معاون اول رئیس جمهوری:

پتروشیمی نماد واقعی از اقتصاد مقاومتی در ایران است

پتروشیمی نماد واقعی از اقتصاد مقاومتی در ایران است

تهران-ایرنا- معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به پنج رویكرد اقتصاد مقاومتی، گفت: پتروشیمی نماد واقعی از اقتصاد مقاومتی در ایران است .

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، اسحاق جهانگیری عصر چهارشنبه در آیین آغاز به كار دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست افزود:می بایست پنج رویكرد اصلی اقتصاد مقاومتی یعنی درون زایی،‌ برونگرایی، دانش‌بنیان بودن، عدالت بنیان بودن و مردم بنیان بودن را با هم در پتروشیمی اجرا كنیم.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد كه باید سرمایه گذاران خارجی را برای مشاركت در صنایع بالادستی یا پایین درستی ترغیب كنیم؛ همچنین وزارت نفت نیز باید سیاست‌های شفافی درباره قیمت‌ها و تامین خوراك صنایع در پیش بگیرد.
جهانگیری گفت: باید از صنعت پتروشیمی برای كمك به صنایع پایین دستی كه هم ایجاد اشتغال و هم ایجاد ارزش افزوده می‌كند استفاده كنیم كه البته این سیاست‌ها در دستور وزارت نفت و وزارت صنعت هستند.
وی ادامه داد كه همه بنگاه ها باید در یك چارچوب اقتصادی تعریف شوند و باید ببنیم چه سیاستی می بایست وضع شود كه منجر به توسعه صنایع پایین دستی و پتروشیمی گردد.
جهانگیری با بیان این كه مقام معظم رهبری فرمودند، فرماندهی اقتصاد مقاومتی دست دولت و معاون اول رئیس جمهوری باشد، گفت: عده‌ای دولت را متهم می‌كنند كه در زمینه اقتصاد مقاومتی كاری انجام نشده چون احساس می‌كنند راه رسیدن به آن چیز دیگری است و یا در ذهنشان راه دیگری در نظر دارند، اما این توسط مقام معظم رهبری حل شده و ایشان فرموده‌اند كه فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دست دولت و معاون اول رئیس جمهوری باشد.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد كه ایشان آنجایی كه باید حرف آخر زده شود را مشخص كردند و فرمودند الان در دستگاه‌های مختلف كارهایی می‌شود كه منطبق با اقتصاد مقاومتی یا خنثی و یا متضاد با آن است، در جایی كه منطبق است باید حمایت كنید آنجایی كه خنثی است را به سمت اقتصاد مقاومتی بكشانید و آنجا كه متضاد است را متوقف كنید.
رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی افزود: ما امروز به راهبرد مشتركی دست پیدا كرده‌ایم كه البته ممكن است در عمل و اقدام جهت‌گیری‌های مختلفی داشته باشیم.
معاون اول رئیس جمهوری در ادامه به ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی اشاره و خاطر نشان كرد: اتكا به تمام ظرفیت‌های داخلی كشور و محوریت دادن به آن‌ها یعنی ظرفیت‌های اقتصادی، انسانی،‌ اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برای توسعه اقتصاد كشور از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی است.
وی افزود: ویژگی دیگر این است كه اقتصاد باید برونگرا و با اقتصاد جهانی در تعامل باشد. یعنی فناوری بگیرد منابع مالی تامین كند و صادرات داشته باشد و كسانی می‌گویند اقتصاد مقاومتی عملی نمی‌شود برداشت دیگری دارند و ملتفت نیستند.
وی افزود: اقتصاد دنیا حتما می‌تواند از شرایط ایران برای كارهای مهم و سرمایه‌گذاری‌های اساسی استفاده كند.
جهانگیری اظهار كرد: مكرر گفته شده است، كه مهمترین چالش‌های پیش روی انسان، رفع بیكاری، ایجاد رفاه، توسعه و اقتدار اقتصادی ایران است.
وی ادامه داد: ایران با توجه به اینكه در منطقه ای ناامن و ناآرام قرار دارد، اما كانون ثبات و نقطه آرام منطقه به حساب می‌آید و در كنار جاذبه‌های طبیعی، نیروی انسانی، بازار و موقعیت استراتژیكی كه دارد اگر بتواند بر چالش‌های پیش روی خود غلبه كند، می‌تواند و باید به یكی از كانون‌های مهم توسعه تبدیل شود.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینكه در مقاطعی بر سر اولویت‌های كشور بحث و جدال زیادی وجود داشت یادآور شد: خیلی زحمت می‌برد تا جا بیاندازیم كه اقتصاد اولویت اصلی كشور است اما به حمدالله امروز هم بین سیاست‌گذاران نظام از صدر تا ذیل، هم در جامعه مدنی و میان عامه مردم پذیرفته شده است كه اولویت اول ایران اقتصاد است.
وی افزود: مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود و هم‌چنین در دیدار با اعضای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی فرمودند كه بحث‌های امنیتی هم می‌تواند پایه اقتصادی داشته باشد، لذا اقتصاد اولویت اول كشور است.
جهانگیری گفت: خوشبختانه در مقطع فعلی برای این اولویت راهبرد مشتركی به نام اقتصاد مقاومتی داریم كه مجموعه سیاست‌های آن را همه قبول دارند و هیچ كس در كشور نیست كه بگوید بندی از اقتصاد مقاومتی را قبول ندارم.
وی ادامه كه‌ اقتصاد ایران كه تولید ناخالص داخلی بیش از 1200 میلیارد دلار دارد، در میان بیست اقتصاد اول دنیا است و افزود: به طور مثال سند پتروشیمی در سال 94، 10 میلیارد دلار صادرات داشته كه حتما در سال 95 بیشتر می‌شود و افزود: دوستان ما تحت تاثیر برخی حرف ها قرار نگیرند و فكر نكنند اقتصاد مقاومتی برای انزوا و محدود كردن اقتصاد است، بلكه اقتصاد مقاومتی برای توسعه اقتصاد و تعامل اقتصاد با دنیا و جذب منابع خارجی است.
معاون اول رئیس جمهوری اظهار امیدواری كرد كه در برنامه ششم توسعه بتوانیم حجم قابل توجهی از منابع را به سمت پتروشیمی بیاوریم.
وی افزود: طبق اقدامات صورت گرفته، حدود 75 میلیارد دلار در بخش پتروشیمی طرح‌های در دست اجرا و جدید وجود دارد كه به یاری خدا پتروشیمی در آینده از نظر حجم صادرات و تولید به نقطه‌ای برسد كه بخش زیادی ازنیازهای خود و جهان را تامین كنیم.
دهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست با حضور دكتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، مهندس بیژن زنگنه وزیر نفت، مهندس محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و مهندس مرضیه شاهدائی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شركت ملی صنایع پتروشیمی به طور رسمی افتتاح شد.
در اینم آیین علاوه بر مقامات و مسئولان دولت، صنایع پتروشیمی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سفیران 25 كشور حاضر در دهمین نمایشگاه ایران پلاست حضور دارند.
در حاشیه برگزاری این گردهمایی بزرگ صنعت پتروشیمی و صنایع تكمیلی پتروشیمی ایران و منطقه خاورمیانه قرار است شركت نمایشگاه‌های بین‌المللی دوسلدورف همایش معرفی برترین نمایشگاه تخصصی صنایع لاستیك و پلاستیك جهان K 2016 را برگزار كند.
برای نخستین بار در طول برگزاری این نمایشگاه بین‌المللی، تعداد كشورهای حاضر در نمایشگاه ایران پلاست به عدد بی‌سابقه 25 كشور رسیده به طوری كه تاكنون شركت‌هایی از آلمان، اتریش، ایتالیا، فرانسه، انگلیس، اسپانیا، جمهوری چك، سوئیس، هلند، دانمارك، لهستان، روسیه، بلژیك، چین، كره جنوبی، تایوان، هند، سنگاپور، تركیه، امارات متحده عربی، عراق، بحرین، پاكستان، آفریقای جنوبی و استرالیا در این نمایشگاه حضور یافته‌اند.
در حال حاضر حدود 8 هزار متر مربع از فضای نمایشگاه به متقاضیان خارجی و حدود 17 هزار مترمربع به متقاضیان داخلی واگذار شده و در مجموع حدود 500 شركت خارجی و 400 شركت ایرانی در این گردهمایی حضور یافته اند.
این در حالی است كه در دهمین نمایشگاه ایران پلاست، حضور و بازدید 200 تاجر و بازرگان از كشورهای هند، پاكستان، افغانستان، تركمنستان، تاجیكستان، عراق، بنگلادش، سوریه، قزاقستان، چین، تركیه، سریلانكا، میانمار (برمه)، جمهوری آذربایجان، تونس، كنیا، بلاروس و امارات متحده عربی و ارمنستان قطعی شده است.
دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست از 25 تا 29 فروردین ماه 1395 (13 تا 17 آوریل 2016 میلادی) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا