جان تازه بورس

جان تازه بورس

معاملات اولین روز از آخرین هفته معاملاتی بازار سرمایه در حالی با برگزاری مجمع عمومی فوق العاده شرکت سایپا به عنوان لیدر پر قدرت چند وقت اخیر بورس مصادف شد که انتشار اخبار مثبت پیرامون برنامه های آتی این مجموعه برای اجری برنامه افزایش سرمایه و حرکت در مسیر رشد و توسعه جان تازه ای به بازار سرمایه داد.


 

 

معاملات اولین روز از آخرین هفته معاملاتی بازار سرمایه در حالی با برگزاری مجمع عمومی فوق العاده شرکت سایپا به عنوان لیدر پر قدرت چند وقت اخیر بورس مصادف شد که انتشار اخبار مثبت پیرامون برنامه های آتی این مجموعه برای اجری برنامه افزایش سرمایه و حرکت در مسیر رشد و توسعه جان تازه ای به بازار سرمایه داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، به نقل از کارگزاری مهرآفرین، این روزها شاید بهترین روز های خرید سهم در سال ٩٤ باشد. زیرا سهامدارانی که قصد فروش سهم و دریافت وجه حاصل از فروش آن را قبل از تعطیلات نوروز دارند حداکثر زمان فروش روز شنبه بود و  همچنین تکرار روند احتمالی سنوات گذشته که نشان از رشد بازار طی هفته پایانی سال و هفته های اول سال بعد است و امسال این وضعیت با متغیرهای حمایتی مثبت تری نیز همراه است.  امروز با شروع بازار  عرضه ها خصوصاً عرضه های خرد برای خرید عرضه اولیه دوشنبه زیاد ولی تقاضاهای حرفه ای ها برای چیدن پرتفوهای سال ٩٥ در کف قیمتی هم زیاد بود .

در گروه محصولات شیمیایی نماد ساینا، با افزایش تقاضا و استقبال خوب سهامداران حقیقی خود صف خرید حدود ۳۰ میلیونی را در قیمت ۲۱۸ تومان تجربه کرد. سایر نمادهای این گروه نیز اکثراً در حاشیه منفی دادوستد می شدند. نمادهای شپاکسا، شدوص، شسینا، تاپیکو، خراسان ، پترول و شکربن تنها نمادهای مثبت این گروه به شمار می آمدند.

در گروه خدمات فنی و مهندسی ، گروه مپنا پس دادوستد منفی در چند روز کاری اخیر با توجه به خبر معاون اول رییس جمهور درباره پرداخت خارج از نوبت 1000 میلیارد تومان از مطالبات دولت به شرکت مپنا باعث شد تا طی معاملات روز جاری با افزایش تقاضا و استقبال خوب سهام خود مواجه شد به طوریکه پس از ثبت نزدیک به 12 میلیون معامله ، در قیمت ۹۵۲ تومان بیش از 16 میلیون نیز صف خرید تشکیل داد .همچنین نماد رتکو نیز با معاملات مثبت 4 بکار خود پایان داد.

در گروه انبوه سازی ، ثنوسا با صف خرید بالغ بر 800  هزار سهمی در قیمت 222 تومان در صدر تابلوی معاملات امروز گروه انبوه سازی قرار گرفت همچنین کرمان با صف خرید بالغ بر 300  هزار سهمی در قیمت 1219 تومان بکار خود پایان داد.

در گروه یکدست سبزپوش استخراج کانه های فلزی ، شاهد افزایش تقاضا و تشکیل صف خرید در نمادهای کنور ، ومعادن ، کگل،کروی،کاما و کچاد بودیم . بیشترین حجم تقاضا در این گروه را ومعادن با صف خرید بالغ بر 40 میلیون سهمی در قیمت 142 تومان به خود اختصاص داد .

اکثر نمادهای گروه فلزات اساسی که بار دیگر تحت تاثیر افزایش قیمت های جهانی معاملات مثبت و همراه با صف خرید را تجربه کردند ، که از بین آنها می توان به نمادهای فولاد ، فاسمین، فخوز ، فنوال ، فباهنر و ارفع اشاره کرد. همچنین نمادهای فجر ، فنورد،میدکو،فخاس، و فروس تنها نمادهای منفی این گروه بودند .

در گروه برق روز دوشنبه مورخ 24 اسفند ماه 94 تعداد ۳۲,۲۰۰,۰۰۰ سهم معادل ۷ درصد از سهام شرکت تولید نیروی برق دماوند ، برای اولین بار پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران در نماد دماوند۱ عرضه می گردد.همچنین در این گروه نماد بفجر ،بمپنا و مبین با معاملات متعادل و مثبت بکار خود پایان دادند.

در گروه قند و شکرکه با تغییر جهت بازار روند نزولی در پیش گرفته و کلیه نماد های این گروه با کاهش قیمت و عرضه فراوان روبرو شدند.

در گروه بانکی ، بانک دی پس از جابجایی نزدیک به 86 میلیون معامله ، موفق شد با حمایت خوب سهامداران خود ،در قیمت 193 تومان صف خرید 6 میلیونی تشکیل داد.همچنین بانک کوثر با حدود 6 میلیون معامله تشکیل صف خرید 6 میلیونی در قیمت 151 تومان داد.در این گروه همچنین دو نماد وپاسار و وپست با افزایش قیمت بکار خود پایان دادند.

در گروه خودرو و ساخت قطعات  با توجه به برگزاری مجامع دو شرکت سایپا و سایپا آذین صبح امروز شاهد دادوستد مثبت و تشکیل صف های خرید پرحجم و میلیونی در اکثر نمادهای خودرویی از جمله خپارس ، خمحور ، خمحرکه ، خمهر ، ختوقا ، ورنا ، خکاوه ، خکمک ، خرینگ، خمهر بودیم .  خزر ، خاهن ، ختراک از معدود نمادهایی بودند که با صف خرید همراه نشدند .

در گروه فرآورده های نفتی با ممنوع-متوقف شدن پالایش نفت بندرعباس به علت تعدیل پیش بینی درآمد ، شاهد تشکیل صف فروش حدود 8 میلیونی در نماد شتران در قیمت ۵۱۶ تومان  و صف فروش حدود 1 میلیونی در نماد شاوان بودیم . در این گروه شپاس در حاشیه مثبت 4 و  شبریز در حاشیه ۲ درصد مثبت با افزایش قیمت مواجه شدند.

امروز اکثر نمادهای گروه محصولات غذایی در محدوده مثبت معامله شدند بطوریکه نماد های غمهرا،غگل،غمارگ،غشصفها،غالبر و غپاک با افزایش قیمت روبرو شدند.

 شاخص کل بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات امروز ، با ۱۰۵۴ واحد رشد در رقم ۷۹۳۶۶ واحدی جای گرفت . بیش از ۵۸ درصد از نمادهای بورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات بورس به استثنا معاملات بلوکی به ۱۲۳۳ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۳۱۶.۴ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۳۴۳ هزار میلیارد تومان رسید.

شاخص کل فرابورس در پایان معاملات امروز ، با ۰.۸۰ واحد کاهش در رقم ۸۱۰ واحدی متوقف شد. بیش از ۷۰ درصد از نمادهای فرابورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات بورس به استثنا معاملات بلوکی به ۳۲۵ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۸۰.۶ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۵۵ هزار میلیارد تومان رسید.

در پایان معاملات روز جاری، سه صنعت بانکها و موسسات اعتباری ، خودرو و ساخت قطعات و فلزات اساسی به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند . بیشترین اثر مثبت بر رشد شاخص نیز توسط نمادهای معاملاتی همراه ، فولاد ، وغدیر ، فملی ، رمپنا ، وامید ، وپاسار رقم خورد.

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری مهرآفرین است اما این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش را بر عهده نخواهد گرفت.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا