معاون وزیر صنعت،معدن وتجارت:

ایران و قزاقستان تا ظرفیت سالیانه یك میلیارد دلار قابلیت تجارت دارند

ایران و قزاقستان تا ظرفیت سالیانه یك میلیارد دلار قابلیت تجارت دارند

تهران- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس كل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ارزش همكاری های تجاری ایران و قزاقستان تا سطح سالیانه یك میلیارد دلار قابلیت وجود دارد و این امر نیازمند تامین زیرساخت های حقوقی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ولی الله افخمی امروز (یكشنبه) در جلسه شورای بازرگانی قزاقستان و ایران در هتل پارسیان آزادی اظهار داشت: روابط بسیار خوب سیاسی دو كشور ، حمایت از مواضع و دیدگاه های یكدیگر، برگزاری مطلوب كمیسیون های مشترك اقتصادی در تهران و آستانه و سفرهای مسئولان عالی رتبه دو طرف، مقدمات روابط مستحكم ایران و قزاقستان را فراهم ساخته است.
به گفته این مقام مسئول، ظرفیت و قابلیت لازم برای ارتقای حجم روابط اقتصادی و تجاری ایران و قزاقستان تا یك سقف میلیارد دلار در سال وجود دارد.
وی تصریح كرد: تحقق این مهم مستلزم فراهم سازی زیرساخت های حقوقی از جمله امضای تفاهم نامه های نقشه راه صنعت و كشاورزی دو كشور، حل مشكلات فراروی نظام بانكی آنها و ایجاد شعب بانكی مختلف در دو كشور است.
افخمی ابراز امیدواری كرد : امضای موافقت نامه تجارت ترجیحی بین دو كشور در آینده نزدیك منجر به كاهش سطح تعرفه ها در ایران و قزاقستان شود.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از توانمندی های فراوانی در تولید محصولات صنعتی، نفت، گاز و پتروشیمی، مصالح ساختمانی، اكتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی، داروسازی، صنایع دستی، مواد غذایی و كشاورزی، تجهیزات نیروگاهی، برق، فناوری اطلاعات، خودروسازی و همچنین نانوفناوری، علوم هوافضا و پزشكی برخوردار است و صنعت گردشگری نیز پیشرفت قابل توجهی دارد.
رئیس كل سازمان توسعه تجارت ایران یادآور شد: شركت های خدمات فنی و مهندسی ایران در زمینه ساخت مجموعه های تجاری، راه و ساختمان، سد، نیروگاه، جاده، پل، واحد های پالایشگاهی و غیره قابلیت بالایی دارند و در همه این زمینه ها، آماده همكاری با دولت و فعالان اقتصادی قزاقستان است.
به گفته وی، اینك وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران 330 اولویت خود را در بخش های صنایع و معادن اعلام كرده و در بخش زیرساختی نیز آماده استقبال از شركت های قزاقستانی است.
این مقام مسئول خاطرنشان ساخت : ایجاد تسهیلاتی در اعطای روادید به فعالان اقتصادی و بازرگانان دو كشور می تواند زمینه توسعه همكاری ها و افزایش حجم مبادلات تجاری بین ایران و قزاقستان را بیش از پیش فراهم سازد.
بخش های دولتی و خصوصی ایران و قزاقستان در این نشست افزون بر 44 یادداشت تفاهم و همكاری را امضاء كردند.
سفیران ایران و قزاقستان و مدیر صندوق سرمایه گذاری قزاقستان نیز در این مراسم حاضر بودند.
براساس آمار منتشره توسط گمرك جمهوری اسلامی ایران، میزان مبادلات تجاری دو كشور در سال 1393 معادل 354 میلیون دلار بود كه میزان صادرات و واردات جمهوری اسلامی ایران بر پایه آمار گمرك به ترتیب 187 و 167 میلیون دلار ثبت شده بود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا