رئیس اتاق ایران: منافع برجام به عملکرد ما بستگی دارد

رئیس اتاق ایران: منافع برجام به عملکرد ما بستگی دارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ارتقای شاخص سهولت کسب و کار، مدیریت سرمایه انسانی و مالی، تدوین دوباره راهبردهای جذب سرمایه و فناوری و توسعه بخش خصوصی را از پیش نیازهای تحقق دستاوردهای واقعی اقتصادی از فضای پسابرجام خواند.

به گزارش نامه نیوز، «محسن جلال پور» دوشنبه در شبکه اجتماعی خود نوشت: دغدغه رهبر معظم انقلاب درباره لزوم اخذ نتایج ملموس اقتصادی از آمد و رفت هیات های خارجی، هم تذکر و هم مطالبه ای جدی است؛ تذکر از این باب که «این رفت و آمدهایی که الان هست، هیچ معنای مثبتی تاکنون برای ما نداشته» و مطالبه از این باب که «باید روی زمین معلوم باشد؛ روی کاغذ فایده ای ندارد که بنشینید مذاکره کنید».

وی درباره پیش نیازهای تحقق دستاوردهای واقعی اقتصادی از فضای پسابرجام گفت: ارتقای رتبه شاخص «سهولت کسب و کار» باید در اولویت همه مسائل سیاستگذاری قرار گیرد زیرا تا این رتبه پایین است، فروش کالا به ایران، جاذبه بیشتری از مشارکت تولیدی و تجاری با ایران خواهد داشت.

به نوشته رئیس اتاق ایران، صرف سرمایه انسانی و مالی محدود در عرصه های نامحدود، یکی از رموز رقابتی نبودن ایران در جهان است. باید معین کنیم قرار است در کدام رشته ها به یک قدرت رقابتی جهانی تبدیل شویم، سرمایه محدود را کجا متمرکز کنیم و مهمتر آنکه باید از صرف سرمایه در غیر این محل ها تقوا ورزید.

جلال پور بر تدوین دوباره راهبردهای جذب سرمایه و فناوری تاکید کرد و ادامه داد: بنگاه های ما باید برای مذاکره و بستن قراردادهای حقوقی محکم و متقن برای مشارکت آمادگی لازم را ایجاد کنند؛ همچنین حرکت قطعی به سوی فضای رقابتی در اقتصاد کشور باید به طور محسوس و ملموس دیده شود.

رئیس اتاق ایران عزم جدی برای توسعه بخش خصوصی و پرهیز عملی از توسعه بنگاه های دولتی را از دیگر پیش نیازهای تحقق دستاوردهای واقعی اقتصادی از فضای پسابرجام خواند.

وی در تشریح هفتمین پیش شرط گفت: دنیا باید از حاکمیت ایران یک حرف واحد بشنود. ارسال پیام های متناقض و ناهمخوان، سبب گریز بنگاه های جدی از مشارکت صنعتی با ایران می شود.

وی تاکید کرد «اینکه منافع ما از برجام چقدر باشد، کاملا بسته به آن است که خودمان چگونه عمل می کنیم. حتی بارش طلا از آسمان، برای ملتی که فاقد استراتژی و آمادگی باشد و نداند چه می خواهد، مصیبت است».

شامگاه بیست و ششم دی ماه با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.

بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بیست و سوم تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، باید در ازای کاهش برخی فعالیت های اتمی تهران، تحریم های هسته ای علیه این کشور لغو شود.
 
 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا