دبیر یک تشکل تخصصی:

حمایت وزیر صنعت می تواند مانع از تعطیلی واحد های لوله و پروفیل شود

حمایت وزیر صنعت می تواند مانع از تعطیلی واحد های لوله و پروفیل شود

تهران- ایرنا- دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی معتقد است: افزایش جهشی تعرفه واردات ورق های فولادی زیر سه میلمتر ضخامت از چهار به 20درصد می تواند پیامد تعطیلی واحدهای فعال این بخش با شمار 30هزار نفر کارگر را به دنبال داشته باشد؛ از این رو به حمایت وزیر صنعت نیاز است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، امیرحسین کاوه روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: امروز 120 کارخانه عضو این انجمن، سالیانه 3.5 میلیون تن لوله و پروفیل فولادی تولید می کنند و به دلیل کمبود تولید داخلی، ناگزیر 60 تا 70 درصد نیاز از محل واردات تامین می شود.
وی افزود: کارخانه فولاد مبارکه با ظرفیت تولید سالیانه 6 میلیون تن ورق، کمتر از 600 هزار تن نیاز این بخش را تامین می کند و بقیه نیاز این بخش، به ناچار باید از محل واردات فراهم شود.
کاوه اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن وتجارت با اشراف کامل به فعالیت تولیدکنندگان این بخش، می تواند با بررسی های کارشناسی، مانع از اجرای تعرفه بالا در این زمینه شود و انتظار می رود وزیر صنعت دستور توقف افزایش تعرفه را صادر کند.
وی گفت: افزایش تعرفه واردات ورق های فولادی زیر سه میلیمتر در واقع پیامد رشد قیمت محصول نهایی را به دنبال دارد و به مردم به عنوان مصرف کنندگان نهایی، بار مالی بیشتری تحمیل خواهد شد.
دبیر این تشکل تخصصی اظهار داشت: سیاست اجرای تعرفه به منزله حمایت از تولید داخلی است، درحالی که به دلیل شرایط انحصاری، تهیه ورق از تولیدکنندگان داخلی 30 تا 40 درصد گرانتر از واردات تمام می شود.
وی افزود: آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران حاکی است، در 10 ماهه امسال (منتهی به دی) میزان ورق وارداتی دو میلیون تن بود و فولاد مبارکه نیز سالیانه 600 هزار تن ورق با ضخامت دو میلیمتر تولید می کند و کمتر از این ضخامت را تولید نمی کند، در حالی که نیاز تولیدکنندگان لوله و پروفیل ورق های 1.5 ، 1.8 و دو میلیمتر است.
کاوه یادآورشد: دستور افزایش تعرفه ورق های فولادی مورد نیاز این صنف در حالی صادر شده که در امکان تولید همه ظرفیت مورد نیاز در داخل کشور وجود ندارد و بعد از حذف ارز مبادله ای به این صنعت، هیچ مرجعی پاسخگو نیست.
وی گفت: نشست مشترک میان مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه نمایندگان بخش فولاد کشور و اعضای هیات مدیره این سندیکا می تواند منجر به اتخاذ تدبیری برای رفع مشکل این بخش شود.

** خریدار ورق گرانتر از رقم پیشنهادی وزارت صنعت
«سیدعلی محمد ابوئی» رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی نیز در این نشست گفت: اواخر شهریورماه امسال در جلسه ای میان هیات مدیره سندیکا و فولاد مبارکه با حضور وزیر صنعت برگزار شد و در نهایت پیشنهاد شد که قیمت ورق پنج درصد ارزانتر از فوب خلیج فارس در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گیرد، اما پیشنهاد سندیکا فروش گرانتر است.
وی افزود: پیشنهاد این سندیکا خریداری 200 هزار تن ورق تا 10 درصد گرانتر از نرخ جاری مبارکه است و به این ترتیب منافعی نیز برای آنها دربرخواهد داشت.
رئیس هیات مدیره سندیکای یاد شده، موضوع ارائه آدرس نادرست به وزارت صنعت را عاملی در برنامه ریزی غلط دانست و گفت: کارخانه نورد و لوله اهواز در شمار واحدهای واگذاری دولت با ظرفیت 500 هزار تن قرار دارد، درحالی که در مکاتبات اداری وزارت صنعت، توان تولید آن یک میلیون تن اعلام شده و به این ترتیب مبنای برنامه نادرست قرار می گیرد.
ابوئی، میزان ورق گرم وارد شده به کشور در دوره 11 ماهه امسال را دو میلیون و 850 هزار تن ذکر کرد و گفت: از این رقم یک میلیون و 750 هزار تن ورق زیر سه میلیمتر بود.
وی یادآور شد: ورق صادراتی امروز هر تن 275 دلار با طرف های خارجی مورد معامله می شود؛ درحالی که برای مصرف کننده داخلی هر تن 425 دلار تمام می شود.
وی پیش بینی کرد: افزایش تعرفه واردات ورق پیامد رشد حداقل 30 درصدی قیمت ها را برای سال آینده در برخواهد داشت و می تواند به مساله افزایش بیکاری در کشور دامن بزند.
مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشتر گفته بود امسال برای نخستین بار میزان صادرات در بخش فولاد به رقم بی سابقه سه میلیون تن خواهد رسید.
براساس برنامه ریزی انجام شده، مطابق سند چشم انداز 1404 ظرفیت تولید فولاد کشور به 55 میلیون تن خواهد رسید که از این رقم حدود 15 میلیون تن باید صادر شود.
سال 1392 میزان تولید فولاد خام کشور بیش از 15 میلیون و 481 هزار تن ثبت شده بود که با رشد 7.5 درصد در سال گذشته، به بیش از 16 میلیون و 634 هزار تن رسید.
انتظار می رود با توجه به شرایط رکودی امسال، میزان تولید فولاد خام کشور تفاوت معناداری در مقایسه با سال گذشته نداشته باشد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا