ترتیب، این فلز گرانبها سومین نوسان خود را در این کانال قیمتی انجام داد. سکه بهار آزادی پنج‌شنبه گذشته و شنبه جاری روی هم رفته 16 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد تا دو کانال قیمتی افت کند. این فلز گرانبها پنج‌شنبه 8 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 943 هزار تومان رسید و شنبه نیز 8 هزار تومان دیگر افت قیمت را تجربه کرد و به قیمت 935 هزار تومان رسید. به گزارش دنیای اقتصاد ، با وجود افت قیمتی سکه، ارزش ذاتی این فلز گرانبها همچنان بالای 940 هزار تومان است. در سومین روز هفته، ارزش ذاتی سکه تا ساعت 3 بعدازظهر 947 هزار تومان بود و اختلاف قیمتی 12 هزار تومانی با نرخ بازار داشت. به گفته برخی فروشندگان، انتظارات کاهشی موجب شده است که تمایل برای خرید سکه در روزهای جاری کمی پایین بیاید. هر گرم طلای 18 عیار نیز دوشنبه 254 تومان کاهش را تجربه کرد و به قیمت 95 هزار و 549 تومان رسید.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا