مخالفت نمایندگان مجلس با خروج پتروشیمی ها از بورس کالا:

بازار غیررسمی محصولات پتروشیمی تقویت نشود

بازار غیررسمی محصولات پتروشیمی تقویت نشود

اگر قرار است دخالت یا برنامه ای برای بهبود صنعت پتروشیمی از سوی وزارت صنعت اتخاذ شود، بهتر است در بورس کالا صورت گیرد تا روند بهبود نیز به صورت شفاف قابل رویت باشد. در غیر این صورت نبود شفافیت در بازار غیر رسمی خود مشکلات را دوچندان می کند.

 

 

مسیر صحیح کشف قیمت محصولات به خصوص کالاهای مهمی همچون پتروشیمی به بازار غیر رسمی و بدون نظارت ختم نمی شود بلکه باید کالاها در بازاری شفاف و رقابتی مورد معامله و تعیین نرخ قرار گیرد که در کشور ما بورس کالای ایران این شرایط را دارا می باشد.

موید حسینی صدر رییس کمیته پتروشیمی مجلس با بیان این مطلب به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) گفت: اگر قرار است دخالت یا برنامه ای برای بهبود صنعت پتروشیمی از سوی وزارت صنعت اتخاذ شود، بهتر است در بورس کالا صورت گیرد تا روند بهبود نیز به صورت شفاف قابل رویت باشد. در غیر این صورت نبود شفافیت در بازار غیر رسمی خود مشکلات را دوچندان می کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه تصریح کرد: در مجموع در هر بازاری که نظارت کافی نباشد، زمینه ایجاد رانت و دلالی فراهم می شود که به طور مشخص تنظیم بازار و نظارت بر معاملات پتروشیمی در بازار غیر رسمی و حواله ای در سراسر کشور آن هم در روندهایی غیر شفاف به مراتب دشوار تر از تمرکز معاملات در بورس کالای ایران است.

وی در پایان خطاب به وزارت صنعت، معدن و تجارت، بورس کالای ایران، پتروشیمی ها و صنایع پایین دستی گفت: همه فعالان این حوزه باید به خاطر منافع ملی کشور دور هم جمع شوند، با هم مشورت و همفکری کنند تا برخی ها به جای در نظر گرفتن منافع شخصی، به فکر ارتقاء صنعت پتروشیمی کشور بیفتند تا شاهد رشد تولید و شکوفایی این صنعت در دوران پساتحریم باشیم.

نادر قاضی پور: باند دلالان دلخوش به یک تصمیم

عضو دیگری از کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه مجلس از خروج معاملات پتروشیمی‌ها از بورس به هیچ عنوان کوتاه نمی آید، گفت : پشت این موضوع بحث رانت کلان در میان است و من اصرار بیش از حد وزیر صنعت برای این موضوع تعجب می کنم.

«نادر قاضی پور» افزود : اگر مشکل در نحوه معاملات در بورس کالا وجود دارد باید تصحیح شود و با همفکری فعالان صنعت پتروشیمی به دنبال اصلاح آن بود، نه آنکه با استفاده ابزاری از چند مشکل به دنبال رسیدن به مقصود خود یعنی فرار از شفافیت بود. وی اظهار کرد : با یک تصمیم نسنجیده به دلالان قدرت ندهیم. من مطمئنم که فردای اختیاری شدن عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران، همان باندهای قدیمی و دلالان سرشناس بازار پتروشیمی که طی سال های اخیر به دلیل عرضه مستمر محصولات در بورس، فعالیت کمرنگی داشته‌اند، دوباره به میدان می آیند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان گفت : عرضه محصولات پتروشیمی طبق قانون انجام می گیرد و وزیر نمی تواند مانع اجرای قانون شود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا