وجود 4 تریلیون ریال طرح نیمه تمام در کشور

معاون سازمان مدیریت:هنوز طرح های پسابرجام با خارجی ها به قرارداد نرسیده است

معاون سازمان مدیریت:هنوز طرح های پسابرجام با خارجی ها به قرارداد نرسیده است

تهران- ایرنا- معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از نیاز به 13 سال زمان برای تکمیل چهار تریلیون ریال (400 هزار میلیارد تومان) طرح نیمه تمام در کشور خبر داد و گفت: هنوز هیچ طرح و پروژه ای با خارجی ها در پسابرجام به عقد قرارداد منجر نشده است.

«غلامرضا شافعی» عصر امروز(شنبه) در نشست خبری «قدردانی از پیشکسوتان احداث در نظام فنی و اجرایی کشور» افزود: پیش بینی می شود با اجرای برجام، اجرای عملیات نیمه تمام دولتی شامل عمرانی و غیرعمرانی، رونق و سرعت بیشتری بگیرد.
به گفته این مقام مسئول، تا پایان امسال در خوشبینانه ترین حالت فقط 300 هزار میلیارد ریال می توان به طرح های نیمه تمام کشور اختصاص داد.
وی تصریح کرد: ادامه این روند، تکمیل پروژه های موجود را در طول 13 سال آینده میسر خواهد کرد که بسیار طولانی مدت است.
شافعی افزود: دولت و مجلس درصددند با مشارکت دادن بخش خصوصی در این طرح ها، مدت زمان اجرای آنها را کاهش دهند.

** هنوز هیچ طرح و پروژه ای با خارجی ها در پسابرجام به عقد قرارداد منجر نشده است
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: هنوز هیچ طرح و پروژه ای با خارجی ها در پسابرجام به عقد قرارداد منجر نشده است.
به گفته وی یک شرکت ترکیه ای متقاضی ساخت آزادراه تبریز- مرند- بازرگان شده که با قبول تامین 65 درصد منابع مورد نیاز از یک سال پیش در حال مذاکره است.
شافعی درباره قراردادهای خرید هواپیماها اضافه کرد: این قراردادها اجاره به شرط تملیک است و یک حتی ریال سرمایه کشور درگیر آنها نمی شود.
وی در پاسخ به ایرنا درباره شیوه تعریف پروژه های جدید گفت: نزدیک به 6 هزار طرح و 80 هزار پروژه در کشور وجود دارد و در شرایط کنونی طرح و پروژه جدیدی تعریف نمی شود.
شافعی بیان داشت: تلاش سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اولویت بندی پروژه های موجود و استفاده از توان بخش خصوصی برای اجرای طرح ها و پروژه هاست.
این مقام مسئول اضافه کرد: پروژه های تازه در کشور با خست و پس از تامین توجیهات فنی، اقتصادی و زیست محیطی و تایید کمیسیون مربوط تعریف می شود.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تاکید کرد «جامع و خاص» بودن دو شاخص اصلی اولویت بندی طرح ها و پروژه های کشور است و با این دیدگاه طرح های زیست محیطی، آب، سواحل و صندوق های بازنشستگی جزء موارد بااهمیت و اولویت های خاص برنامه ششم توسعه به شمار می روند.
وی سازماندهی سواحل مکران را از اولویت های برنامه ششم توسعه برشمرد که دولت در آن بسترسازی کرده است و بخش خصوصی می تواند به سرمایه گذاری بپردازد.

** دو شرکت ایرانی بین 250 شرکت برتر پیمانکاری جهان
این مقام مسئول گفت: در 10 سال آغازین سند چشم انداز 1404 در بخش های صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات رشد قابل ملاحظه ای دیده نشد و در بخش های پیمانکاری و مشاوره نیز با فقدان رشد روبرو بودیم.
وی افزود: فقط دو شرکت ایرانی «کیسون و سابیر» بین 250 شرکت پیمانکاری برتر جهان در سال 2015 حضور دارند که به ترتیب حائز رتبه های 99 و 176 شده اند؛ در حالی که 43 شرکت از ترکیه، 11 شرکت از کره جنوبی و 65 شرکت از چین در این فهرست دیده می شود.
شافعی ادامه داد: شرکت کیسون بین 225 شرکت برتر بین المللی طراح جهان حائز رتبه 184 شده و تنها شرکت ایرانی حاضر در این رتبه بندی است.
به گفته وی در این رتبه بندی ترکیه 6، کره جنوبی 12و چینی ها 24 نماینده دارند.
وی تصریح کرد: هیچ شرکت ایرانی بین 150 شرکت طراح بین المللی برتر جهان حضور ندارد؛ در حالی که ترک ها یک نماینده، کره ای 6 نماینده و چینی ها 12 نماینده دارند.
وی یادآوری کرد: حجم گردش مالی، مهمترین شاخص رتبه بندی بین المللی شرکت هاست.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تاکید کرد فقط 10 درصد از ظرفیت شرکت های پیمانکاری کشور استفاده شده است.
وی گفت: شرکت های مهندسان مشاور و پیمانکار ایرانی در دهه های گذشته بیشتر به دنبال گرفتن کار از دولت بودند و باید این شرکت ها به سویی بروند که از بخش غیردولتی نیز کار بگیرند و صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته باشند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا