رئیس اتاق بازرگانی ایران:

نیازمند50 تا150 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی هستیم

نیازمند50 تا150 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی هستیم

بنگاه های بزرگ ما ممکن است ارزش افزوده فراوانی داشته باشند، اما نمی توانند به اندازه بنگاه های کوچک و متوسط اشتغال زایی کنند. در دنیا امروز بیش از 80- 70 درصد اشتغال بر دوش بنگاه های کوچک و متوسط است.

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران، توسعه کشور را نیازمند50 تا150 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی دانست و گفت: این اتفاق نمی افتد مگر آنکه فضای سرمایه گذاری را که همان فضای مناسب کسب و کار است بهبود بخشیم و شاخص ها را ارتقا دهیم .

محسن جلال پور  در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، ابراز داشت: امروز در دنیا بیش از 80- 70 درصد اشتغال در بنگاه های کوچک و متوسط  محقق می شود .

رئیس پارلمان بخش خصوصی بنگاه های کوچک و متوسط  را یکی از بزرگترین سرمایه های ملی و مولدین اشتغال خواند و گفت :  بنگاه های بزرگ ما ممکن است ارزش افزوده فراوانی داشته باشند، اما نمی توانند به اندازه بنگاه های کوچک و متوسط اشتغال زایی کنند.  

وی اظهار داشت: امروز برای یک مجتمع پتروشیمی گاهی یک و نیم  تا 2 میلیارد دلار هزینه می شود ولی حداکثر 500- 400 شغل ایجاد می کند. در حالی که بر اساس محاسبات ما همین مبلغ اگر در صنایع کوچک و متوسط هزینه شود، می توانند حداقل 7 تا 8 هزار شغل به ارمغان بیاورد .

جلال پور یکی از اصلی ترین مشکلات فعلی را  وابستگی توسعه کشور به منابع ناپایداری همچون نفت  دانست و گفت: در چند سال گذشته، راه را غلط رفته ایم، چراکه  ادامه توسعه "نفت محور" ، امکان کار و تلاش و رشد را از فعالان بخش خصوصی  واقعی  گرفته است.  

وی ادامه داد: توفیق اقتصاد کشور، امروز در گرو جان گرفتن بخش خصوصی و خروج دولت از تصدی گری است ؛ ضمن اینکه در بعد جهانی نیز  باید به ارتقای رتبه فضای کسب و کار توجه بیشتری کرد .

جلال پور با اشاره به جلسه دولت و بخش خصوصی در این باره گفت: پیشنهاد شد که در برنامه ششم توسعه، بهبود رتبه ایران در فضای کسب و کار از رتبه ۱۱۸ به ۵۰ هدف‌گذاری شود.

وی سپس با اشاره به باید ها و نبایدهای  جذب سرمایه گذاری خارجی تصریح کرد: بهبود فضای کسب و کار و دورقمی شدن رتبه ما در شاخص کسب و کار ، حل مسائل بانکی شامل اصلاح ساختار بانکی و اصلاح ساختار مالیاتی از  عوامل مهم در جذب سرمایه گذاری خارجی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: از لوازم دیگر برای دستیابی به این هدف،  فضای روانی آرام و بی تنش و  امن و باثبات برای سرمایه گذاری است که هیجانات سیاسی را در مسائل اقتصادی نمی پذیرد و وزن سنگین تصمیمات سیاسی را تحمل نمی کند.

جلال پور تاکید کرد: امروز اقتصاد ایران نیاز به همدلی، همراهی و اجماع دارد و همان طور که در مسائل هسته ای وفاق و انسجام ملی در کنار هدایت رهبری کار را به نتیجه رساند، باید برای ایجاد فضای مناسب کسب و کار و آزاد نیز وفاق ملی  ایجاد شود.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا