مسیر معکوس دلار و سکه

مسیر معکوس دلار و سکه

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.



بازار سهام

رمزگشایی از اختلاف «کل» با «هم‌وزن»
شاخص کل بورس تهران با افت هفتگی 9/ 0 درصدی مواجه شد. در این میان، شاخص کل هم وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها)‌ با رشد 5/ 1 درصدی معاملات هفته گذشته بورس را به پایان رساند. رشد نمادهای کوچک‌تر در شرایط برآیند منفی نمادهای شاخص‌ساز (نمادهای بزرگی که اثر بیشتری را بر شاخص کل خواهند داشت)، اختلاف شاخص کل با هم‌وزن را رقم زدند. در این خصوص، 57 نماد در هفته گذشته رشد بیش از 7 درصدی را تجربه کرده‌اند. در حالی که این نمادها که در مجموع تنها 2/ 4 درصد از ارزش کل بازار را در اختیار دارند،  با میانگین رشد 13 درصدی مواجه شدند. بر این اساس همان‌طور که در روزهای گذشته نیز اشاره شد در شرایطی که بزرگان بورس با ثبات نسبی و حتی اصلاح قیمت‌ها مواجه هستند به منظور کسب سودهای حداکثری حرکت نقدینگی را به سوی نمادهای کوچک‌تر شاهد بودیم. 

بازار ارز

تقلای دلار زیر 3500 تومان
هر دلار آمریکا با افت هفتگی 85/ 0‌درصدی همراه شد. توقف دلار زیر سطح 3500 تومانی از ابتدای هفته گذشته، معامله‌گران را به سمت فروش سوق داد و دلار روز پنج‌شنبه کانال 3470 تومانی را نیز لمس کرد. انتظارات برای افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها با عبور نرخ دلار از سطح 3500 تومانی احتیاط را در معامله‌گران تقویت کرده است. همچنین تاکید مسوولان بر یکسان‌سازی نرخ ارز نیز با توجه به اختلاف 450 تومانی نرخ ارز مبادله‌ای و آزاد، رشد شدید نرخ دلار را دور از انتظار می‌کند. بنابراین فضای روانی ناشی از انتظارات مقاومت سطح مزبور را تشدید کرده است. با این وجود، همچنان عوامل بنیادین از نرخ دلار حمایت می‌کنند. عدم افت ارزش ریال با تقویت ارزش دلار در سطح بین‌المللی در ماه‌های اخیر، عامل حمایت از نرخ دلار است. نرخ تورم نیز عامل کاهش ارزش ریال است.

بازار سکه

غلبه اونس بر دلار
هفته گذشته، هر سکه طرح جدید با رشد 8/ 0 درصدی همراه شد. در واقع رشد 5/ 1 درصدی اونس طلا بر کاهش 85/ 0 درصدی دلار غلبه کرد و سکه را با خود همراه کرد. پس از رشد قیمت سکه طی چند ماه اخیر انتظار معامله‌گران نسبت به این بازار تغییر کرده است. عاملی که حباب مثبت (بالاتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را در بازار سکه حفظ کرده است. با این حال، دلار همچنان زیر سطح مقاومت 3500 تومانی نوسان می‌کند و عرضه‌های سنگین صرافی بانک‌ها در این قیمت‌ها، مانعی جدی در برابر رشد نرخ ارز خواهد بود. طلای جهانی اما همچنان از ضعف اقتصاد جهانی و برخی مسائل ژئوپلیتیک نفع می‌برد که می‌تواند از سکه حمایت کند. هرچند برخی کارشناسان، بخش مهمی از رشد اونس ناشی از عوامل یادشده را در بازار پیش‌خورشده ارزیابی می‌کنند.

بازار طلای جهانی

فشار میان‌مدت بر اونس
دیروز ساعت 16، هر اونس طلای جهانی به قیمت 1234 دلار معامله ‌شد. تقویت ریسک پذیری میان معامله‌گران روز جمعه روند صعودی طلا را متوقف کرد. رشد بازارهای سهام روز جمعه و رشد اندک نرخ دلار عامل فشار بر اونس شد. اونس طلای جهانی روز پنج‌شنبه با افت شاخص دلار، همچنین تقویت تقاضای محافظه‌کارانه با افت بازارهای سهام، رشد 5/ 1 درصدی را ثبت کرد. صورت‌جلسه نشست پیشین فدرال رزرو و اظهارات نمایندگان این نهاد بر احتیاط آنها برای افزایش نرخ بهره با توجه به ریسک ناشی از چشم انداز ضعیف اقتصاد جهانی اشاره داشت. همچنین احتمال افزایش نرخ بهره در نشست 26 و 27 آوریل را ضعیف نشان داد؛ اما همچنان احتمال 2 بار افزایش نرخ بهره عامل فشار بر اونس در میان‌مدت است. همچنین کاهش تقاضای فیزیکی طلا در ماه‌های اخیر نیز عامل دیگر فشار بر اونس است. 

بازار اوراق مسکن

رشد اندک با فشار نرخ سود
اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با رشد هفتگی 3/ 0 درصدی به قیمت 78 هزار و 365 تومان معامله شدند. رشد تقاضای اوراق با افزایش سقف وام عامل حمایت از «تسه»ها است. اما انتظارات برای کاهش نرخ سود وام، رشد این اوراق را محدود کرده است. پیش‌تر افزایش سقف وام تا 100 میلیون تومان برای زوج‌های خانه اولی تصویب شد. این وام به اوراق جدید تعلق می‌گیرد؛ اما امکان ترکیب آن با اوراق پیشین عامل حمایت از «تسه»ها است. اما کاهش نرخ سود اسمی انتظارات برای کاهش نرخ سود واقعی را تقویت کرده است. در شرایط کنونی نرخ سود وام در سطح 22 درصد تثبیت شده است. مسوولان با توجه به رکود 3 ساله مسکن، بر تقویت سمت تقاضا تاکید دارند. بنابراین اقدامات در راستای طولانی کردن زمان بازپرداخت وام و کاهش نرخ سود برخی متقاضیان را در حالت انتظار قرار داده است. 

بازار نفت

ابهام در پایداری رشد نفت
به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 5/ 38 دلار معامله ‌شد. چشم‌انداز رشد تقاضا با آمارهای مناسب اقتصادی آلمان و آمریکا از نفت حمایت کرد. طبق گزارش EIA (اداره اطلاعات انرژی) ذخیره نفت تجاری آمریکا برای اولین بار در 2 ماه اخیر با افت 9/ 4 میلیون بشکه‌ای همراه شد. اما همچنان سطح موجودی نفت این کشور در بالاترین میزان در 8 دهه گذشته قرار دارد. بنابراین تداوم نگرانی‌ها نسبت به مازاد عرضه، در کنار افزایش تولیدات عراق، ایران و عربستان تردیدهایی برای پایداری رشد را به وجود آورده است. موسسه گلدمن ساکس توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی را دور از انتظار می‌داند. اما این موسسه اعلام کرد قیمت‌های کنونی کاهش تولیدات شیل را رقم زده است؛ بنابراین این موسسه با چشم‌انداز تداوم کاهش تولیدات شیل، قیمت نفت در سال 2017 را 55 تا 60 دلار تخمین زد.


بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا