گزارش روز؛

ریزش بازار علیرغم رشد قیمت های جهانی

ریزش بازار علیرغم رشد قیمت های جهانی

افزایش جو منفی بازار با افزایش حجم صف های فروش گروه خودرویی در حالی دنبال شد که اکثر گروه ها و نمادها دادوستدهای منفی را علیرغم رشد قیمت های جهانی تجربه کردند.

 

 

افزایش جو منفی بازار با افزایش حجم صف های فروش گروه خودرویی در حالی دنبال شد که اکثر گروه ها و نمادها دادوستدهای منفی را علیرغم رشد قیمت های جهانی تجربه کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، به نقل از کارگزاری آبان، نماد خاذین بعد از رشد بسیار چشمگیر بدون وقفه و علیرغم داشتن شرایط نامناسب بنیادی، بعد از شروعی مثبت، صف فروش شد اما در نهایت متعادل به کار خود پایان داد.

تلاش برای جمع آوری صف های فروش نمادهای خودرویی تا اواخر بازار همچنان ادامه داشت در این میان تلاش مذکور برای نمادهای خبهمن، خپارس، خودرو و خساپا تا حدودی موفق بود و پیش بینی می شود با گرفته شدن بخش اعظم زهر فروش، در هفته پیش رو گروه های خودرویی و جو بازار، حداقل متعادل تر دنبال شوند.

برنامه افزایش سرمایه پارس خودرو که پیش از این سایپا 110 درصد اعلام کرده بود به 237 درصد افزایش یافت. این تامین مالی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و برای خارج شدن شرکت از ماده 141 قانون تجارت، اصلاح ساختار مالی، بهبود نسبت مالکانه، امکان تامین سرمایه در گردش مورد نیاز برای افزایش تولید و به شرط تایید حسابرس و مجوز سازمان بورس انجام خواهد شد.

جابجایی بلوک حدود 400 میلیون سهمی بانک ملت در صفر تابلو، عرضه صف خرید نماد واتی و پایان منفی آن و سایر نمادهای گروه بانکی، سرمایه گذاری و بیمه ای همسو با کلیت منفی بازار را مشاهده کردیم. مؤسسه انگلیسی دارین آنالیتیک با معرفی 5 بانک بزرگ منطقه خلیج فارس اعلام کرد بانک ملی ایران با دارایی 51.706 میلیارد دلاری در این فهرست قرار گرفته است. مدیر عامل بیمه ایران ضمن ارزیابی مثبت از توافقات هسته ای بین ایران و کشورهای 1+5 گفت: به زودی تحولی عظیم در سرمایه گذاری خارجی و به تبع آن در صنعت بیمه اتفاق خواهد افتاد.

ادامه رشد قیمت های جهانی نفت سبب افزایش تقاضا و شروع مثبت گروه پالایشگاهی شد تا جایی که نمادهای شراز و ونفت با صف خرید به کار خود پایان دادند اما گروه پتروشیمی اکثرا منفی دنبال شدند. طرح افزایش ۳ میلیون لیتری تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس تا ۳ ماه آینده به بهره برداری می رسد. مدیرعامل پالایشگاه نفت بندرعباس با اشاره به پیشرفت ۹۶ درصدی این طرح گفت: هدف از اجرای این طرح افزایش تولید بنزین، ارتقاء کیفیت بنزین و نفت گاز و افزایش کمیت تولید بنزین است. هاشم نامور افزود: با اجرای این طرح ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه روزانه به ۱۲ میلیون لیتر می رسد. وی گفت: طرح های پالایشی بدون شک با هدف سودآوری پالایشگاه و ارزآوری برای کشور اجرا می شوند و به همین منظور به دنبال بازاریابی و شناخت بازار دنیا برای صادرات فرآورده های تولیدی این پالایشگاه خواهیم بود.

علیرغم رشد قیمت های جهانی فلزات پایه در بازارهای بین المللی اکثرا نمادهای گروه فلزی همچون ذوب منفی به کار خود پایان دادند از معدود نمادهای مثبت گروه به نماد فلوله می توان اشاره کرد اما گروه معدنی معاملاتی مناسب تری را تجربه کردند. معاون مالی شرکت ملی صنایع مس ایران اعلام کرد این شرکت تا سال 2018 ظرفیت فعلی تولید کاتد را از رقم حدود 200 هزار تن به 400 هزار تن افزایش می‌دهد و تقاهم‌ نامه‌های سرمایه‌گذاری با شرکت‌های آلمانی و چینی در صنایع مس و آلومینیوم نیز به امضا رسیده است. دوشنبه هفته جاری به دلیل افزایش تقاضا برای ورق فولاد مبارکه در بورس کالا قیمت انواع ورق با افزایش روبرو شد بطوریکه تقاضا برای ورق b فولاد مبارکه چهار برابر عرضه بود که این موضوع به افزایش قیمت این کالا نسبت به هفته های گذشته شد. عرضه محدود و تقاضای ورق در بورس نگرانی هایی را برای مصرف کنندگان این کالا ایجاد کرده است این موضوع در شرایطی اتفاق افتاده است که دولت برای حمایت از داخل تعرفه واردات ورق را 500 برابر افزایش داده است.

بجز نمادهای فجام، تکنو، تپمپی و بکام که مثبت بودند سایر نمادهای گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی اکثرا منفی دنبال شدند. شرکت لامیران به دلیل کاهش حاشیه سود ناخالص با کاهش 16 درصدی سود نسبت به پیش بینی قبلی، مبلغ 425  ریال پیش بینی سود برای سال 95 اعلام کرد و متوقف شد. تفاهم‌نامۀ همکاری مشترک میان دو شرکت “مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا (پارس)” و شرکت “الین موتورن” به امضای معاون برنامه‌ریزی و کنترل راهبردی گروه مپنا و مدیرعامل این شرکت اتریشی رسید. در پایان معاملات نماد شرکت صنایع آذر آب جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره متوقف شد.

تنها نمادهای سخزر، ثپردیس، وآذر و سشرق در گروه های ساختمانی، سیمانی و کاشی و سرامیک مثبت بودند و سایر هم گروهی ها منفی به کار خود پایان دادند.

شرکت کشاورزی و دامپروری مگسال طی گزارش 12 ماهه منتهی به 29 اسفند 94  با پوشش 92 درصدی سود خالص مبلغ 2,354 ریال سود به ازای هر سهم اعلام کرد. در پایان معاملات نماد شرکت مارگارین جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورتهای مالی متوقف شد. نماد چکارن با افت حدود 14.5 درصدی به گردونه معاملات بازگشت.

در پایان معاملات امروز شاخص کل متاثر از معاملات اکثر گروه ها بخصوص نمادهای خساپا، خودرو و کگل با افت (530.16) واحدی به ارتفاع 79,580واحدی رسید که در این میان جابجایی بلوک و معاملات دوطرفه نمادهای همراه، حکشتی، فملی، وغدیر و شبندر بیشترین تاثیر مثبت را ایجاد کردند و از افت چشمگیر شاخص جلوگیری کردند.

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری آبان است اما این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش را بر عهده نخواهد گرفت. 

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا