گزارش جالب بلومبرگ از

دو مسیر برای حضور سرمایه گذاران خارجی در بورس ایران و مهمترین چالش

دو مسیر برای حضور سرمایه گذاران خارجی در بورس ایران و مهمترین چالش

بلومبرگ با اعلام دو مسیر برای حضور سرمایه گذاران خارجی در بورس ایران و مهمترین چالش پنجمین بازار سهام خاورمیانه، پیش بینی کرد یک بیلیون دلار وارد چرخه اقتصاد ایران شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بلومبرگ در گزارشی جالب از آینده بازار سرمایه ایران اعلام کرد این بورس که تا پیش از این یکی از دشوارترین بازارها برای سرمایه گذاران خارجی بود،‌ حالا دیگر به یکی از سهل ترین و در دسترس ترین بورس ها تبدیل شده است.

پس از لغو تحریم ها علیه ایران،‌خارجی ها هم می توانند وارد بورس تهران شوند. بازاری که شباهت هایی بسیاری با بورس استانبول دارد.

رضا سلطانزاده،‌ شریک و بنیانگذار مؤسسه مالی  ACL براین باور است بین 6 تا 8 ماه بعد از لغو تحریم ها ممکن است تا یک بیلیون دلار وارد چرخه اقتصاد ایران شود.

یک معامله بزرگ

بازار سرمایه ایران پنجمین بازار بزرگ خاورمیانه است. لغو تحریم ها علیه ایران فرصتی به این کشور می دهد تا برای جلب سرمایه خارجی با عربستان رقابت کند. 

سرمایه گذاری خارجی حتی پیش از لغو تحریم ها در بورس تهران قانونی بود اما برای بسیاری از سرمایه گذاران خارجی، ورود به بازار سرمایه ایران تقریبا غیر ممکن بود. دلیل آن را باید در تحریم های مالی مقرر در سیستم بانکداری جست. دلیل مهمی که انتقال پول در داخل و خارج کشور را با دشواری همراه کرده بود.

اما حالا با لغو تحریم ها به بانک های ایرانی این فرصت داده شد تا برای انجام معاملات مالی بین المللی به سوئیفت متصل شوند.

نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد این که هرچند خرید سهام در بازار اوراق بهادار ایران برای اروپاییان ممنوع نیست اما در عین حال فعالیت در بورس انرژی به دلیل محدودیتذهای قانونی برای همه سهامداران حقیقی،‌امکانپذیر نیست.

چه کسی می تواند و سرمایه گذاری خواهد کرد؟

هرچند لغو تحریم ها،‌ معاملات و سرمایه گذاری شهروندان و شرکت های امریکایی را با موانعی مواجه کرده اما با این حال اروپایی و امریکایی هایی که در اروپا زندگی می کنند،‌ طی سفرهای متعدد و شرکت در تورهای سرمایه گذاری،‌ از نزدیک به بررسی چشم انداز سرمایه گذاری در ایران پرداخته اند. طی این سفرها،‌ آنان همچنین چشم انداز ورود منابع مالی شان به ایران را بعد از لغو تحریم ها ارزیابی کرده اند.

سرمایه گذاران خارجی چگونه می توانند وارد شوند؟

دو راه برای دسترسی به بازارهای سهام ایران وجود دارد: سرمایه گذاری مستقیم و یا سرمایه گذاری از طریق صندوق های سرمایه گذاری مشترک.

پرهام گوهری که یکی از بنیان‌گذاران شرکت آمریکایی Frontier Partners  است ‌در این باره توضیح می دهد: سرمایه گذارانی که قصد سرمایه گذاری مستقیم در بازار سرمایه ایران را دارند باید برای دریافت کد سهامداری، از طریق یکی از کارگزاران ایرانی وارد عمل شوند. کد سهامداری برای خرید و فروش اوراق بهادار در ایران مورد نیاز است.

شیوه بعدی، ‌سرمایه گذاری در صندوقهای سرمایه گذاری ایرانی است. پس از لغو تحریم ها چندین شرکت واسط  برای سرمایه گذاری در صندوق های مشترک فعال در بازار سرمایه ایران آماده شده اند.

آیا سرمایه گذاران خارجی می توانند سهام هر شرکتی را خریداری کنند؟

در این میان سرمایه گذاران خارجی نمی توانند اقدام به خریر مستقیم سهام شرکت های بورسی کنند. چون تحریم ها برای حدود 200 شرکت و فرد همچنان پابرجاست. در همین حال وزارت خزانه داری امریکا اعلام کرد تحریم علیه 11 شرکت و افراد همچنان به قوت خود باقی است.

ازدحام در بازار سرمایه ایران؟

پاسخ این سوال را نمی توان با قاطعیت داد. یکی از مهمترین چالش هایی که سرمایه گذاران خارجی را به تامل واداشته وضعیت استانداردهای گزارشگری مالی و مقررات در بازار سرمایه است. موضوعی که نیاز به بازنگری خواهد داشت تا پس از لغو تحریم ها ، سرمایه گذاران خارجی با آسودگی خاطر،‌ دارایی و سرمایه هایشان را وارد بورس تهران کنند.

آمارهای کلیدی برای سرمایه گذاران خارجی

با توجه به شاخص MSCI، بیش از 300 عضو شاخص TEPIX معیار، داد و ستد با 5.7 بار سود در پایان ماه دسامبر، با توجه به آخرین داده های در بورس، در مقایسه با 12.2 بار برای سهام در کشورهای در حال توسعه.

معیار حدود 11 درصد سال گذشته پس از غرق شدن 21 درصد در سال 2014 کاهش یافت، اولین کاهش سالانه از سال 2008. متوسط گردش مالی ماهانه برای سال 2015 آمریکا 902 میلیون دلار بود.

ساعت آغاز فعالیت بورس تهران و ساعت پایانی کار 12:30 روزهای شنبه تا چهارشنبه است. قیمت سهام شرکتها نیز در وب سایت بورس اوراق بهادار تهران قابل دسترسی است.

مترجم: حوریه رضایی زاده

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا