ماین نیوز گزارش می‌دهد:

پشت پرده استعفای وزیر معادن و نفت افغانستان

پشت پرده استعفای وزیر معادن و نفت افغانستان

گروه معادن - دیروز در حالی خبر استعفای وزیر معادن و نفت افغانستان تائید شد که به نظر می‌رسد از هم‌اکنون کمپین انتخاب وزیر جدید معادن و نفت این کشور آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، داود شاه صبا برای مقامات و فعالان حوزه معدن ایران نام ناشناخته‌ای نیست. آقای شاه صبا اواخر مهر ماه سال قبل در اولین اجلاس سرمایه‌گذاری و تجارت بخش معادن و نفت حوزه ایران و افغانستان که در تهران برگزار شد، حضور یافته و سخنرانی کرد. او همچنین طی دوران وزارت خود روابط نزدیکی با همتایان ایرانی‌اش داشت و چندین بار نیز با مهدی کرباسیان در تهران و کابل دیدار و مذاکره کرد. این روابط حتی به حدی مناسب شد که طبق اعلام رئیس هیات عامل ایمیدرو توافقاتی نیز بر سر همکاری مشترک بین دو کشور در زمینه فعالیت در منطقه سنگان و صنعت فولاد نیز صورت گرفت.

با این وجود چندی پیش خبر استعفای آقای شاه صبا از وزارت معادن و نفت افغانستان به  صورت غیررسمی اعلام شد و البته دیروز این خبر به صورت رسمی تائید شد. براین اساس محی‌الدین نوری سخنگوی وزارت معادن و نفت افغانستان در صفحه فیسبوک خود نوشت: "داود شاه صبا وزیر معادن و نفت افغانستان با ارسال نامه‌ای به دفتر ریاست جمهوری، استعفای خود را به اشرف غنی رییس جمهور افغانستان تقدیم کرده است. اگرچه او اشاره‌ای به علت استعفای داود شاه صبا نکرد." با این وجود براساس گفته‌های تایید نشده علت استعفای وزیر معادن و نفت دخالت های بیش از حد افراد و مقامات دولتی در فعالیت‌های این وزارتخانه بوده است.

بخش معدن یکی از چالش برانگیزترین حوزه‌های اقتصادی در افغانستان است که همواره محل سوالات و ابهامات زیادی بوده است. گفته می‌شود طالبان و جنگ‌سالاران این کشور از محل فروش مواد معدنی گرانبها هزینه فعالیت‌های نظامی خود را تامین می‌کنند. مشابه اقدامی که گروه‌های شورشی در قاره آفریقا برای تامین هزینه فعالیت‌های نظامی خود انجام می‌دهند.

در همین حال یک فعال معدنی در افغانستان که خواست نامش اعلام نشود، در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز گفت: کمپین انتخاب وزیر جدید معادن و نفت افغانستان آغاز شده است.

او با اشاره به اینکه ما نیز موضوع استعفای وزیر معادن و نفت افغانستان را از رسانه‌ها شنیدیم، توضیح داد: ظاهرا آقای شاه صبا خیلی سختگیر بودند و می‌خواستند کاملا قانونمند کار کنند و باید اذعان کرد که در افغانستان با این روش نمی‌شود کار کرد؛ بنابراین به نظر می‌رسد آقای اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان خودشان پیشنهاد استعفا را به آقای شاه صبا داده‌اند تا ایشان هرچه زودتر کنار برود.

وی افزود: حالا همه دست‌اندرکاران معدن در افغانستان کمپین انتخاب وزیر جدید را به راه انداخته‌اند تا گزینه موردنظرشان معرفی شود.

این فعال معدنی در افغانستان افزود: من فکر می‌کنم هر وزیری هم که روی کار بیاید تا قانون تجارت معدن و حمایت از سرمایه‌گذاری وضع و شفاف نشود، وضعیت معدن در افغانستان ساماندهی نخواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه آقای دکتر داود شاه صبا دارای مدرک دکترای زمین شناسی هستند، گفت: ایشان نیاز به زمان بیشتری داشتند که بتوانند اهداف خود را برنامه‌ریزی و اجرایی کنند که متاسفانه این فرصت از ایشان گرفته شد.
گزارش از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا