تجارت خارجی ایران در بخش آلومینیوم

تجارت خارجی ایران در بخش آلومینیوم

به نظر میرسد این حجم بالای واردات آن هم از کشورهای چین و حوزه خلیج فارس همزمان با تعطیلی صنایع پایین دستی آلومینیوم کشور چندان با سیاستهای اقتصاد مقاومتی همراستا نباشد.

 

به گزارش نرخ باکس و به نقل از واحد برنامه ریزی ایمیدرو، شرکت ALCOA بزرگترین شرکت آلومینیوم آمریکا عملکرد 3 ماه اول 2016 را منتشر خواهد کرد و همه به دنبال عملکرد این شرکت بعنوان اولین سیگنال از عملکرد بخش معدن و صنایع معدنی هستند. آلکوا روزگاری بزرگترین تولیدکننده شمش آلومینیوم دنیا بود، اما امروز بیشتر از آلومینیوم، قطعات هواپیما و خودرو میفروشد و تولید شمش را به چین باخته است.
جهت اطلاع، تجارت خارجی سال 94 ایران در زنجیره آلومینیوم حدود 558 میلیون دلار بوده که 214 میلیون دلار آن صادرات (84 درصد آن شمش آلومینیوم) و 344 میلیون دلار آن واردات بوده و سهم چین از واردات 40 درصد (138 میلیون دلار) بوده است!
آلومینیوم محصولی انرژی بر است و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس (GCC) حدود 20 میلیارد دلار بروی آلومینیوم سرمایه گذاری کرده اند و انرژی خود را از گاز قطر (مخزن مشترک با ایران - پارس جنوبی) تامین میکنند. امارات در سال 94 حدود 53 میلیون دلار آلومینیوم و محصول مرتبط به ایران صادر کرده است (50 درصد شمش آلومینیوم)
به نظر میرسد این حجم بالای واردات آن هم از کشورهای چین و حوزه خلیج فارس همزمان با تعطیلی صنایع پایین دستی آلومینیوم کشور چندان با سیاستهای اقتصاد مقاومتی همراستا نباشد. دو تصویر زیر عملکرد سال 94 زنجیره آلومینیوم را نشان می دهد.

 واردات زنجیره آلومینیوم و صنایع پایین دستی سال 94

صادرات زنجیره آلومینیوم و صنایع پایین دستی در سال 94

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا