نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت:

توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری 110000 نفر را بیکار می‌کند

توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری 110000 نفر را بیکار می‌کند

توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از سال آینده توسط رییس سازمان حفاظت محیط زیست مورد تاکید قرار گرفته است اما نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت این اقدام را نشدنی می‌داند و بر این باور است که توقف کامل تولید، از نیمه دوم سال 1396 امکان‌پذیر است و اجرا می‌شود.

ابوالفضل حجازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از سال 1395 که طی روزهای گذشته رییس سازمان حفاظت محیط زیست آن را بیان کرده بود، اظهار کرد: در جلسه‌ای که روز گذشته رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اعضای اتاق بازرگانی داشت، چنین موضوعی مطرح نشد مگر اینکه در جمع خبرنگاران چنین موضوعی گفته شده باشد، اما خودمان در این زمینه پیشنهادهایی داریم که در روزهای آتی طی جلسه‌ای با مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست مطرح خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر امکان توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری وجود ندارد، ادامه داد: صنعت موتورسیکلت ما وابسته به چین است و با توجه به اینکه 95 درصد از محصولات مربوط به موتور سیکلت ایران از چین به کشور وارد می‌شود و هنوز این کشور تکنولوژی موتورسیکلت‌های کاربراتوری را ندارد نمی‌توان یک شبه تولید موتورسیکلت کاربراتوری را متوقف کرد.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت افزود: مگر اینکه دولت بخواهد این صنعت را تعطیل کند و 10 هزار نفر کارگر و 100 هزار نفر زیرمجموعه این صنعت را تعطیل کند که من فکر نمی‌کنم این دولت قصد چنین کاری را داشته باشند.

حجازی با بیان اینکه پیشنهاد حذف موتورسیکلت‌های کاربراتوری توسط انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت هم ارائه شده است، گفت: ما حذف این موتورسیکلت‌ها را بر اساس یک جدول پیشنهاد دادیم که در دولت قبلی هم روی این موضوع به توافق رسیده بودیم؛ بنابراین نباید سیستم قوانین کشور با تغییر دولت‌ها عوض شود.

وی تصریح کرد: ما پیشنهاد دادیم که از سال 1395 تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری کنار گذاشته شود به طوریکه از مهرماه سال آینده تولید موتورسیکلت‌های 200 سی‌سی به بالا به صورت کاربراتوری انجام نگیرد که این امر امکان‌پذیر است، چرا که در حال حاضر چینی‌ها به این تکنولوژی برای موتورسیکلت‌های بالای 200 سی‌سی دست یافته‌اند و می‌توان این کار را از نیمه دوم سال آینده با توجه به هماهنگی‌هایی که با چین انجام شده انجام داد.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت با بیان اینکه پیشنهاد ما در مرحله دوم، توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری در حوزه 125 سی‌سی و ... از مهرماه سال 1396 است، گفت: به این ترتیب برنامه ما با دولت تنها یک سال تفاوت دارد و قطعا این کار در این مدت امکان‌پذیر خواهد بود چرا که چینی‌ها قول این موضوع را به ما داده‌اند و با توجه به اینکه سالانه یک میلیون دستگاه موتورسیکلت از چین به ایران صادر می‌شود و منافع زیادی برای این کشور دارد کشور چین به دنبال انجام آن خواهد بود.

حجازی ابراز امیدواری کرد که با صبر و همکاری تیم دولت که افراد کاربلدی هستند، این کار طبق برنامه انجام شود و گفت: در حال حاضر صنعت موتورسیکلت ما تماما کاربراتوری است و ما در ایران یک موتورسیکلت زیر 200 سی‌سی غیرکاربراتوری نداریم و اگر هم باشد به صورت محدود و برای تبلیغات وارد کشور شده است.

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که مصوبه دولت هم با توجه به زحمت‌هایی که کشیده شده زیر سوال نرود، اظهار کرد: از سوی دیگر به دلیل رکود در صنعت موتورسیکلت بسیاری از کارخانجات مواد اولیه و کالاهای خود را تا یک سال دیگر نیز دارند و در انبارهایشان دپو شده و این در حالی است که همین تولیدکنندگان به کارگران و پیمانکاران خود بدهکارند بنابراین باید این جنس‌ها و مواد اولیه تبدیل به سرمایه شوند تا بتوانند جایگاه خود را حفظ کرده و ارتباط خود را با تکنولوژی روز دنیا حفظ کنند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا