در ماه فوریه

تولید نفت ایران بیشترین افزایش 2 دهه اخیر را داشت

تولید نفت ایران بیشترین افزایش 2 دهه اخیر را داشت

اوپک می‌گوید: تولید نفت ایران در ماه گذشته در پی لغو تحریمها بیشترین افزایش را طی تقریبا دو دهه گذشته داشته است.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، سازمان کشورهای صاردکننده نفت(اوپک) در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: ایران در ماه فوریه تولید نفت خود را روزانه با 187 هزار و 800 بشکه افزایش به سه میلیون و 130 هزار بشکه در روز رساند که بیشترین افزایش ماهانه از سال 1997 تاکنون است.

عرضه نفت عربستان، قطر و ونزوئلا که ماه گذشته به طور آزمایشی با روسیه توافق کردند که سطح تولید خود را ثابت نگه دارند، عمدتا بدون تغییر ماند.

در بحبوحه کاهش کند تولید کشورهای بیرون اوپک، این گروه برآورد خود در خصوص تقاضای نفت این سازمان در سال جاری را پایین آورد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران می‌گوید، ایران به دنبال اینست که قبل از بررسی پیوستن به برنامه توقف سطح تولید نفت، تولید خود را به چهار میلیون بشکه در روز(بالاترین سطح از سال 2008 تاکنون) برساند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز دوشنبه پس از دیدار با زنگنه در تهران گفت: ایران تاکید دارد که قبل از پیوستن به هرگونه توافق توقف تولید، باید تولید خود را به سطح قبل از تحریمها بازگرداند.

تحلیلگران کامرزبانک گفتند: ایران تصریح کرده که تنها در صورتیکه به سطح تولید روزانه چهار میلیون بشکه در روز برسد، توافق توقف سطح تولید را امضا خواهد کرد. این امر احتمال هرگونه توافق جامع درباره سطح تولید را کاهش می‌دهد.

اوپک در گزارش خود هیچ اشاره ای به توافق 16 فوریه برای توقف تولید و گفتگوهای جاری برای جلب حمایت دیگر تولیدکنندگان برای مشارکت در این توافق را نداشته است.

اوپک برآوردها در خصوص تقاضای نفت خود در سال جاری را به میزان حدود 100 هزار بشکه در روز کاهش داد و به 31 مییلیون و 520 هزار بشکه در روز رساند. این رقم تقریبا روزانه 800 هزار بشکه کمتر از سطوح کنونی است.

براساس این گزارش با استناد به رسانه ها و موسسات پیش بینی که آن را منابع ثانویه می‌خواند، گفت: 13 عضو اوپک در ماه فوریه روزانه 32 میلیون و 280 هزار بشکه نفت تولید کردند که نسبت به ماه قبل تر روزانه 174 هزار بشکه کاهش یافته زیرا کاهش تولید عراق و نیجریه بیشتر از افزایش تولید ایران بوده است.

تولید نفت عراق به دلیل تعطیلی خط لوله صادرات نفت شمال عراق به ترکیه مختل شده است در حالیکه تولید نیجریه به دلیل توقف بارگیری نفت فورکادوس کاهش یافته است.

تنزل پیش‌بینی‌ها برای تقاضای نفت اوپک نتیجه عملکرد فرا تر از انتظار دیگر تولید‌کنندگان بوده است. اوپک برآورده‌های خود برای تولید نفت خارج این سازمان در سال 2015 و 2016 را برای هر سال روزانه 100 هزار بشکه افزایش داد. تولید نفت تولید‌کنندگان بیرون اوپک در سه ماهه اول امسال روزانه 400 هزار بشکه بالاتر از برآورد قبلی این سازمان بوده است.

اوپک افزود: در هزینه‌های تولید نفت به ویژه در آمریکا کاهش رخ داده است. بطوریکه تولید‌کنندگان ترجیح می‌دهند با ضرر و زیان تولید کنند به جای آنکه تولید خود را متوقف کنند.

تولید نفت روسیه شریک اوپک در گفت‌وگوهای توقف سطح تولید در سه ماهه اول امسال در مقایسه با سه ماهه 2015 روزانه 100 هزار بشکه افزایش یافت و به 11 میلیون بشکه در روز رسید.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا