گزارش روز؛

رشد قیمت های جهانی فلزات پایه دلیل اقبال گروه های معدنی و فلزی

رشد قیمت های جهانی فلزات پایه دلیل اقبال گروه های معدنی و فلزی

گروه فلزی و معدنی تحت تاثیر اخبار منتشر شده همکاری با ایتالیا و رشد قیمت های جهانی با اقبال مناسبی مواجه بودند و اکثرا دادوستدهای مثبت و پرتقاضایی را تجربه کردند.

 

بازار در اکثر گرو ها به خصوص گروه های بانکی و خودرویی با فشار فروش و منفی دنبال شد. گروه خودرویی نیز با صف فروش به کار خود پایان دادند امری که شرایط برگشت و صعود گروه را دشوار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری آبان، نماد شرکت تولید محور خودرو مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی بود و رشد حدود 15.5 درصدی بدون تعادل را تجربه کرد. علیرغم معاملات منفی سایر هم گروهی ها نماد حریل صف خرید شد و گروه فلزی و معدنی تحت تاثیر رشد قیمت های جهانی فلزات پایه با اقبال بالایی مواجه بودند.

 با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی اصلاحی قانون مالیات‌ها توسط هیات وزیران و طبق ماده 10 آن ، افزایش سرمایه شرکتها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها مشمول 25 درصد مالیات بوده که به دلیل به صرفه نبودن، این روش در عمل غیر ممکن شد.

 مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از امضای قرارداد با شرکت حمل و نقل دولتی قزاقستان برای تاسیس یک شرکت کشتیرانی مشترک خبر داد همچنین مقرر شد این شرکت مشترک در منطقه ویژه اقتصادی بندر انزلی فعال شود.

در گروه سرمایه گذاری نمادهای وبیمه، واتی، ونیرو و وسپه مثبت و پرتقاضا و سایر هم گروهی ها اکثرا منفی دنبال شدند همچنین با توجه به عرضه صف خرید نماد تجار بعد از رشد چشمگیر روزهای اخیر فرصت مناسبی برای شناسایی سود سهامداران کوتاه مدتی و میان مدتی فراهم شد. پست‌بانک‌ایران اعلام کرد روابط کارگزاری این بانک‌ با استفاده از سیستم سوئیفت(SWIFT) با هالک انک ترکیه برقرار و حساب بانکی به ارزهای لیر و یورو نزد بانک مذکور فعال شد اما همسو با جو منفی بازار و گروه بانکی، معاملاتی منفی را تحربه کرد.

گروه های پتروشیمی و پالایشگاهی علیرغم رشد قیمت های جهانی نفت و فرآورهای مشتقه، همچنان کم فروغ و منفی دنبال شدند در این میان معدود نمادهای شکلر، شراز و شبندر از اقبال بیشتری برخوردار بودند. قرار گیری نفت در کانال 50 دلار، میتواند گروه های مذکور را با افزایش تقاضا و رشدی مناسب همراه سازد.

گروه فلزی و معدنی تحت تاثیر اخبار منتشر شده همکاری با ایتالیا و رشد قیمت های جهانی با اقبال مناسبی مواجه بودند و اکثرا دادوستدهای مثبت و پرتقاضایی را تجربه کردند. عرضه های مکرر حقوقی در نماد ومعادن، دادوستدهای پرحجم حدود 58 میلیون سهمی در درصدهای مثبت برای آن ایجاد کرد.
 
تاسیس شرکت مشترک میان سازمان ایمیدرو و شرکت دانیلی
(DANIELI) در ایران که 60 درصد سهام مربوط به طرف ایتالیایی و 40 درصد مربوط به ایمیدرو است، در سفر سال گذشته به کشور ایتالیا تفاهم شد. تفاهم همکاری با شرکت های ایتالیایی دانیلی و فاتا برای اجرای طرح های زنجیره آلومینیوم تا مرحله شمش با ظرفیت 350هزار تن و صنایع جانبی آن شامل بیلیت، سیم و کابل، فویل، ورق قوطی و ورق آلومینیومی خودرو در مجموع مبلغ 1.73 میلیارد یورو و به همراه ساخت نیروگاه برق 900 مگاواتی از دیگر برنامه های تهران و رم در حوزه عملکردی ایمیدرو است برخی فاینانس ها تفاهم شده با شرکت اس.ام.اس اینسه (SMS INNSE) و فولادمبارکه برای توسعه فولاد هرمزگان صورت گرفته که از پوشش بیمه ساچه ایتالیا برخوردار است. همچنین توسعه نورد گرم فولادمبارکه، ریخته گری و نورد فولاد سپید دشت (چهارمحال وبختیاری) و توسعه فولاد هرمزگان به همراه طرح تولید لوله های فولادی بدون درز به ارزش یک میلیارد یورو پیش بینی شده است. در میان بهبود تقاضای فصلی در چین، در معاملات روز دوشنبه قیمت میلگرد شانگهای با رشدی 5 درصدی به بالاترین سطح 10 ماه اخیر خود رسید.

در گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی با جهش نماد رمپنا و صف خرید نمادهای بکام، تکنو، تپمپی، بشهاب و نیرو مواجه شدیم سایر هم گروهی ها اکثرا متعادل به کار خود پایان دادند.

در گروه های ساختمانی، سیمانی و کاشی و سرامیک، نماد سشرق با افت حدود 8 درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت و نمادهای سخزر و وآذر همچنان صف خرید بودند سایر هم گروهی ها منفی به کار خود پایان دادند. شرکت سیمان دورود به علت کاهش 44 درصدی خالص هزینه های عملیاتی، افزایش 38 درصدی درآمد های غیر عملیاتی و افزایش 28 درصدی فروش با کاهش زیان 86 درصدی نسبت به پیش بینی سال قبل مواجه شد و مبلغ (26) ریال زیان برای سال 95 پیش بینی کرد.

با گسترش جو منفی بازار، گروه بتا منفی قندی مجددا با افزایش تقاضا و معاملات مثبتی مواجه شدند. شرکت قشکر به علت کاهش بهای فروش شکر سفید در 6ماهه اول نسبت به قیمت مصوب، کاهش شدید بهای فروش ملاس و تفاله، کاهش دستمزد تصفیه شکرخام به علت شرایط خاص با افزایش (62) ریال زیان نسبت به پیش بینی سه ماهه مواجه شد و مبلغ(122) ریال زیان برای سال 95 اعلام کرد.

نماد شرکت کارت اعتباری ایران کیش با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف شد و نماد نساجی بروجرد پس از به حد نصاب نرسیدن مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده با محدودیت نوسان قیمت و صف فروش مورد بازگشایی قرار گرفت. نماد غپینو با رشد حدود 5 درصدی دنبال شد و سایر هم گروهی ها اکثرا منفی بودند در این میان نمادهای مجموعه پگاه با توجه به شناسایی بازار هدف روسیه و تحویل دومین محموله صادراتی لبنیات از چشم انداز مناسبی برخوردار بودند.

در پایان معاملات امروز شاخص کل متاثر از معاملات منفی گروه های خودرویی و بانکی، بخصوص نمادهای خودرو، خساپا و وبملت با افت (153.06) واحدی به ارتفاع 80,109 واحدی رسید که در این میان نمادهای رمپنا، فارس و همراه بیشترین تاثیر مثبت را ایجاد کردند و از ریزش شدید شاخص جلوگیری کردند.

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری آبان است اما این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش را بر عهده نخواهد گرفت. 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا