مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان:

مکان‌یابی شهرک‌های صنعتی با دید سیاسی انجام شده است

مکان‌یابی شهرک‌های صنعتی با دید سیاسی انجام شده است

اصفهان - مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان گفت: یکی از اشتباهات در زمینه راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی، سیاسی نگری به این مقوله است.

محمدجواد بگی بعدازظهر دوشنبه در نشست خبری همایش ملی صنعت در آب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استان اصفهان نخستین استان صنعتی کشور با ۶۷ شهرک عملیاتی و چهار هزار و 600 واحد صنعتی است که در حال حاضر با وجود رکود اقتصادی در کشور با ۴  هزار طرح صنعتی قابل اجرا در شهرک‌ها مشغول فعالیت است.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد مصارف زاینده‌رود در داخل شهرک‌های صنعتی مصرف می‌شود، گفت: برای ۱۱ هزار مترمربع مساحت شهرک یک هزار و ۷۰۰ لیتر آب بر ثانیه نیاز است که یک سوم آن تأمین شده و دو سوم آب موردنیاز صنعت در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان با بیان اینکه نیمی از این حجم مصرفی از آب شرب و نیمی از طریق آبهای زیرزمینی و سطحی است، افزود: ۵۰۰ لیتر آب بر ثانیه برای تداوم چهار هزار واحد در دست اجرا باید تأمین شود.

وی با اشاره به اینکه آب شرب و منابع آب زیرزمینی را به عنوان آب فرآیندهای صنعتی و فضای سبز مدنظر نداریم، گفت: ما باید به دنبال منابع آب پایدار باشیم که بهترین مورد استفاده از پساب شهری است.

بگی تاکید کرد: بر این اساس تفاهم‌نامه ای با آبفا و شرکت آب منطقه‌ای اصفهان امضا کرده‌ایم تا در فرآیندی مشارکتی این پساب استانداردسازی شده و در فرآیندهای صنعت و فضای سبز استفاده شود.

تصفیه‌خانه ۱۰ شهرک صنعتی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است

وی با بیان اینکه تصفیه‌خانه ۱۰ شهرک صنعتی مورد بهره‌برداری، دو  مورد در حال احداث و ۴ مورد در دست مطالعه است، گفت: یکی از اشتباهات در زمینه راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی، سیاسی نگری به این مقوله است به این معنا که این شهرک‌ها مکان‌یابی صحیحی نشده‌اند و پساب آنها باعث آلودگی آبهای زیرزمینی شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان با بیان اینکه در واقع اکنون ۴۰ شهرک صنعتی داریم و مابقی مطالعه نشده ایجاد شدند، گفت: از این ۴۰ شهرک نیمی فعالیت صنعتی دارند که پساب آنها قابل استحصال است و ۷۰ درصد آنها به سیستم تصفیه خانه پساب صنعتی واگذار شده است.

بازچرخانی آب صنعت را در دستور کار داریم

وی با بیان اینکه بازچرخانی آب صنعت را در دستور کار داریم که نخستین مورد در مورچه‌خورت انجام شده است، افزود: بدین ترتیب با ۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این چرخه، کیفیت آب را به حدی می‌رسانیم که قابل‌استفاده در صنایع و مواد غذایی باشد.

بگی با بیان اینکه اصلاح سیستم‌های آبرسانی شهرک‌های صنعتی با تله‌متری انجام شده است، گفت: حدود ۱۴۰۰ کیلومتر شبکه انتقال پساب در شهرک‌های صنعتی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما به مسئولان در سطح ملی و استانی این است که صنایع حتما در شهرک‌های صنعتی تجمیع و از واگذاری پراکنده آنها جلوگیری شود تا در زمینه آبرسانی و احداث مجتمع تصفیه‌خانه نیز مشکلی نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان تاکید کرد: برای افزایش ضریب ایمنی تأسیسات آب نیز طرح‌های مطالعاتی در دست اقدام است و فرهنگ‌سازی در راستای استانداردسازی پسابی که تحویل تصفیه‌خانه مرکزی و شهرک‌های صنعتی می‌شود، ضروری است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا