با کاهش ۱۶۰۳ واحدی رخ داد:

اولین سقوط جانانه شاخص بورس در سال ۹۵ ؛ بازار متاثر از اخبار واشنگتن

اولین سقوط جانانه شاخص بورس در سال ۹۵ ؛ بازار متاثر از اخبار واشنگتن

امروز بازار سهام متاثر از گزارش های ارسالی از واشنگتن و رفتارهای هیجانی سرمایه گذاران شد و با کاهش ۱۶۰۳ واحدی ، اولین سقوط جانانه شاخص بورس در سال ۹۵ را به ثبت رساند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،  اولین روز هفته درحالی برای بورس آغاز شد که با توجه عواملی چون نزول هر 5 روز هفته گذشته شاخص ، اظهارات وزیر صنعت درباره خودروسازان ، اعلام عمل به تعهدات آمریکا توسط وزیر خزانه داری این کشور و دیدار رئیس کل بانک مرکزی با وی ، افزایش قیمت نفت به 42.8 دلار ، اتمام دوره تسویه معاملات اعتباری و... انتظار اکثر فعالان بازار بر شکل گیری روندی متعادل همراه با رشد آرام قیمت ها و شاخص بود اما این انتظار نه تنها برآورده نشد بلکه اولین سقوط جانانه این متغیر مهم در سال جاری هم ثبت شد.

براساس این گزارش، امروز نواختن زنگ آغاز معاملات بورس توسط مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی فارس خوش یمن نبود. به طوریکه از میان 240 شرکت حاضر در تابلوی معاملات بورس ، تنها 18 شرکت با ارقام مثبت داد و ستد شدند و 222 شرکت دیگر با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند.

اما آنچه امروز بیش از عوامل موثر مانند ابهام در آینده قراردادهای خارجی خودروسازان و رویگردانی موقتی سهامداران از این گروه بر تصمیم گیری ها و روند بازار اثر گذاشت سخنان سیف در واشنگتن و بازتاب آن در تهران و تالار حافظ بود. چرا که رئیس کل بانک مرکزی از عدم تعهد آمریکا به برجام و عدم اتصال اقتصاد ایران به شبکه جهانی سخن گفته بود.

این موضوع باعث شد تا اخبار تایید نشده ایی از نارضایتی رئیس جمهور از این رویداد و حتی شایعه برکناری سیف و دستور به اصلاح سخنان سیف مطرح شود که باید منتظر زمان و واکنش ها و اخبار رسمی ماند.

به این ترتیب بود که به جز 4 شرکت بزرگ پتروشیمی خلیج فارس ، سرمایه گذاری امید، فولاد خوزستان و سرمایه‌گذاری‌صندوق‌ بازنشستگی‌، همه شرکت های بزرگ بورس ( مخصوصا" مپنا، بانک ملت، پارسان، کشتیرانی ، فولاد مبارکه ، ملی مس ) با کاهش قیمت و گاه صف فروش سنگین و چندین میلیون سهمی روبرو شدند و شاخص با ریزش 1603 واحدی ضمن ثبت بیشترین سقوط روزانه سال ، به عدد 77 هزار و 984 واحدی عقب نشینی کرد.

ارزش روز بازار شرکت های بورسی هم با کاهش حدود 6.9 هزار میلیارد تومانی به 336.5 هزار میلیارد تومان نزول کرد تا نگرانی سهامداران از آینده بازار تشدید شود اما برخی کارشناسان با تکیه بر طرفیت های بازار و عدم لحاظ شدن رویدادهای مثبت و برنامه های حمایتی دولت ، معتقدند شرایط عمومی بازار جای نگرانی ندارد و طی روزهای آینده ، بورس دوباره با رونق و رشد قیمت ها مواجه خواهد شد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا