رقابت نفس گیر معدنی ها برای تداوم بقا

رقابت نفس گیر معدنی ها برای تداوم بقا

گروه معادن - بازار محصولات معدنی در حالیکه در یک دهه گذشته با افزایش تقاضا و در نتیجه رونق اقتصادی مواجه بود که در 3 سال اخیر از یک سو تحت تاثیر شرایط نامناسب اقتصادی حاکم بر کشورهای اروپایی و از سوی دیگر با تغییر سیاست های کشور چین به عنوان مهمترین متقاضی محصولات معدنی با رکود شدید مواجه شده است به گونه ایکه نه تنها در اکثر محصولات معدنی افت قیمت چشمگیری را مواجه هستیم بلکه کارشناسان با بررسی عوامل موثر در این بازار معتقدند افق روشنی برای محصولات معدنی حداقل تا پایان سال 2018 متصور نیست و رقابت برای تداوم بقا در این بازه به اوج خود خواهد رسید.

به گزارش ماین نیوز، سعید صمدی رییس کمیسیون معدن خانه اقتصاد با عنوان اینکه عرضه و تقاضا عامل تعیین کننده در بازار است گفت: عرضه و تقاضا در تمامی بازارهای عامل تعیین کننده است اما بازه زمانی بلند مدت متغییرها تنها تفاوت در بازار محصولات معدنی است به گونه ایکه تولید محصولات معدنی از زمان تقاضا تا ورود به بازار به 3 تا 5 سال زمان نیاز دارد .

وی افزود:توجه به این موضوع نشان می دهد خروج از رکود حاکم بر بازار محصولات معدنی به زمان بیشتری نسبت به سایر بازارها نیازمند است . به گونه ایکه با کاهش تقاضا از سوی کشور چین به عنوان مهمترین متقاضی محصولات معدنی و جایگزینی اقتصادهای نوظهوری همچون هند، برزیل و افریقای جنوبی در این بازار پروسه ای زمان بر بوده و تحلیلگران معتقدند رکود حاکم حداقل تا سال 2018 ادامه خواهد داشت.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ارتباط در بازار داخلی و جهانی محصولات معدنی را تیغ دولبه این بخش دانست و گفت:در بخش معدن نمی توانیم همچون خودروسازی به صورت جزیره ای عمل کرد و محصولات را با دستورالعمل های دولتی فقط در بازار داخلی عرضه کرد . چرا که در این صورت شاهد تاثیرگذاری رکود بازار جهانی بر بازار داخلی هستیم . موضوعی که هم اکنون تاثیر آن را در کاهش شدید قیمت سهام شرکت های معدنی حاضر در بورس شاهد هستیم.

صمدی نقش دولت را در عبور بخش معدن از رکود تعیین کننده دانست و افزود:در شرایط کنونی وظیفه معدنکاران افزایش بهره وری با سرمایه گذاری در تکنولوژی های جدید است و دولت وظیفه حمایت از این بخش را با حذف و یا کاهش عوارض ، حقوق دولتی و مالیات بر عهده دارد.

بخش نامه های موقتی راه درمان نیست

در حالیکه رییس کمیسیون معدن خانه اقتصاد معتقد است رکود در بازار محصولات معدنی تا سال 2018 ادامه خواهد داشت و خروج از رکود نیازمند تغییر رویکرد سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایتهای دولتی است بهرام سبحانی رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد معتقد است بازار جهانی هم اکنون در اکثر محصولات معدنی با مازاد تولید مواجه بوده و این مازاد عرضه حداقل تا پایان سال 2016 ادامه خواهد داشت.

وی افزود:رشد چشمگیر اقتصاد چین در اوایل قرن بیست و یکم تقاضای این کشور را برای مواد معدنی به شدت افزایش داد اما این روند در 3 سال اخیر و تحت تاثیر سیاست اقتصادی دولت تغییر کرده به گونه ایکه مصرف مواد معدنی به شدت نزولی شده است.

وی ادامه داد: در بخش فولاد سیاست های دولت چین در کاهش مصرف و از سوی دیگر عرضه فولاد ارزان قیمت علاوه بر تهدید فولاد سازان جهانی معادن سنگ اهن کوچک و متوسط را نیز فاقد صرفه کرده است . بنابراین صنایع معدن برای کاهش فشار ناشی از رکود بازارخود را با شرایط جدید هماهنگ کرده و در سال جدید رقابت برای تداوم بقا به اوج خود خواهد رسید
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا