سنگ‌آهن ایران به محدوده 60 دلار نزدیک شد

سنگ‌آهن ایران به محدوده 60 دلار نزدیک شد

در حالی متال بولتن شاخص قیمت جدید سنگ‌آهن ایران را با صعود 9.71 دلاری 57.02 دلار اعلام کرد که پیش از این انتظار می‌رفت قیمت سنگ‌آهن از کانال 47 دلاری نیز عقب بکشد.

 

متال بولتن شاخص سنگ‌آهن‌ ریزدانه با عیار 60 درصد ایران برای تحویل در بندر کینگ دائو چین را این هفته 57.02 دلار اعلام کرد در حالی که شاخص هفته گذشته 47.31 دلار بود و این نشان از صعود 9.71 دلاری قیمت سنگ‌آهن ایران دارد.
افزایش تقاضا در بازار سنگ‌آهن از دو روز گذشته جریان گرفته و همین باعث شده پس از مدت‌ها افت قیمت، بهای سنگ‌آهن بالا رود. به نظر می‌رسد این موضوع ناشی از هجوم فولادسازان چینی برای خرید سنگ‌آهن و تغییر موجودی انبارهایشان است. در حالی که سیاست دولت چین مبنی بر افزایش هزینه‌های زیرساختی و تقویت ساختمان‌سازی در کشور است.
این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود چنین رشدی که برخلاف انتظارها صورت گرفته مقطعی باشد و پایدار نباشد. زیرا روند بازار نشان می‌دهد مجددا قیمت سنگ آهن مسیر نزولی را طی خواهد کرد. این در صورتی است که بنا بر تصور برخی‌ها با تداوم تقاضا، سنگ‌آهن به دلیل عرضه زیاد باری دیگر افت قیمت پیدا می‌کند. اما اگر روند صعودی ادامه‌دار باشد احتمال می‌رود اضافه عرضه هم به سطوح قبلی بازگردد.
با این حال قیمت سنگ‌آهن ایران تحت‌الشعاع اوضاع بازار جهانی سنگ‌آهن چنین صعودی را تجربه کرده است. طی سه روز اخیر موج افزایش 10 دلاری قیمت سنگ‌آهن در چین به دلیل افزایش تقاضا به راه‌ افتاده و همین سرنوشت صعود قیمت سنگ‌آهن ایران را رقم زده است. در حال حاضر پیش‌بینی قیمت سنگ‌آهن ایران وابستگی بسیاری به سیاستگذاری چین دارد. از سویی با بهود وضعیت بازار برگرداندن معادن به مدار تولید کار آسانی به نظر نمی‌رسد.
در حالی که معدنکاران تا زمانی که قیمت سنگ‌آهن به ثبات لازم نرسد، ریسک سرمایه‌گذاری مجدد را متقبل نمی‌شوند. اما به طور طبیعی پیش‌بینی می‌شود با افزایش قیمت سنگ‌آهن یا ثبات در همین محدوده رونق خرید و فروش آن تعداد معادن فعال سنگ‌آهن افزایش و احیای اشتغالزایی آنها جریان می‌گیرد و معادن بسیاری وارد مدار تولید و فعالیت در بازار می‌شوند.
به نظر می‌رسد با وزیدن نسیم بهاری در عصر یخبندان بازار سنگ‌آهن، معدنکاری در بخش سنگ‌آهن دیگر توجیه اقتصادی دارد و در داخل کشور هر معدنکار سنگ‌آهن در حال حاضر می‌تواند با متحمل شدن 8 دلار هزینه حمل و نقل تولیدات خود را با 49 دلار بفروشد. برخی اعتقاد دارند حتی اگر غیر از هزینه حمل و نقل سنگ‌آهن با قیمت 40 دلار به فروش رود، باز هم به نسبت توجیه اقتصادی دارد.
با این حال معادن بزرگی که امکان دسترسی به بنادر دارند، می‌توانند دپوهای سنگ‌آهن خود را روانه بازار کنند این در شرایطی است که معادن کوچک‌تر به دلیل مشکلات مالی در دوران افت قیمت نتوانسته بودند تولیدات‌شان را در انبارها دپو کنند. اما در مقطع فعلی به دلیل اینکه روزهای پایانی سال است، حمل و نقل زمینی در ایران با سرعت انجام نمی‌شود و معادنی که در روزهای بحرانی دپو کرده‌اند، طبیعتا با کندی تولیدات‌شان را روانه بازار خواهند کرد.

 

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا