گزارش روز؛

سال خوب بورس با آغاز حرکت منطقی بازار

سال خوب بورس با آغاز حرکت منطقی بازار

بازار امروز را در شرایطی آغاز کردیم که روز چهارشنبه شاهد روان شدن معاملات در بسیاری از نمادهای بازار بودیم. به نظر می رسدکه با توجه با فروکش کردن هیجانات سرمایه گذاران وکاهش خبرهای جنجالی شاهد شروع حرکت منطقی بازار باشیم. اکثر کارشناسان درباره اینکه سال جاری وآینده سالی خوب برای بازار سرمایه باشد شکی ندارند.

 

بازار امروز را در شرایطی آغاز کردیم که روز چهارشنبه شاهد روان شدن معاملات در بسیاری از نمادهای بازار بودیم. به نظر می رسدکه با توجه با فروکش کردن هیجانات سرمایه گذاران وکاهش خبرهای جنجالی شاهد شروع حرکت منطقی بازار باشیم. اکثر کارشناسان درباره اینکه سال جاری وآینده سالی خوب برای بازار سرمایه باشد شکی ندارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری مهرآفرین، بازدید روز پنجشنبه فعالان بازار سرمایه از گروه سایپا را می توان اصلی ترین دلیل اقبال مجدد بازار به این گروه دانست همچنین اخبار مثبت مدیران این صنعت از نهایی شدن قرار دادهای صنعت خودروسازی با خودرو سازان مطرح دنیا بار دیگر باعث شد تا گروه خودرو به عنوان لیدر نقش خود را ایفا کند. این درشرایطی رقم خورد که گروه سیمانی با توجه به شایعاتی که ناشی از افزایش قیمت طی هفته گذشته شاهد صف های خرید سنگین بود با فشار فروش فراوانی روبرو شدند و معاملات سراسر منفی را پشت سر گذاشتند.

در گروه خودرویی‌ها پس از جلسه ی روز پنجشنبه مدیران سایپا با فعالان بازار سرمایه و مورد تایید قرار گرفتن اخبار و حواشی که در بازار منتشر شده بود، بار دیگر شاهد معاملات مثبت روی نماد های این گروه به رهبری خساپا بودیم. صف سنگین سایپا تا انتهای بازار پابرجا ماند و در نهایت 13 میلیون سهم جابجا شد. درنماد خودرو به دلیل قابل معامله شدن سهام ناشی از افزایش سرمایه عرضه ها همچنان زیاد بود. نماد های خزامیا، خکاوه نیز کار خود را با صف خرید به پایان رساندند. بیشترین ارزش معاملات امروز این گروه مربوط به نماد های خودرو، خپارس و ورنا بود.

درگروه سیمانی هفته ی گذشته شاهد اقبال بازار به این گروه بودیم و اکثر نمادها رشد قابل توجهی داشتند. با شروع معاملات روز جاری و برخورد اکثر نمادها به نقاط مقاومت تکنیکالی و کم شدن تقاضا، این گروه سراسر منفی شد. نمادهای سیلام، سکرما، سخوز، سکارون و ... با در صدهای منفی کامل بسته شدند. بیشترین ارزش معاملات مربوط به سیمان فارس و خوزستان بود.

در گروه رایانه هفته گذشته در این گروه نیز شاهد معاملات پرحجم و مثبت بودیم. رکیش در یک شفاف سازی نسبت به شایعات سهم واکنش نشان داد و تاثیر قابل توجهی بر سود هر سهم خود متصور نبود. معاملات منفی امروز سهم ناشی از همین خبر بود. نماد مداران هم که رشد خوبی داشت امروز به صورت متعادل معامله شد. از نکات قابل توجه معاملات امروز این گروه به صف خرید رسیدن نماد مفاخر بود.

در گروه خدمات فنی مهندسی رتکو معاملات کم حجمی داشت و منفی معامله شد. گروه مپنا نیز متعادل بود و در نهایت پس از معامله دو و نیم میلیون سهم با قیمت پایانی 936 تومان به استقبال معاملات فردا خواهد رفت.

در گروه لیزینگ تنها نمادی که با صف خرید کار خود را به پایان رساند نماد ولساپا بود این در حالی شکل گرفت که نماد های این گروه بطور کلی متعادل معامله شدند و نماد های ولساپا، ولبهمن، ولغدر، ولصنم، با افزایش قیمت و معاملات مثبت و همچنین نماد های ولیز و وایران با کاهش قیمت بکار خود پایان دادند.

در گروه بانک ها و موسسات اعتباری امروز دو نماد وپارس و وپست با افزایش تقاضا روبرو شده به طوری که تا قبل از پایان ساعات معاملات با صف خرید نیز روبرو بودند در این گروه با توجه به اخباری مبنی بر برقراری ارتباط بین بانکی بین بانک های کشور بلژیک و آلمان با بانک های ایرانی شاهد معاملاتی متعادل و مثبت بودیم به طوریکه بجز نماد های مذکور نماد های حکمت، وکار و وتجارت با معاملات مثبت و نماد های وکوثر، ونوین، دی، وخاور، وسینا و وبصادر با کاهش قیمت بکار خود پایان دادند.

درگروه شیمیایی که علی رغم افزایش قیمت نفت معاملات مثبتی را پشت سر گذاشتند و نمادهای شدوص، شکلر، شپارس، شفارس، وپترو، شکربن، شپاکسا، کرماشا و ساینا معاملات مثبت و نمادهای شسینا، پاکشو، شپترو،  شپدیس، جم، پارسان و تاپیکو با کاهش قیمت متوقف شدند.

در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر با توجه به خبری که دبیر انجمن صنایع لبنی درباره احتمال افزایش نرخ محصولات لبنی تا پایان فروردین ماه در این گروه شاهد رشد قیمتی و معاملات مثبت بودیم به طوری که در این گروه نماد غالبر با حدود 5 میلیون معامله در پایان با حدود 2 میلیون صف خرید بکار خود پایان داد. همچنین نماد های غشهد، غگل، غشصفها، غاذر، غشان، غدشت، غگرجی و غشاذر با افزایش قیمت بکار خود پایان دادند در حالی که نماد غمهرا،غسالم،غفارس،غمینوو غچین با کاهش قیمت متوقف شدند.

در گروه فلزات اساسی که اکثر نماد های این گروه بصورت منفی مورد معامله قرار گرفت نمادهای فسپا، فرآور، فخاس، فولایح، فسرب، فملی، فولای، فولاژ و کیمیا بیشترین تاثیر منفی در شاخص این گروه را داشتند و همچنین نماد های فنوال، فلوله، فپنتا، فمراد، هرمز، ذوب و فباهنر سعی در عدم کاهش شاخص این گروه کردند.

گروه فرآورده های نفتی که نسبت به معاملات روز های گذشته این گروه با تقاضای خرید بیشتری روبرو شده بودند نماد های شپاس، شنفت، شبندر، ونفت و شبهرن با بیشترین افزایش قیمت و همچنین نمادهای شراز، شتران، شسپا، شپنا، شرانل و شاوان با کاهش قیمت سعی در کاهش شاخص قیمتی این گروه داشتند. همچنین در این گروه نماد شبریزکه در جدیدترین گزارش خود زیان هر سهم منتهی به 30 آذر 94  شرکت را مبلغ ۳۵۷ ریال اعلام کرده ، در حالی که نسبت به گزارش قبلی با کاهش ۲۹۰ درصدی همراه بوده است،  در قیمت ۵۸۴ تومان با افت ۲ درصدی بازگشایی شد. و حتی در محدوده 6 درصد منفی بکار خود پایان داد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز ، با ۹۸ واحد افت در رقم ۸۰ هزار و ۶۵۴ واحدی متوقف شد . بیش از ۴۱% از نمادهای بورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات بورس به استثنای معاملات بلوکی به ۹۸۸ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۲۸۴.۲ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۳۴۸ هزار میلیارد تومان رسید .

شاخص کل فرابورس نیز در پایان معاملات امروز ، با ۴ واحد رشد در رقم ۸۱۱ واحدی جای گرفت . بیش از ۴۷% از نمادهای فرابورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات فرابورس به استثنای معاملات بلوکی به ۲۰۷ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۶۳.۲ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۵۹ هزار میلیارد تومان رسید.

در پایان معاملات روز جاری، سه صنعت خودرو و قطعات ساخت ، سرمایه گذاریها و بانک ها و موسسات اعتباری به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند . بیشترین اثر منفی بر افت شاخص نیز توسط نمادهای فملی، پارسان، اخابر ، وغدیر رقم خورد.

 

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری مهرآفرین است اما این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش را بر عهده نخواهد گرفت.

 

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا