مشاور طرح جامع فولاد پاسخ داد:

چرا فوریه و ژانویه ۲۰۱۶ برای فولاد ایران بد یُمن بود؟

چرا فوریه و ژانویه ۲۰۱۶ برای فولاد ایران بد یُمن بود؟

گروه صنایع معدنی >فولاد - در حالی تولید فولاد ایران در دو ماه ابتدایی سال 2016 با کاهش دو درصدی مواجه شده که مشاور طرح جامع فولاد این روند نزولی را ناشی از کاهش مصرف و نبود تقاضا در بازار می‌داند. اما آیا با وجود برجام و رفع محدودیت‌ها تا پایان سال 2016 روند تولید فولاد نزولی خواهد بود؟

به گزارش ماین نیوز، محمد ابکا در خصوص افت تولید فولاد در ماه‌های آغازین سال میلادی اظهار کرد: قیمت فولاد تابعی از بازار جهانی است و افت تولید نشان داد تولید فولاد در این مدت به دلیل کاهش مصرف و رسوب محصولات در انبارها نتوانسته مطابق با ظرفیت تولید حرکت کند و روند نزولی را در پیش گرفته است.

او با بیان اینکه در حال حاضر سیاستگذاری‌های چین در بازار جهانی برای صنعت فولاد تمام کشورهای دنیا سرنوشت‌ساز است، گفت: چین در حین قیمت‌شکنی محصولاتش تلاش کرد تا میزان صادرات خود را افزایش دهد اما با این سیاست وضعیت تولید کشورهای دیگر را با بحران مواجه کرد. از سویی مصرف فولاد با رشد اقتصادی ارتباط تنگاتنگی دارد و در مقطع فعلی این پارامتر در روند تولید بسیار دارای اهمیت است.

مدیرعامل شرکت فولاد تکنیک ادامه داد: این در حالی است که چین در مقطع فعلی تصمیم گرفته میزان صادرات فولاد خود را کاهش دهد، زیرا اغلب کشورهای هدف تعرفه‌های سنگین برای جلوگیری از واردات محصولات فولادی وضع کرده‌اند. همین الان فولادسازان ایران نیز دولت را وادار به افزایش تعرفه واردات فولاد کرده‌اند. بنابراین چین دیگر نمی‌تواند در مقابل سیاست تعرفه‌ای کشورهای مقصد همچنان تولید و صادرات خود را افزایش دهد و منطقی‌ترین کار کاهش تولید است.

مشاور طرح جامع فولاد با بیان اینکه صادرات فولاد چین محدود می‌شود، گفت: در بیشتر کشورها صنعت فولاد تحت الشعاع دامپینگ، تولیدشان در انبارها رسوب کرد و این واحدهای فولادی تصمیم گرفتند تولیدات‌شان را کاهش بدهند چرا که از این سیل واردات زیان بسیاری را متحمل شدند.

او درباره تاثیر سیاست کاهش تولید فولاد چین بر بازار هم به اقتصادنیوز گفت: همین الان زمزمه این سیاست جدید چین قیمت فولاد را در بازار جهانی بالا برده اما نباید فراموش شود که قیمت فولاد به این زودی‌ها به قیمت گذشته برنمی‌گردد و پیش‌بینی می‌شود افزایش قیمت محصولات فولادی در بلندمدت صورت می‌گیرد.

ابکا در خصوص تاثیر افزایش قیمت فولاد را بر بازار سنگ‌آهن افزود: با کاهش قیمت جهانی سنگ‌آهن بزرگترین تولیدکننده‌ها مانند واله که بر اساس طرح‌های توسعه‌ای خود افزایش تولید سنگ‌آهن داشتند نیز با مشکل روبه‌رو شدند و الان با حجم بسیاری از تولید با بازاری بدون خریدار مواجه هستند. در بنادر چین تولیدات سنگ‌آهن شرکت‌ها رسوب کرده و فعالان این عرصه در انتظار افزایش قیمت آن هستند در حالی که سوابق تاریخی همواره نشان داده رشد اقتصادی، قیمت نفت، سنگ‌آهن و فولاد همدیگر را دنبال می‌کنند و تابع رشد اقتصادی هستند.

انجمن جهانی آهن و فولاد در گزارش اخیر خود تولید فولاد جهان در دوماهه نخست سال جاری میلادی را با کاهش 5.2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن اعلام کرده که این رقم به 247.2میلیون تن رسیده است. در حالی که پیش از این تولید فولاد جهان در ژانویه و فوریه سال 2015 بالغ بر 260.9 میلیون تن اعلام شده بود.

براساس این گزارش تولید فولاد ایران در ژانویه و فوریه سال 2016 نیز با کاهش 1.8درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شده در صورتی که ایران در ژانویه و فوریه سال 2015 بالغ بر 2.774میلیون تن فولاد تولید کرده بود. این رقم در ژانویه و فوریه امسال به 2.726میلیون تن کاهش یافته است. این اتفاق در حالی رخ داده که توافق هسته‌ای از اواسط ماه ژانویه 2016 به اجرا گذاشته شده و بر اساس آن تحریم‌های غرب علیه ایران لغو شده است. بر این اساس انتظار می‌رفت با رشد فعالیت‌های اقتصادی در این مقطع، صنعت فولاد رونق بگیرد اما این روند معکوس طی دو ماهه آغازین میلادی سبب شده این سوال مطرح شود که آیا با وجود برجام و رفع محدودیت‌ها تا پایان سال 2016 روند تولید فولاد نزولی خواهد بود؟
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا